• mimma85

Andningslarm råd tack! Sover på mage.

Ni som haft andningslarm till era barn hur har ni upplevt det? Falslarmar de mycket? Är ett sånt med platta under madrassen jag tänkt mig. Någon som har nån uppfattning om vilket märke som är bäst?

Vår son på 2 månader sover inte bra. Har nu testat lägga honom på mage pga att han har en hel del magknip. Plötsligt sover han jättebra och är en mycket gladare kille. Dock känns ju magsovandet olustigt med tanke på psd. Googlade lite och hittade några artiklar av Anna Wahlgren som förespråkar andningslarm till alla samt att barnet då kan sova på mage tryggt och sover dessutom säkert.
    För mig känns det logiskt att man sover skönare på mage eller sida än på rygg, speciellt när man är liten. De är liksom inte byggda för att sova på rygg.

www.svd.se/opinion/brannpunkt/glom-aldrig-andningslarmet_3071829.svd

Jag har varit ganska säker i att vi inte ska ha andningslarm men nu känns det som att jag svängt om helt.

• Svar på tråden Andningslarm råd tack! Sover på mage.
  • Flisan79

Har babysense 2 och har använt det till alla tre barn. Det har aldrig falsklarmat men fungerat mer än väl när man tagit ur barnet och glömt stänga av ^^.

Går att beställa på andningslarm.se

• Frontline

Vi köpte ett babysense 2 nu till tredje barnet då han absolut inte ville ligga på rygg utan bara på magen då han sov väldigt dåligt.
    Det var mest frugan som ville ha ett så att hon kunde känna sig lugnare på nätterna.
    Det har som ovan skriver aldrig fellarmat men skulle frugan glömma stänga av det på natten vid amning då märker man att det fungerar för det sätter igång och tjuter ganska så snart.

Köpte vårt begagnat på blocket för 500:- och den summan kan vi få tillbaka sen när det inte behövs längre...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • mimma85

Som det är nu vågar jag inte låta honom sova på mage på natten när jag själv sover utan vänder honom på sida och då sover han direkt sämre o vaknar nästan omgående. Sover däremot på mage på dagen förutom i vagnen. Skönt att höra att era larm inte falsklarmar. Någon fler med erfarenheter?

• Hoppsan

Har Angelcare här och har samma erfarenhet som de andra i tråden:
    Har aldrig falsklarmat men låter som f*n när man glömmer det

• Caaarroo

Har också angelcare! Håller med alla andra. Har aldrig falsklarmat! Däremot larmade det faktiskt när sonen hade ett jättelänge andningsuppehåll så då fick jag buffa till honom i rumpan så tog han ett djupt andetag!

Det finns ju massa som säger att dom brukar fellarma så ofta och bla bla bla! Men dom personerna som sprider det här har oftast inte ens provat ett andningslarm! Men som det gäller med det mesta så ska man ju inte lita på elektronik till 100% så du får ju vara lite vaksam själv också! Lycka till! :)

• ModestyBlaze

Jag rekommenderar Nanny 2 eller babysense 2 då de är mest beprövade samt att de som man fäster i blöjan fellarmar nästan jämt.

jag har stött på ett tusental föräldrar med andningslarm och bara ett fåtal har fellarmat och då har de fått nytt på garantin.

Skönt att ni får sova!

Ps, jag väljer andninslarm oavsett sovställning, då det är lika självklart som flytväst, bilbälte och brandlarm. m DS.     

• Echo
    ModestyBlaze skrev 2012-09-11 19:59:41 följande:
    Jag rekommenderar Nanny 2 eller babysense 2 då de är mest beprövade samt att de som man fäster i blöjan fellarmar nästan jämt.
    Vi har haft både med plattor och på blöjan (samsovit första tiden).

Med plattor har vi babysense 6, har funkat felfritt och har dessutom babyvaktfunktion. Kan jag absolut rekommendera.

