• solregn

mat från mellanöstern helt utan lök

Hej! Jag ska ha fest med tusen och en natt tema om några veckor och försöker planera maten. Bland gästerna kommer det finnas veganer och även en som är allergisk mot alla typer av lök. gästerna behöver kunna äta maten utan att sitta vid bord så plockrätter vore bra. Jag har inte så bra koll på den här typen av mat men det verkar vara lök eller vitlök i allt och jag vill att det ska finnas några alternativ att välja på för alla. Så har någon förslag på lämpliga rätter? Börjar kännas som att jag tagit mig vatten över huvudet. Antingen som är utan lök från början eller där man kan byta ut löken mot något? Förslag på veganska rätter vore inte heller fel.

• Svar på tråden mat från mellanöstern helt utan lök
  • Neko

Det finns massor av recept på internet om du säker på mellanöstern och mat, och mycket vegetariskt =) Nästan allt har ju lök men det är ju bara att hoppa över, så mycket andra kryddor i maten att det nog blir jättegott ändå.

• solregn

Tack! :) buffén var perfekt! Så har jag en grund att utgå ifrån. :) Bara att strunta i löken alltså? Jag har inte vågat tänka så, när man inte vet 100 hur en rätt ska smaka så är det ju svårt att veta vilka saker man kan stryka utan att förstöra den.

• h8him
    solregn skrev 2012-09-10 08:43:47 följande:
    Tack! :) buffén var perfekt! Så har jag en grund att utgå ifrån. :) Bara att strunta i löken alltså? Jag har inte vågat tänka så, när man inte vet 100 hur en rätt ska smaka så är det ju svårt att veta vilka saker man kan stryka utan att förstöra den.
    Ofta kan man strunta i löken, men vissa rätter baseras just på löksmaken och då kan det vara dumt att bara utesluta den. En tzatziki utan vitlök blir inte riktigt en tzatziki, utan då får man försöka hitta på någon annan slags sås som passar bättre, om du förstår vad jag menar.
  • Plantalicious

Hej Solregn, här finns ett recept på en vegansk marockans gryta innehållandes pumpa, kikärtor, dadlar mm

Marockans Gryta

Den är som sagt vegansk, dock med lök men det bör du bara kunna hoppa över. Den går även att äta varm eller ljummen.

Lycka till! 

• Mymlan L

När jag jobbade som locka och hade allergier och intoleransen att ta hänsyn till, gjorde jag alltid den rätt som jag skulle bjuda på så att jag bytte ut produkter mot likvärdiga och alla fick äta samma. När det inte finns en direkt ersättning gjorde jag så att jag lagade rätten så långt det gick, tog undan så många portioner som inte kunde äta låt oss säga lök, och tillagade den "vanliga rätten" genom att tillsätta lök. Så långt det var möjligt förenklade jag genom att vid rätt tillfälle plocka undan portioner och sedan tillaga separat i två kärl. Man får tänka till lite för att inte skaffa sig onödigt mycket jobb.

Svar på tråden mat från mellanöstern helt utan lök