Bil reggad för två pers, passagerare?
Jag har en bil reggad för två pers men i baksätet finns två sittplatser och två fungerande bälten, får jag köra folk i baksätet?
Jag har en bil reggad för två pers men i baksätet finns två sittplatser och två fungerande bälten, får jag köra folk i baksätet?
Är den bara reggad för 2 personer så får du givetvis inte vara mer en 2 personer i den...
Stämmer. Bilen är godkänd för två personer, inte mer.
Det står oftast för antal passagerare inte antal personer i bilen. Har du plats för fyra och bara har 2 pass i registreringsbeviset beror oftast på att du överstiger maxlasten på bilen med 3 pass.
Ex
En bil som har plats för fyra ink förare men bara får ha 2 passagerare.
Maxlast på bilen ligger på 180kg och varje pass brukar man räkna på 70kg.
70*2=140kg vilket gör att om du hade haft 3 pass så hade bilens maxlast
överstigits med 30kg. Jag har bara hittat på siffrorna i detta fall men det är så
det ligger till oftast.
Hoppas det hjälpte lite.
Skriv gärna vad det är för bil du har så kan man titta lite närmare på det. Av ren nyfikenhet.
Regpappret ser ut som alla andra,bara det det står att det finns en dispens, och dispensen ligger på ett seperat papper.
Ja vanen är lb reggad.
Kravet på lastgaller är borttaget, nu är det en regel som säger att föraren ansvar för att lasten är förankrad.
Så man kan tex spänna fast en väska med remmar i stolsbenen.
Ja, i vår bil är alla försäkrade, men menade om man har en bil med 5 platser och och har folk på alla platser och den är reggad för två, då ska föraren bestämma vem som ska få ersättning vid ev olycka.
Även lastbilsreggade pick ups ska ha galler om dom inte har en kåpa.
Ok, för vi kollade med bilprovningens tekniska support vad som gällde med lastgaller.
De sa så.
Då har polisen andra regler?