• Anonym

Klamydia - antibiotika - alkohol - sex... Hjälp?

Jag har gjort något så dumt... För ca 1 vecka sedan fick jag reda på att jag smittats av klamydia, och jag vet vem killen är. Gick till UM och fick antibiotika som jag nu har 3 tabletter kvar av. I lördags drack jag alkohol (jag vet att man inte ska det egentligen, så det behöver ni inte säga något om) och blev jättefull och hamnade i säng med den här killen. Ja, vi hade sex utan kondom :( Jag vet inte om han behandlar sig, men hur stor är chansen att jag blivit smittad igen? Antibiotikan hjälper ju inte lika bra för att jag drack alkohol... Jag vet att jag har varit jättedum :( Är det farligt att äta en antibiotikakur till om jag smittats igen? Åh :(

PS. Inga elaka kommentarer tack, mår dåligt som det är... 

• Svar på tråden Klamydia - antibiotika - alkohol - sex... Hjälp?
  • Anonym

Det ar nog tyvarr bara att ga och fa en till kur antibiotika, sen maste ju killen ocksa fa en kur. Aven om konssjukdomar kan botas relativt enkelt (en del iaf) sa ar det ju inte bra att ta antibiotika hela tiden och att du ar sa oforsiktig kan leda till att du far klamydia igen och kanske utan symtom.. Vilket om det gar obehandlat kan leda till infertilitet. Dags att borja ta lite personligt ansvar

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-10 04:30:34 följande:
    Det ar nog tyvarr bara att ga och fa en till kur antibiotika, sen maste ju killen ocksa fa en kur. Aven om konssjukdomar kan botas relativt enkelt (en del iaf) sa ar det ju inte bra att ta antibiotika hela tiden och att du ar sa oforsiktig kan leda till att du far klamydia igen och kanske utan symtom.. Vilket om det gar obehandlat kan leda till infertilitet. Dags att borja ta lite personligt ansvar
    Jag hade inga symptom den här gången heller, men jag brukar testa mig ganska regelbundet. Jag hoppas att han tar antibiotika han också och inte bara struntar i det. Men han är en fin kille så jag antar att han gör det. Vågar inte fråga honom bara... Hoppas också att jag inte fått klamydia igen :( Det var dumt av mig... Ingen annan som har något att säga? 
  • kajsaa

Bara att Gå tillbaka till um och förklara läget. Tur att set var samma kille du låg med!

• Anonym
    kajsaa skrev 2012-09-10 23:48:41 följande:
    Bara att Gå tillbaka till um och förklara läget. Tur att set var samma kille du låg med!
    Jag har beställt ett klamydiatest som jag tänkte ta någon vecka efter avslutad kur. Idag tar jag min sista tablett. Tror du att antibiotikan kan ha hjälpt något vid sexet iallafall?
  • kajsaa

Nej men asså snälla du, han kan ju ha smittat sig igen! Gå tillbaka till um direkt och be om en kur till!

• Anonym
    kajsaa skrev 2012-09-11 12:52:12 följande:
    Nej men asså snälla du, han kan ju ha smittat sig igen! Gå tillbaka till um direkt och be om en kur till!
    Är det inte bättre att göra ett test till? Och inte ta antibiotika en gång till i onödan ifall jag nu inte har blivit smittad igen? Vill inte bli resistent :(
  • olleolle

Du kanske kan få klippkort därborta?
    Har du inte lärt dig något första gången?
    Finns ju viss risk att du blir steril.

Konstigt att man väljer att ha sex med någon man vet har en könssjukdom och sedan gör det utan kondom, ytterst dumt.

DU kanske skulle sluta dricka alkohol eftersom du inte klarar av det?

• minola

Du hoppas på att han genomgår behandling? Har du talat om för honom att han smittade dig?

• Anonym
    olleolle skrev 2012-09-11 15:18:25 följande:
    Du kanske kan få klippkort därborta?
    Har du inte lärt dig något första gången?
    Finns ju viss risk att du blir steril.

Konstigt att man väljer att ha sex med någon man vet har en könssjukdom och sedan gör det utan kondom, ytterst dumt.

