• Anonym (ts)

"Du måste ta tag i dina problem!"

Jag förstår mig verkligen inte på min underbara pojkvän. Jag har under en längre tid mått väldigt dåligt och vill därför få kontakt med en psykolog. Går ju lite sådär halvbra med tanke på hur psykvården ser ut. Har en psykiatriker som skriver ut lugnande och liknande men jag vill få hjälp med det problemen som ger mig ångest  ist. Min min kille säger bara att jag inte behöver en psykolog utan att jag behöver bara ta tag i mina problem. Problemet är väl just att jag inte vet hur jag ska göra. Känns som jag är på världens största sopptipp. Har ett hav med skräp runt omkring mig och vet inte vart jag ska börja. Behöver någon som hjälper mig med att hitta vägen. Hur tar man tag i sina problem om man inte tänker på dom eller pratar om det??? Vad menar han????

• Svar på tråden "Du måste ta tag i dina problem!"
  • Blaha

Terapi är väl att ta tag i sina problem? Vad menar han?

• Anonym (ts)
    Fiona M skrev 2012-09-09 19:29:09 följande:
    du frågade väl vad han menade?
    Ja och han säger att jag måste börja ta tag i mina problem. Men jag fattar inte vad han menar. Jag vill ju gå till en psykolog just för jag inte vet hur jag ska göra. Jag är otroligt destruktiv. Är otrogen (han vet inte om det) mår skit över det, jag gör det för jag har ett enormt bekräftelsebehov, jag vågar aldrig/så gott som aldrig gå ut och göra de jag egentligen vill för att jag är fullständigt livrädd för att misslyckas och därför hålls väldigt isolerad hemma. Jag mår fruktansvärt över hur mitt liv tidigare sätt ut och plågas utan ständiga panikattacker.
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2012-09-09 19:33:35 följande:
    Ja och han säger att jag måste börja ta tag i mina problem. Men jag fattar inte vad han menar. Jag vill ju gå till en psykolog just för jag inte vet hur jag ska göra. Jag är otroligt destruktiv. Är otrogen (han vet inte om det) mår skit över det, jag gör det för jag har ett enormt bekräftelsebehov, jag vågar aldrig/så gott som aldrig gå ut och göra de jag egentligen vill för att jag är fullständigt livrädd för att misslyckas och därför hålls väldigt isolerad hemma. Jag mår fruktansvärt över hur mitt liv tidigare sätt ut och plågas utan ständiga panikattacker.
    Och detta tänker du aldrig på eller pratar om?
  • Anonym (ts)
    Blaha skrev 2012-09-09 19:30:54 följande:
    Terapi är väl att ta tag i sina problem? Vad menar han?
    Ja, det var det jag tänkte. Han menade att jag inte behövde de utan behövde bara ta tag i mina problem. För honom låter de så enkelt. Jag behöver ju hjälp för att kunna hjälpa mig själv. Hade jag vetat vad jag skulle göra för att inte må såhär skulle jag ju förändra det. Och visst att jag är otrogen kan jag sluta vara, har provat det i perioder. Men jag mår fortfarande riktigt illa och för att jag överhuvudtaget ska hålla mig över vattenytan och inte sjunka behöver jag vara otrogen. Det är mitt sätt att hantera de på nu. Jag skulle ju vilja hitta en bättre strategi och kanske skulle kunna finna en sådan med hjälp av en terapute. För att jag är ju otrogen för att överleva.
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2012-09-09 19:35:17 följande:
    Och detta tänker du aldrig på eller pratar om?

Jo då mår jag ju bara sämre och jag vet inte hur jag ska göra bara.
  • Blaha

Okej, men då förstår han dig inte. Förklara att du behöver terapi, att du tar tag i dina problem just nu.

Alltså, är han sur för att du mår dåligt eller? Vad är problemet egentligen med din kille? Förstår inte vad du vill ha hjälp av oss till

• Anonym (ts)
    Blaha skrev 2012-09-09 19:39:20 följande:
    Okej, men då förstår han dig inte. Förklara att du behöver terapi, att du tar tag i dina problem just nu.

