• Piggelin78

Lektioner och timmar åk 1

Min son har nu just börjat i åk 1 i skolan. Har läst massor om hur viktigt det är att de går i en bra skola. Men vad är en bra skola? Vad ska jag tänka på när det gäller min sons skola, har inget att jämföra med.

Vilka ämnen ska han ha och hur många timmar? Hans skola följer inte någon timplan , gör det något?  Har inte fått något schema ännu på vilka lektioner som han har, brukar man få det i åk 1?

Ni som har lite koll på vad som kan vara bra att veta och tänka på , skriv gärna .

• Svar på tråden Lektioner och timmar åk 1
  • nicke nyfiken76

Jag är helt säker på att hans skola följer skollagen om hur många timmar barnen ska ha i de olika ämnena. Det är ju inget du ska hålla reda på.

• mammatill6

mina barn har gått mellan 8-13 i ettan. I början handlar my6cket om att lära känna varandra och att börja läsa, skriva och matte. Gy6mpa har de även.  Några andra ämnen tror jag inte de har haft.

• Kodia

Skolan har säkert en timplan! Du har kanske missförstått något?

Däremot brukar man inte lämna ut scheman med de olika ämnena inlägda, eftersom man mest jobbar tematiskt, så det stämmer inte varje enskild stund.

• nicke nyfiken76

Det finns inget som säger att barnen måste ha ett exakt antal timmar i årskurs 1. Det finns lite "spelrum" för att få till ett bra schema utifrån övrig verksamhet. Tex bad, gymnastik, musik m.m.
    Men det finns reglerat  hur många timmar barnen ska ha totalt i lågstadiet.  

• Piggelin78

Tack för era svar, känns lite lugnare nu. Det verkar som min sons skola är helt normal.
    Det ända som är lite annorlunda är att skolan inte följer timplanen  , men det verkar ju inte spela någon roll i åk 1 ändå.  

• Piggelin78
    Kodia skrev 2012-09-09 22:15:33 följande:

Har de sagt att de inte följer timplanen? På vilket sätt? Gör de något annat istället, eller lägger all tid på tex. matte och religion?

Eller är det så att pedagogerna på ett föräldramötte sagt något luddigt om att ni inte får något schema med alla ämnen på, att allt de gör går in i vartannat, att de utgår från barnen, osv? Då har de nog en timplan i alla fall, även om den inte följs slaviskt varje vecka.

Som jag förstod det när jag pratade med läraren(kan ju fattat helt fel) så är det hela skolan som valt att inte arbeta efter timplanen , utan de arbetar efter målen som barnen skall uppnå. Något föräldrarmöte har vi inte haft ännu, det kommer snart.  Men det verkar som det arbetar lite in i vartannat och det förklarar nog varför vi inte får något exakt schema.

• Punkster

Trivs ditt barn? Om svaret är Ja, tycker jag att det verkar som en bra skola Glad

Svar på tråden Lektioner och timmar åk 1