• KEFFMAN

Romerna, fördomarna och diskrimineringen

Tråden om socialbidragens vara eller icke vara kom till stor del att handla om olika folkgrupper, däribland romska folk.

Det fanns skribenter som undrade om det fanns romer kvar och om dom i så fall fortfarande var diskriminerade. I allra högsta grad är det tyvärr så.

Jag vill gärna visa upp några helt färska debattinlägg från en annan sida på nätet, där "vanligt, hederligt folk" uttalar sig om romer. Ni får själva avgöra om detta är fördomar, dumheter eller ren och skär rasism som ligger bakom nedanstående citat.

Romer är också föräldrar...

"Själv ser jag inget existensberättigande i zigenarkulturen och anser att den bör utrotas. Det innefattar "kulturen" hos tattare, resande och vad för allt de vill kalla sig."

"Min tro är att zigenare helt enkelt inte kan vistas inne i en butik utan att sno någonting.

"En nära bekant till mig bor nära en stor kyrkogård i Göteborg. Zigenarna har fått som vana att begrava sina döda hövdingar på den här platsen...

Vid stora högtider så kan man se när dom dyrkar sina avgudar, och försöker väcka upp döda. Nakna zigenare dansar eldiga danser ovanpå gravarna, och djuroffer är inte heller ovanligt.

Vissa djur anses av zigenarna besitta magiska krafter. Den numera kända igelkotten används även i dessa riter. Hundar av lämplig storlek blir också utsatta för övergrepp.

En äldre zigenarkvinna som har satt sig i trans, brukar ta hunden i frambenen och snurra runt.
    Efter ett par minuter så släpper hunden sin avföring, och av mängden/konsistensen ser dom hur framtiden skall bli.

Den här typen av uppträdande är mycket vanligt bland zigenare med rötter i Bulgarien. Men även finska och "svenska" zigenare har setts hänfalla åt liknande ritualer."

"Visa av erfarenheten som folk var redan då så ville man väl inte ha packet boendes mitt i bostadsområdet. Det är ju mindre lyckat att bjuda in banditerna i farstun med vett och vilja. Eftersom tattarna stjäl och skapar en jäkla oreda så ville man dels inte beblanda sig med dom mer än nödvändigt och dels ville man veta i förväg vem personen var om han skulle tvingas söka allmän tjänst. Det är ju mindre bra om den smilande unge mannen Du anställer som kassabiträde i Din lilla butik plockar dit hela sin släkt och stjäl allt som Du inte lyckas klamra Dig fast vid. Det är heller inte bra om en tattare får tjänst på en bank eller ett postkontor, av förklarliga skäl.

Detta är inte fantasier, detta är sanning. Det finns en anledning till att zigenaren är avskydd av alla folkslag och alla nationaliteter världen över. Förstår Du inte det så beror det antingen på en mental blockering eller ren trots."

"Zigenare är från början ett lågkastigt slödder från Indien, och utgjorde där en klass av strykartjuvar, tiggare och gatu-musikanter. Men sedan erövrades deras ursprungliga hemland av muslimer, och det vet ju alla hur muslimer gör med tjuvar. Marken blev het under fötterna på dem, med andra ord, och de sökte sig till nya områden. Efter många och långa vandringar kom de slutligen fram till Europa, där de utgjort en plåga för hederliga, vita människor ända sedan dess."

"Så kallade zigenarhävdingar har ofta en typ av midjeväska som dom förvarar allt familjens guld i. Dessa väskor är inte sällan sydda av igelkottsskinn!

"Om du då vet så mycket om zigenare kan du väll berätta... Stämmer det inte att majoriteten av zigenare begår brott, och att en extrem majoritet ej arbetar? Är det ovanligt när du är med dina ziggiskompisar att dom är högljudda och allmänt otrevliga på allmäna platser och mot folk?"

"Här följer ytterligare bevis för zigenarnas okristliga leverne:

"1977 blev det stora rubriker i tidningarna sedan några invandrare blivit ertappade med tretton dödade igelkottar, varav tio redan var flådda. Hur kunde någon komma på en så befängd idé som att äta igelkottar? undrade upprörda människor. Sven-Olle Olsson konstaterar att igelkottsätandet aldrig har varit utbrett i Sverige men kan ha förekommit i nödtider. Däremot har man haft traditionen att äta igelkotte bland zigenare.

Djuret läggs på glöden varvid taggarna lossnar. Den kan också grillas lerpacksinbakad, varvid taggarna följer med leran. Smaken har liknats vid gåskött. Bäst uppges den vara på hösten, när den är som fetast. Sven-Olle Olsson tror att zigenarna fört med sig denna sedvänja från Indien. I den uråldriga Atharva Veda berättas hur igelkotten kom ner från bergen för att meddela människan sina visdomar. I den hinduiska lagboken Manu Shastra konstateras att igelkotten är ett "rent djur" som man kan äta."

"För att återgå till ämnet, alltså Romers vanor, så vill jag inflika att dessa gärna kalasar på igelkottar!

För att styrka detta påstående så har jag saxat lite från en annan sajt:

"Hans kött förtäres sannolikt blott av zigenare och annat kringströvande slödder, men det ätes sålunda dock, och man har till och med funnit upp en särskild tillagningsmetod. Av en skicklig kokkonstnär överdrages igelkotten med ett tjockt lager genomknådad, klibbig lera samt sättes insvept i detta hölje över elden, där den vändes och vrides omsorgsfullt då och då. Så snart lerlagret blivit torrt och hårt, tar man bort steken från elden och låter den kallna något samt bryter därefter av höljet, varigenom samtliga taggar falla bort, alldenstund de bli sittande i lerlagret. Vid detta tillagningssätt behålles saften helt och hållet, och man får en utomordentligt läcker rätt enligt de ovannämnda folkens smak."