Alltså, är han sur för att du mår dåligt eller? Vad är problemet egentligen med din kille? Förstår inte vad du vill ha hjälp av oss till
    Han gillar inte att jag har problem. Nu har han dragit för han inte står ut med mina ångestattacker.
  • Isis

Kanske behöver du just fokusera på dig själv och dina problem? Skit i att ha en relation nu och gå till roten med dig själv först.

• Tealhawk
    Anonym (ts) skrev 2012-09-09 20:12:56 följande:
    Han gillar inte att jag har problem. Nu har han dragit för han inte står ut med mina ångestattacker.
    Lika bra det för du är ju otrogen mot honom D:
    These are not the droids you're looking for
  • Anonym (han har ju rätt)

Alltså, han har egentligen rätt. Det terapin kommer leda till är bara att de säger åt dig att ta tag i dina problem. Terapin kommer inte lösa dina problem, det måste DU göra och det är väl det din kille menar. Däremot kanske terapin kan ge dig en liten knuff i rätt riktning.

Att du är otrogen mot honom är väldigt dumt. Sluta omedelbart med det. Du mår inte bra av det och han kommer inte heller må bra av det om det kommer fram. Tvärtom kommer det göra att du får ännu fler problem.

• Anonym (Jag förstår)

TS: Jag förstår dig, skulle kunna vara jag som skrev det här. Jag tror att du behöver vagledning och verktyg för att bryta upp med det destruktiva i ditt liv, vilket du kan få genom terapi om du får rätt hjälp.

• Anonym
    Anonym (han har ju rätt) skrev 2012-09-09 20:24:20 följande:
    Alltså, han har egentligen rätt. Det terapin kommer leda till är bara att de säger åt dig att ta tag i dina problem. Terapin kommer inte lösa dina problem, det måste DU göra och det är väl det din kille menar. Däremot kanske terapin kan ge dig en liten knuff i rätt riktning.

Att du är otrogen mot honom är väldigt dumt. Sluta omedelbart med det. Du mår inte bra av det och han kommer inte heller må bra av det om det kommer fram. Tvärtom kommer det göra att du får ännu fler problem.
    en psykolog som säger åt en person att "ta tag i dina problem" är en väldigt dåligt psykolog.

en bra psykolog behöver aldrig säga så, utan med en rad enkla frågor, ifrågasättande och påståenden så kommer det göra så att patienten själv förstår vad den måste göra. 

förstår att det är svårt att förstå om man aldrig varit till en psykolog eller bara vart hos en dålig en.    
  • Anonym

Typiskt uttryck från en hillbilly, det och hokus pokus. Eller så ville han bara vara ett stöd. Positivt tänk är ett underbart effektivt sätt manipulera sig själv... och andra :)

• Blaha

Men ni kanske inte ska vara med varandra just nu? Han verkar inte kunna stötta dig i ditt mående...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-09 21:08:36 följande:
    Typiskt uttryck från en hillbilly, det och hokus pokus. Eller så ville han bara vara ett stöd. Positivt tänk är ett underbart effektivt sätt manipulera sig själv... och andra :)
    men det hjälper inte överhuvudtaget när problemen sitter djupare än så.

om man kunde bara "tänka positivt" så skulle ingen i hela världen må psykiskt dåligt.. men det är inte så lätt, för någon som verkligen är sjuk och har problem som är djupare än lite "deppighet" 
  • AirborneUnicorn

"Du måste ta tag i dina problem" - något som någon, som inte har/har haft liknande problem som du beskriver, säger. Känner du att du befinner dig på en soptipp och allt runt om är skit, ja då behöver du någon att ventilera detta med. Din kille verkar inte kunna det så då är väl en psykolog att föredra.

Ett tips är att söka dig till din vårdcentrals kurator först. Det gjorde jag efter att psykolog tog för lång tid (långt över de 3 månadernas vårdgaranti som utlovas). Kuratorn kom jag till redan veckan efter, och jag kände att han var det enda jag behövde för att  reda ut min soptipp Personkemi och vanligt sunt förnuft är oslagbart!

Svar på tråden "Du måste ta tag i dina problem!"