• fibbe

Vad ska man göra för att få föräldrarpengen?

Ska man fastställa sin sgi,eller sköts det automatiskt? Jag kommer få havandeskapspeng,och det kan man få till typ 10 dagar före beräknad förlossning,sen måste jag gå över på föräldrarpengen,så jag vet ju redan nu att jag kommer vilja ha fp från början av Januari,kan jag ansöka och göra klart allt redan nu,eller hur gör man?
    Och hur anmäler man öht hur man ska få sin fp?
    Kan man göra klart för flera månader i förväg,eller måste man lämna in varje månad?

Behöver jag blanketter,vilka i sånt fall?

Är alltså första barnet för mig,och jag är jättedålig på sånt här,och jag har aldrig haft med fk att göra någonsin....

• Svar på tråden Vad ska man göra för att få föräldrarpengen?
  • Ingrid 149

Det smidigaste är att skaffa e-legitimation. Det gör du via din internetbank om du har. Då kan du logga in på FK hemsida och få alla uppgifter där. Du ser tex hur många dagar du har, hur mycket per dag du får, ungefär hur mycket du får ut i månaden.
    Detta kan du göra redan nu. Du kan söka för hela tiden du vill vara hemma eller en kortare tid. Månad för månad om du vill oxå.
    Självklart kan du skicka efter blanketter och söka oxå, men tänk på att det tar mer tid.
    Har bara sökt via nätet så är inte insatt i hur blanketterna ser ut.
    Hoppas det löser lite för dig.

• Gladskit

Gå in på FK's hemsida och läs lite på sidorna under "Förälder"!
    En del kan man göra i förväg, så att de har beräknat klart ens SGI tex.
    Sen är det enkelt att ansöka om FP via deras hemsida. Man kan tex. börja med att ta ut få dagar för att se hur man hamnar ekonomiskt, sen ändra eller lägga till vartefter.

• sommar2001

TS när du skickar in ditt moderskapsintyg får du automatiskt det papper din arbetsgivare ska fylla i gällande din SGI. Jag fick papper i veckan trotts att de redan har inkomstuppgifter som de begärde kontroll av hos min ARB. Givare i juli. Skickade in intyget för ca 14 dagar sedan.

Du bör kunna fylla i innan barnet är fött, vet dock inte. Men sen kan du ju anmäla FP för flera månader fram.

• AnkiC

Ja man kan fylla i innan barnet är fött men då måste det blivande barnet registrerats på sidan först och det görs när moderskapsintyget skickats in.

• fibbe

Ska skicka in moderskapsintyget i dag tillsammans med graviditetspennings papprerna,sen får vi se om jag får några ytterligare papper. Mycket med det här!

Svar på tråden Vad ska man göra för att få föräldrarpengen?