• Titti17

Hur slungar man en kattunge?

Jag misstänker att min katthona är dräktig, så jag har redan börjat "läsa på".
    och i texten så står det att man slungar kattungen för att få ut fostervatten ur lungorna så man minskar risken för lunghinneinflammation, någon expert som vet?

här är kattförlossningen, med bilder,_inga_ blodiga!
    www.katt.nu/forlossning.htm

• Svar på tråden Hur slungar man en kattunge?
  • MallanFrallan

Såg det på djursjukhuset men då var det nog hundvalpar dom gjorde det på.. det såg lite läskigt ut!
    Svårt att förklara tycker det är bättre om du frågar en veterinär istället så det verkligen går rätt till!

Lycka till med kattungarna!

• Eliin

jag har sett när de gjort det och då hade de kattungen i händerna och höll den i ansiktshöjd samtidigt som de svingade armarna bakåt ner och mellan knäna ungf.

• sessan46

håll kattungen mellan händerna som om du skulle be el gå som lucia. Med nosen mellan fingertopparna. Börja nånstans i huvudhöjd och dra händerna mellan benen. Svårt att säga nåt om hu hårt du ska slunga men jag skulle vilja säja medel typ..hängde du med?
    Gud va kul med kisseungar! Lycka till:)

• Bisquit

Ja fast gäller inte det bara när ungarna har fått snittas ut? Annars harjag varken sett eler hört att man gör så på normala förlossningar...

MvhG

• Titti17

okej, låter lite svårt när kattungar är så små och sköra!
    bisquit: jag ha aldrig gjort/sett någon som gjort de men vill inte riskera lunghinneinflammation för att man inte har tagit informationen till sig!

Ska man slunga när man hör att de finns vatten när kattungen andas eller gör man det förebyggande på alla kattungarna?

• Madeleonten

Jag tycker inte man ska slunga om man inte är helt säker på hur man gör så försök be någon visa IRL så att det inte blir fel. Jag brukar lägga kattungen i en handduk när jag slungar så risken minskar att kattungen slinter eftersom de är rätt hala & små.

Sen tycker jag inte man ska slunga i förebyggande syfte eftersom det är vissa risker. Däremot kan man suga ur näsa & mun på alla kattungar. Antingen använder man sin egen mun eller så kan man skaffa en liten suggrej (kommer inte ihåg vad det heter).

• Titti17

Madelonten: hur vet jag om man behöver slunga då? och när ungen är född tar du up den direkt eller får mamman slicka ren och nosa på ungen innan? är lite ovan vid detta senast vi hade ungar var för 5årsedan och då födde honan medans jag var skolan.

• majzzan

Jag har gjort det ett par ggr...... man tar ungen i sina händer huvudet hamnar då ungefär i handflatan... sen höjer man upp händerna å ner mot sina knän ett par ggr....
    man måste hålla stadigt... å det har funkat... sen har jag även använt ungarnas 'snorsug' för att få bort fostervatten..

men först å främst ska du låta mamman ta hand om ungen... men ser du att den inte andas så kan du göra så....

nu kullen jag har så kom en av ungarna med bakbena först.. å hon hade suttit fast ett antal timmar så... så när hon kom ut så tog jag henne å slungade... å hon klarade sig...
    fick hjälpa till vid födseln för varje krystvärk så gled ungen tillbaka.. så jag höll i hennes ben så tog det 2 krystningar så var hon ute.... vet inte om jag inbillar mig men den ungen är efter mig hela tiden.... *gulligt*...

lycka till ... men låt naturen ha sin gång först!!!!!

• Titti17

okej! tack! när du använt snorsugen tar du den mot nosen eller i munnen på ungen?
    Och när kattungen sattfast, hur länge ska man vänta tills man hjälper till? händer det ofta att kattungar sitterfast? och varför gör dom de?

va mysigt att katten du hjälpte har extra starka band till dig! dom är ju så underbara!

tack för ala hjälpande svar, man måste ju förbereda sig nu innan!

• LPW

Titta på www.katter.nu- där kan du massvis med bra råd. Lycka till!

• majzzan

Titti17: Jag sög i munnen på den..... slungade å sög maserade... så kom den igång...
    hon hade fått 2 ungar när vi gick upp på morgonen... dom var torra å fina.. hon krystade redan då... hon höll på tills halv 2 då jag beslutade mig för att hjälpa till.... jag höll bara fast i tassarna jag drog inte..... utan när hon fick krystvärk så drog hon sig själv iväg 'lagom'.. kattmamman å jag kom inte överrens alls innan hon fick första kullen.... då vaknade jag på natten å skulle gå på toa.... såg då att hon bara låg.. hon mjauade till precis som stopp stanna.... hon födde en unge.... nästa som kom var lealös.... smal å såg konstig ut... försökte på alla sätt få liv i den men det gick inte.... unge nr 3 kom bara av farten.... den 4:e tog lite tid.. å när den väl kom så tog hon å puttade den fram till mig precis som om att denna är död ta bort den.... jag försökte få liv i den åxå men icke...
    ringde till Vet på dagen sen å frågade varför det hade blivit så... då sa han att förstfödeskor kan få dödfödda ungar...
    denna gång så levde alla 4..... å sicket liv det är här.... elefanter som klampar omkring....

www.mypix.se/ShowFriend.asp

här finns dom små underverken!!!!!

lycka till

ps.nu när denna ungen satt fast så ringde jag till Vet i Helsingborg å frågade hur länge hon skulle få hålla på å krysta... då sa dom att max 2 timmar.. har det inte kommit ut nåt tills dess så skulle man åka in till Vet... ev snitt.... ds.

Svar på tråden Hur slungar man en kattunge?