• ParvaDux

    Kors mellan dvärgkanin och vädur

    Någon som har en koll hur stor dem kan bli? Och om det är stor skillnad mellan dvärgvädurar och om det helt enkelt är en bra korsning på kaniner för sällskap?

     

  • Svar på tråden Kors mellan dvärgkanin och vädur
  • bustjejen

    Mig veterligen finns det ingen ras som heter dvärgkanin, det är helt enkelt en liten blandraskanin.  Korsar du en "dvärgkanin" med en dvärgvädur så tror jag storleken skulle hamna någonstans i stil med dvärgväduren, kanske mindre om "dvärgkaninen" är väldigt liten.
     

  • Mithra

    Precis som sagts så finns det ingen kaninras som heter dvärgkanin, utan dvärgkanin är ett samlingsord för dvärgvädur, hermelin, mindre löwenkaniner, korsningar av dessa etc. Så det beror helt på vad för dvärgkanin du tänkt para, och vad för vädur. Finns dvärgvädur, fransk vädur, lilla tyska vädur etc. Eller har olika storlekar så vi kan omöjligt veta. Glad

    Jag föder upp korsning på dvärgvädur och det är, enligt mig, bästa (mindre) rasen för sällskap/barn. Annars finns det stora kaniner så som fransk vädur och belgisk jätte som också är väldigt snälla familjekaniner, men dessa tar stor plats. Mina kaniner används i kaninhoppning och som sällskap.

Svar på tråden Kors mellan dvärgkanin och vädur