• Anonym (Therese)

Årsarbetstid

Jag har bf i slutet på december och håller nu på att ansöka om graviditetspenning.
    Jag har fått blanketten "uppgifter och årsarbetstid" ifylld av min arbetsgivare, men har en fråga angående just årsarbetstid.

Under punkt nr 3. "Tidsbegränsning/tillsvidare" har min arbetsgivare kryssat i "tillsvidare" "deltid" och "årsarbetstid" 170 dagar.  Vad innebär 170 dagar årsarbetstid? Är det de dagar jag har arbetat sen jag fick min tillsvidare anställning eller?

Under punkt nr 4. "Lön och förmåner för tidsbegränsad/tillsvidare" har arbetsgivaren fyllt i "årsarbetstid under tjänsteledigheten" 140 dagar. Vad innebär det?

Som jag har förstått det måste man ha arbetat 240 dagar för att få sjukpenninggrundande ersättning, annars får man ersättning på grundpenningnivå. Av någon anledning associerar jag årsarbetstid med de är 240 dagarna man måste arbetat, stämmer det? Någonstans står det att man ska ha varit försäkrad i 240 dagar för att få rätt till att få sjukpenninggrundande inkomst, vad innebär det att vara försäkrad - är det samma sak som att jobba?

Jag har haft vikariat på mitt jobb i över ett år innan jag nu fick fast anställning i september, påverkar det min årsarbetstid och de 240 dagar jag måste arbetat för att få sjukpenninggrundande ersättning? För som jag tolkar det har jag inte haft fast anställning i 240 dagar innan beräknad förlossning, och jag kommer därför att få ersättning på grundpenningnivå - eller? Jag hoppas innerligt att jag har fel, att det året jag hade vikariat på samma jobb jag nu fått fast anställning på ger mig rätt till sjukpenninggrundande inkomst, för det kan väl inte spela någon roll om jag hade vikariat eller fast anställning DÅ, jag har ju jobbat precis lika mycket oavsett om jag hade vikariat eller fast tjänst.

Kanske bör tillägga att jag har en fast tjänst på 90% men går på ett vikariat på 75% - påverkar detta min sgi?

• Svar på tråden Årsarbetstid
  • Försäkringskassan

Hej,

Tyvärr kan jag inte veta på vilka grunder din arbetsgivare har fyllt i blanketten. Men generellt så har man en årsarbetsid på 240 dagar om man har en heltidstjänst. Detta har ingenting att göra med om man är tillsvidareanställd eller inte. Man kan ha ett vikariat men ändå ha en årsarbetstid på 240 dagar som visar att man arbetar heltid, det vill säga 100%. När din arbetsgivare har fyllt i att din årsarbetstid är 170 dagar så motsvarar inte det en heltidsanställning. Förmodligen motsvarar dessa 170 dagar din anställning på 75% eller 90%

Årsarbetstiden är inte densamma som 240-dagars villkoret. Om du har arbetat 240 dagar med en årsarbetstid på 170 dagar så är du generellt berättigad till en sjukpenningsgrundande inkomst men endast i den omfattning som du arbetar. Ditt tidigare vikariat påverkar inte din årsarbetstid, men vikariatet får räknas med i de 240 dagarna det krävts att du har arbetat. Det spelar ingen roll om du är tillsvidareanställd eller om du har ett vikariat så länge du arbetar.

Din SGI kan påverkas av vilken omfattning som du arbetar. Arbetar du 90% och kommer att göra det stadigvarande så bör din sjukpenningsgrundande inkomst bli högre än om du arbetar 75%.

Hälsningar

Allan, Handläggare      

• Anonym (Therese)

Tack för ditt svar :) Det är svårt att förstå sig på alla regler osv, och därför är det SÅ skönt och tacksamt att få klarhet i detta :)

När jag hade vikariat jobbade jag 75%. Min fasta tjänst som jag precis har fått är på 90%. MEN - jag har tjänstledigt från den och jobbar istället 79% natt (då 90% tjänsten är treskift och det blir för tufft att blanda dag, kväll och natt nu när jag är gravid).

Innan jag fick min fasta tjänst har jag haft vikariat i 15 månader - på 75%. Jag uppfyller alltså då kraven för att få sjukpenninggrundande inkomst - MEN i den omfattning jag HAR (antar jag) jobbat, dvs 75%. Eller räknas mina nuvarande 79% in på något sätt då sjukpenninggrundade inkomsten beräknas? Mina egentliga tjänst på 90% kommer väl (tyvärr) inte påverka hur man beräknar min sjukpenninggrundande inkomst?

Jag är ändå berättigad till sjukpenninggrundade inkomst då jag arbetat hos samma arbetsgivare i över ett år. Har jag förstått rätt?

• Försäkringskassan

Hej igen!
    Ja, om du har/kommer att arbeta 240 dagar i följd före barnets beräknade födelse är du berättigad till förädlrapenning enligt din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Din SGI kommer baseras på de inkomster du har. Eftersom du inte har arbetat på din 90%-iga tjänst räknas inte den med. Det blir alltså fråga om den aktuella inkomsten. Om det gäller den 75%-iga tjänsten eller den 79%-iga tjänsten kommer det göras en utredning av. Det beror på hur länge du arbetat 79%, om det kan räknas som stadigvarande eller inte. Detta kan vi alltså inte ge något svar på utan en handläggare kommer göra en utredning och du får hem ett beslutsbrev när den utredningen är klar.

Hälsningar
    Bushra, handläggare

• Anonym (Therese)

Vem räknar ut fall jag arbetat 240 dagar? Är det min arbetsgivare (och står det isåfall med i blanketten "uppgifter och årsarbetstid" - jag kan iallfall inte se det nånstans på den blanketten) eller är det en handläggare på försäkringskassan?
    Blev jätteosäker nu, jag kanske inte har JOBBAT 240 dagar, eftersom jag inte jobbat 100% under de 15 månaderna jag jobbat.... :(

• Försäkringskassan

Hej igen!

Det är en handläggare på Försäkringskassan som gör utredningen av 240-dagarsvillkoret.

Man ska ha varit "försäkrad för arbete" 240 dagar i följd innan barnets beräknade födelse. Om du har varit anställd hos en arbetsgivare och kommer vara anställd där till barnet föds (eller längre) ska det inte vara några problem att uppfylla 240-dagarsvillkoret. Det spelar ingen roll om man arbetar heltid eller deltid.

Hälsningar
    Bushra, handläggare

• Anonym (Therese)

Okej, det låter ju bra.
    Jag har ju som sagt haft vikariat i över ett år och har ni äntligen fått fast tjänst - det borde alltså inte vara några problem att uppfylla 240-dagars villkoret?

• Försäkringskassan

Hej!

Utifrån de uppgifter som du har lämnat så har du arbetat mer än  8 månader  (240 dagar) före beräknad förlossning som du har i slutet på december.

Ger dig ett exempel:

Beräknad förlossning är 28 december 2012 = 240 dagar före det blir = 2 maj 2012.

Har du påbörjat ett stadigvarande arbete på 6 månader eller mer vid den tidpunkten eller innan så uppfyller man 240 dagars villkoret.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Årsarbetstid