"Nu är det nog så fördomar när det handlar om zigenare är sanningar och VI kan inte få bort sanningen utan det är upp till dom att ändra sig."

"Vad är eg. skillnaden på romer ,tattare och zigenare . Jag har alltid trott att det är samma folkslag , har för övrigt inte heller en enda bra erfarenhet av zigenare . Nånting är fel med dom . Kanske en gen ....... en tjyv gen"

Så ser det tyvärr ut idag på många ställen. Dagsfärska exempel.

• Svar på tråden Romerna, fördomarna och diskrimineringen
  • Ta da

Keffman- med den inledningen så finns det inte mycket att säga.... Den talar liksom för sig själv. Du har lyckats få in en hel tråd i trådstarten!

• marina81

KEFFMAN

jag tycker det är intressant att just igelkotten ska anses vara "zigenarföda". Som det stod ovan i TS så har igelkotten varit nödföda i sverige (bland svenskar), och jag säger inte att en rom aldrig någosin käkat en igelkott, då det varit svårt att få tag i mat, men att någon tror att jag som rom i dagens samhälle käkar igelkottar, det fattar jag inte. Varför göra sig besväret att fånga en taggigt litet djur o besvära sig med att tillreda den då man kan gå o köpa en fin bit fläskfilé på ICA?

• hailey

Jag tror inte att detta är en fördom (kanske för att jag inte ser något nedlåtande i det) men är det inte så att kvinnorna för det mesta har på sig stora kjolar och klänningar och mycket juveler? Sen trodde jag alltid att det var ett val att flytta runt, att zigenare är rastlösa i blodet. Är det verkligen så att det inte är ett val?

• Cuthalion

Tycker de flesta citaten verkar baseras på en viss sanning för att sedan överdrivas.

Där jag bor är det problem med zigenare som snor, speciellt på mackarna. Självklart gäller inte det alla med samma härkomst men det är fortfarande en sanning att det sker (ja, precis som med många andra folkslag etc etc).

Förra våren (?) var det en artikel gällande något turistmål där de band fast en hund och snurrade den. Desto mer avföring som kom, desto bättre skulle året bli eller liknande. Rent djurplågeri enligt min mening men tydligen något som faktiskt förekommer (även om jag inte alltid litar på media) och då är det inte konstigt om en kvinna antingen utövar det eller ifall rykten uppstår precis som vid häxprocesserna.

Att äta igelkottar förstår jag inte det hemska med. Så länge de inte läggs levande på kolen utan man dödar dem illa kvickt och så smärtfritt det bara går så är det väl inget fel?

• marina81

hailey

Traditionell romsk klädsel för en kvinna är att ha lång kjol. Finska zigenare är de som har de stora svarta sammetskjolarna och vackra spetsblusarna, övriga romers klädsel är ganska varierande. Många klär sig "västerländskt". Men, man ska alltid ha kjol framför sina äldre släktingar, som ett bevis på respekt. Romer har, om ekonomin tillåter, gärna mycket guldsmycken, det har traditionellt varit så att man haft sina besparingar i guldet. Att man rest runt har främst berott på att man ständígt blivit bortdriven från de ställen dit man kommit. Min morfar föddes i ett "zigenarläger" på 20-talet..och han var glad den dagen då han fick möjligheten att få en ordentlig bostad.

• marina81

cinzano

Igelkotten är fridlyst, så man får faktiskt inte äta den. Dessutom ser jag inte nyttan i att äta den..snacka om nödföda i mina ögon!

Och vem kan förneka att det finns romer som stjäl, men det finns folk av alla andra härkomster som stjäl också. Dessutom så står romer längst ner på samhällsstegen, så att ett asocialt beteende ibland utvecklas hos vissa individer beror mer på social situation än på kulturen.

Det där med hunden har jag aldrig hört talas om, skulle gärna vilja se den artikeln..vad menar du med turistmål? Då tänker jag på nånstans i utlandet..

• Ulrica80

Men guuuud.... Det är Rasim & ovetande!!! Det finns Zigernare & Zigernare likaväl som det finns svenskar & svenskar.
    Klargörande: ALLA Zigernare går inte runt i dom stooora kjolarna, endast d finska Zigernarena (Romer) ,Zigenare Snor inte bara för att d e Zigenare.

Enligt Romersk sed är d smuttsigt att tvätta underkläder tillsammans me övriga kläder, vilket gör att det nog KANPPAST skulle sno kläder i nån tvättstuga. VArför skulle Zigernare Ha knivar i stövleskaffet oftare än nån kriminel???
    Zigenarna va från början ett Nomadfolk, lika väl som våra samer. Vilkert gjorde att d va ett resande folk, har knappast nåt att göra me deras blod.

• cotton

Det här med att det bara är finska zigenare i stora kjolar är faktiskt inte helt rätt.

Jag har sett ungerska och rumänska zigernare (romer är väl mer korrekt) i denna "utstyrsel" (för nationaldräkt är det alltså inte om jag förstår rätt). Och då hade MAJORITETEN av dessa haft dessa kläder.

• Silence

Där jag jobbar, i butik, är det alltid zigenare som snor! Och fräcka som bara den! dom jobbar verkligen ihop om man säger så..., så om det kommer ett gäng zigenare in i butiken så släpper man dom inte med blicken! Inge illa menat, men det känns som om det föder sina egna fördommar, tyvärr!

Svar på tråden Romerna, fördomarna och diskrimineringen