• Angeliqa D

Onormalt snabba hjärtslag och supervild bebis.. Vad är fel?!

Vår lilla bebis brukar var ganska lugn i magen men det senaste dygnet har hon fått rycket och lever rövare som bara den. Jag kände mig orolig eftersom det har vart onormalt mycket aktivitet, så vi åkte in till förlossningen för säkerhets skull. De kopplade mig till CTG och snart var hjärtslagen uppe och låg mellan 170- 185. Barnmorskorna blev oroliga och lät mig ligga extra länge för att hoppas att hjärtat skulle lugna ner sig...

Jag låg där i två timmar och stirrade på den där monitorn som hela tiden låg på 170- 185. En förlossningsläkare blev inkopplad som gjorde ett ultraljud där allt såg bra ut. Till slut sjönk det till 135- 150 och låg så i en halvtimma tills de kopplade bort mig.
    De kunde inte hitta något fel och de skickade hem mig eftersom hjärtljuden hade blivit bättre. Men jag är så klart fortfarande orolig och hon rör sig fortfarande mer än normalt! Verkar nästan inte sova alls...

Är det någon som känner igen detta? Om ni har fött har er bebis varit normal sen? Gick allt bra?

Jag kan tillägga att jag idag är 38+6, slemproppen gick i torsdags och jag har förvärkar sedan några dagar tillbaka... men fortfarande en ganska omogen livmodertapp enligt bm (!) Kan detta vara något som stressar bebisen?

• Svar på tråden Onormalt snabba hjärtslag och supervild bebis.. Vad är fel?!
  • Klumpen

Har du  haft ont eller varit stressad? För ett tag sedan hade även min lilla i magen höga hjärtslag, har alltid varit en väldigt aktiv bebis så kan inte uttala mig om förändrat rörelsemönster. 
    Jag var för tillfället inlagd på grund utav obestämda smärtor, de höga hjärtslagen sades bero på att jag hade ont, var rädd och stressad och att det påverkade bebisen. 
    Jag kan inte påstå att jag kände mig varken rädd eller stressad, men jag hade ju ont.
    Någonstans undermedvetet kanske du känner dig stressad inför det kommande föräldraskapet? 
    Ett frisktecken på en bebis är att hjärtljuden svänger upp och nedåt och inte alltid har samma nivå, de är möjligt att fler bebisar har hjärtljud över 170 ibland, men då hjärtljuden inte bevakas ständigt upptäcks inte alltid detta. 
    Vad jag menar är att du troligtvis inte har något att oroa dig över, men om du känner att de fortfarande inte står rätt till ring till din barnmorska och be om att få komma in och kolla hjärtljuden imorgon och kanske i övermorgon också om du känner att du behöver det. Det är viktigt att du inte går runt och oroar dig. 

• Angeliqa D

Tack för svaret Klumpen! Skönt att få höra någon som har upplevt samma. Jag har nog vart lite stressad och uppspelt för att jag trott att förlossningen vart på gång ett tag nu. Och natten mellan igår och idag sov jag nästan inget alls. Kunde bara inte somna och när jag väl somnade vaknade jag en gång i timmen. Så det kan ju vara en förklaring :) Hoppas det lugnar ner sig till imorgon annars kan jag ju åka in dom du säger. Tack! Nu känner jag mig lite lugnare :) Hur mår du och din lilla nu då?

• Klumpen

Min amatörmässiga gissning skulle gissa på att det kan vara därför, och bebisen brukar ju först komma när man  minst tänker på det. För mig är det 20 dagar kvar, och inga tecken på att förlossningen är nära än så länge, känner mig säker på att jag kommer gå över tiden. Varför vet jag ej. 
    Så när jag väl får några tecken på att det är på G kommer jag troligtvis klättra på väggarna och pendla mellan alla möjliga känslor, så har full förståelse för att du har svårt att sova nu, det är så spännande!
     Vi båda mår toppen förutom att man börjar känna sig lite trött på att vänta. 

• Mää

Hur gick det för dig, har du fått ngn förklaring?
    Jag blev lite orolig när jag läste ditt inlägg, min bebis har varit ovanligt vild idag, vaken och rört sig hela dagen. Jag är i v 28 i morgon, hade inte en tanke på att det kunde vara ngt farligt förrns jag läste din tråd. Jag har även mkt sammandragningar, har haft det länge, kanske det är en förklaring. Hade ni ringt om det hänt er?

• Klumpen

Jag hade inte ringt, men jag är också väldigt ofta inställd på att de inte är någon fara och att allt har sin naturliga orsak, vilket inte heller alltid är bra alla gånger, de är en ständig balans gång.
    Känner du att det inte står rätt till, ring. Är du osäker, ring, annars väntar du och lugnar de inte ner sig, ber du om att få komma in och kontrollera.
    Troligtvis och förhoppningsvis har den lille bara växt till sig, fått mer energi och blivit starkare i sina rörelser.
    Berätta gärna hur det går! 

• Mää

Jag är också inställd på att det inte är ngn fara men så läste jag inlägget och blev orolig, kanske borde jag vara orolig tänkte jag:)
    Ringde iaf inte, bebisen verkar må bra, det är helt enkelt en väldigt vaken o rörlig bebis:)

• Klumpen

Du kan ju fråga nästa gång du går till BM bara för säkerhetens skull. Det kollar ju hjärtljuden ändå så är det något galet på gång så borde de ju komma fram. 

Men tror absolut inte att du har något att oroa dig över.  

Svar på tråden Onormalt snabba hjärtslag och supervild bebis.. Vad är fel?!