Årsarbetstid
Jag har bf i slutet på december och håller nu på att ansöka om graviditetspenning.
Jag har fått blanketten "uppgifter och årsarbetstid" ifylld av min arbetsgivare, men har en fråga angående just årsarbetstid.
Under punkt nr 3. "Tidsbegränsning/tillsvidare" har min arbetsgivare kryssat i "tillsvidare" "deltid" och "årsarbetstid" 170 dagar. Vad innebär 170 dagar årsarbetstid? Är det de dagar jag har arbetat sen jag fick min tillsvidare anställning eller?
Under punkt nr 4. "Lön och förmåner för tidsbegränsad/tillsvidare" har arbetsgivaren fyllt i "årsarbetstid under tjänsteledigheten" 140 dagar. Vad innebär det?
Som jag har förstått det måste man ha arbetat 240 dagar för att få sjukpenninggrundande ersättning, annars får man ersättning på grundpenningnivå. Av någon anledning associerar jag årsarbetstid med de är 240 dagarna man måste arbetat, stämmer det? Någonstans står det att man ska ha varit försäkrad i 240 dagar för att få rätt till att få sjukpenninggrundande inkomst, vad innebär det att vara försäkrad - är det samma sak som att jobba?
Jag har haft vikariat på mitt jobb i över ett år innan jag nu fick fast anställning i september, påverkar det min årsarbetstid och de 240 dagar jag måste arbetat för att få sjukpenninggrundande ersättning? För som jag tolkar det har jag inte haft fast anställning i 240 dagar innan beräknad förlossning, och jag kommer därför att få ersättning på grundpenningnivå - eller? Jag hoppas innerligt att jag har fel, att det året jag hade vikariat på samma jobb jag nu fått fast anställning på ger mig rätt till sjukpenninggrundande inkomst, för det kan väl inte spela någon roll om jag hade vikariat eller fast anställning DÅ, jag har ju jobbat precis lika mycket oavsett om jag hade vikariat eller fast tjänst.
Kanske bör tillägga att jag har en fast tjänst på 90% men går på ett vikariat på 75% - påverkar detta min sgi?