• Novali

    Vad göra med mina katter?

    Jag blir så ledsen... har haft katt hela livet, mina två senaste skaffade jag för 3-4 år sedan. Jag har känt av allergibesvär ganska länge, inte jätteallvarliga dock. Mest lite kli i ögonen och nysningar ibland. Vet inte vad jag ska göra. Är ensam och har bara mina katter, vet inte om jag skulle klara mig utan dem. Har ju ingen annan.... Dessutom vet jag ingen som kan ta över dem, så ett alternativ är avlivning, men det skulle jag aldrig fixa. Kan inte döda mina små älsklingar... Önskar så att jag kunde hitta någon som de kunde bo hos, men det är svårt att hitta hem till två vuxna huskatter... Gör så gott jag kan. De får inte vistas i mitt sovrum, vilket hjälper lite. Men är så rädd att allergin ska bli värre så jag inte kan behålla de alls. Finns det nåt annat jag kan göra?

    Mvh
    Novali

  • Svar på tråden Vad göra med mina katter?
  • Allergiexperten

    Hej! Allvarlig allergi mot pälsdjur brukar ge kraftigare symtom än de du beskriver. Många vuxna brukar endast få symtom med klåda i ögon eller nysning och inget annat. Ibland brukar man klara exempelvis en katt men inte två eftersom det blir för mycket allergen sammantaget.
    I ditt fall bör du ta antihistamin som dämpar allergisymtom, finns receptfritt på apotek, försök att begränsa utrymmet för katterna också.
     Om dina symtom förvärras med hosta eller andningbesvär så visar det att du blivit mer allergisk och då är det mer allvarligt och är läge att tänka om.
    Hur du i så fall ska göra med katterna ger jag inte något svar på, det är bara du som avgör vad som, i såna fall, sker med katterna.
    vänliga hälsningar  Anitha 

       
         

Svar på tråden Vad göra med mina katter?