Sedan har vi också haft Snuza Go (blöjlarm). Jag trodde det skulle fellarma mycket mer än det har gjort, det har faktiskt bara hänt några gånger. Men jag tror inte det passar en magsovare eftersom det sitter mot magen just.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • mammatillivå

Vi har haft Respisence samt Snuza Go som man fäser i blöjan och jag tycker faktiskt inte det falsklarmar så mycket. Nu hara våra mest sovit på sidan när de samsovit dock, kanske på grund av larmet, vad vet jag. När barnen börjat sova i egen säng och valt magläge har vi haft Angelcare med två plattor vilket varit jättebra.

.

• mammatillivå

Och vi har också haft larm oavsett sovställning. Blöjlarm på i vid sovning ute i vagn tex. Man vänjer sig och det känns självklart.

• Duefigli

Vi hade Babysense II (med två plattor) och jag tyckte det var JÄTTESKÖNT att ha ett larm även om riskerna är små. 

Vi köpte nytt, men om jag var du skulle jag kika på blockt eller tradera - de kostar en bråkdel av nypriset och jag tror inte att de direkt slits ut av ett (eller två) barns användning. 

• Nyfiken2012

Googla på andningslarm. När jag gjorde det hittade jag inte en enda tillförlitlig källa, tex läkare, medicinsk artikel, forskning o dyl där man hävdar att larm hjälper, utan dessa menar att det är helt meningslöst. Ni får helt enkelt ta ställning till om det är värt risken.

• Nyfiken2012

Anna Wahlgren är fö en person man INTE INTE INTE borde lyssna på.

• Echo

AW har inget med saken att göra. Vi sover bättre med larmet. Annars måste jag kolla själv hela tiden...
    Att det skulle skydda mot psd tror jag inte.

• mimma85

Tack för alla råd och tips. Har fått tag i ett baby sense II med två plattor begagnat från blocket. Kommer nog i slutet på veckan. Pratade med BVC idag och berättade hur bra han sover på mage och hon verkade inte tycka att det var ett problem. Avrådde inte heller. Talade om att vi köpt ett larm och fick till svar att om det gör att ni känner er tryggare så visst!

Nyfiken2012 skrev 2012-09-11 20:22:03 följande:
    Googla på andningslarm. När jag gjorde det hittade jag inte en enda tillförlitlig källa, tex läkare, medicinsk artikel, forskning o dyl där man hävdar att larm hjälper, utan dessa menar att det är helt meningslöst. Ni får helt enkelt ta ställning till om det är värt risken.
    Samtidigt finns inget om något barn som dött i psd där man HAR använt larm heller. Skulle tro att det skulle höras om det fanns såna fall.
    Vi bedömer att vi inte kan ha det som vi haft det med en son som är konstant trött och kinkig och bara sover 10 minuter på rygg eller sida. Därför denna kompromiss med magsovning och larm. Varken han eller vi mår bra av att sova dåligt. Nu känns det iaf som vi gör vad vi kan!
  • ModestyBlaze
    Echo skrev 2012-09-11 20:08:21 följande:
    Vi har haft både med plattor och på blöjan (samsovit första tiden).

Med plattor har vi babysense 6, har funkat felfritt och har dessutom babyvaktfunktion. Kan jag absolut rekommendera.

Sedan har vi också haft Snuza Go (blöjlarm). Jag trodde det skulle fellarma mycket mer än det har gjort, det har faktiskt bara hänt några gånger. Men jag tror inte det passar en magsovare eftersom det sitter mot magen just.

Kul och höra att det funkat så bra för er.

jag personligen är inte så positiv till larm som antingen inte har elsladd mellan sig och som har inbyggd barnvakt då det är förknippat med en viss strålning. Så jag gillar de med ett litet batteri i dosan och sen sladd. Känns bättre. Sen har jag en separat barnvakt som jag bara använder när den behövs. Mindre strålning på känsliga små. Flört 
  • Echo

Man kan koppla bort barnvaktsfunktionen på larmet. Eller använda som enbart babyvakt. Förstår inte riktigt vad du menar med sladd?

Svar på tråden Andningslarm råd tack! Sover på mage.