LindaEfraim skrev 2012-09-09 12:32:53 följande:
Jag är nu vuxen men fick konstaterat skolios som barn och det kan ju te sig så olika. Jag hade bara 15 grader sneställning, vet inte vad jag har idag men det känns ju i ryggen. Vet en del som varit så krökta i ryggen att det blivit jobbigt för lungorna och att andningen blivit påverkad. Många blir stelopererade för att kunna få ett så bra liv som möjligt. Jag tror även det är viktigt att man pratar på förskolan och skolan på föräldrarmöten och informerar om det än att det ska spekuleras och komma med fördomar för det är föräldrarna som skapar fördomar hos barnen. Att bli kallad för Quasimodo är inte kul men vet barn om varför så brukar de inte reta utan förstår.
Lite OT kanske men
Jag arbetade som assistent åt en gravt cp skadad barn och barnet var en i gänget och det var för att de andra barnen fått förklarat för sig vad som gjort att barnet var som det var. En helt vanlig barn intellektuellt men med en kropp som blivit skadad vid födseln. Underbart barn och underbara förskolekompisar.
Tack för dit svar.
Min lille kille syns det inget på och han fungerar precis som de andra barnen i hans ålder. Operation blir det men vi vet inte när.