DU kanske skulle sluta dricka alkohol eftersom du inte klarar av det?
    Vad är klippkort? Jo det är väl klart att jag lärt mig något, och jag brukar INTE bli så full när jag dricker! Läste du inte mitt inlägg? Just sådana här svar ville jag INTE ha!
    kajsaa skrev 2012-09-11 16:36:47 följande:
    Nej men kom igen TS gå till um!!
    Jaja.
    minola skrev 2012-09-11 16:39:41 följande:
    Du hoppas på att han genomgår behandling? Har du talat om för honom att han smittade dig?

Eftersom jag lämnade hans namn till min gynekolog så har han fått hem ett brev där det står att han kan vara smittad av klamydia. En normal människa går ju och testar sig då. Är inte det ett måste? 

• kajsaa

Haha ett måste? Nej ingen kan tvinga honom att testa sig. Och ursäkta men du verkar i ge vara den skarpaste kniven i lådan då man ej ska ha oskyddat sex förrän kuren är avslutad och man testat sig.

• Anonym
    kajsaa skrev 2012-09-11 22:21:36 följande:
    Haha ett måste? Nej ingen kan tvinga honom att testa sig. Och ursäkta men du verkar i ge vara den skarpaste kniven i lådan då man ej ska ha oskyddat sex förrän kuren är avslutad och man testat sig.
    Men herregud, är du också blind eller? Står inte det klart och tydligt i mitt inlägg att det var sådana här kommentarer jag INTE ville ha? Jag vet ju om att det är dumt, det skrev jag också, inget du måste påpeka. Och jag tvivlar inte för 1 sekund att inte DU har gjort något dumt på fyllan någon gång.

Min gynekolog sade till mig att man är tvungen att testa sig om man får hem ett sådant brev. Förmodligen har man då smittats och kan alltså föra den vidare till andra om man inte behandlas.  
  • kajsaa

Förlåt mig.

Det din gynekolog menar med att man "måste" testa sig är ju att det är superviktigt! Och att man bär ett ansvar att se till att man inte smittar vidare eventuella sjukdomar, men det finns ingen lag om att du måste testa dig.

Nu tycker jag du ska göra så här om du tycker det ät jobbigt att säga sanningen till Gyn: gå dit, säg att du varit magsjuk eller glömt tabletterna så får du en ny kur. Men det bästa är att säga sanningen om det och kanske disskutera det hela samt du kan få kondomer etc. Sen tycker jag personligen att du ska prata med killen själv, ni kanske sed igen, då kan det ju vara gött om allt detta är ur världen!! Lycka till med det hela!!!! :)

• Anonym
    kajsaa skrev 2012-09-11 23:46:19 följande:
    Förlåt mig.

Det din gynekolog menar med att man "måste" testa sig är ju att det är superviktigt! Och att man bär ett ansvar att se till att man inte smittar vidare eventuella sjukdomar, men det finns ingen lag om att du måste testa dig.

Nu tycker jag du ska göra så här om du tycker det ät jobbigt att säga sanningen till Gyn: gå dit, säg att du varit magsjuk eller glömt tabletterna så får du en ny kur. Men det bästa är att säga sanningen om det och kanske disskutera det hela samt du kan få kondomer etc. Sen tycker jag personligen att du ska prata med killen själv, ni kanske sed igen, då kan det ju vara gött om allt detta är ur världen!! Lycka till med det hela!!!! :)
    Snällt och moget att be om ursäkt, tack! :)

Jaha, okej! När hon sade det trodde jag att det var en lag :P Och tack för tipset! Jag kan ju säga att jag har varit magsjuk ja. Kondomer fick jag sist jag var där, men nu när jag blev alldeles för full i helgen så glömde jag dem. Brukar använda kondom annars, dock utom i detta fallet med den här killen :( Jag vågar inte säga någonting till killen, men vad jag hörde av en utav hans kompisar så har han fått ett till klamydiabrev. Då borde man väl ändå testa sig? Ja vi kommer förmodligen att ses igen, och då hoppas jag att båda är klamydiafria! :) Jag kan ju fråga lite försiktigt annars nästa gång vi ses, och se hur han reagerar. Tack så mycket! :)
  • kajsaa

Jag tycker du ska tuffa till dig lite Mot honom typ"nu är det så att du gett mig klamydia! Jäkligt trist men så är läget! Vill du fortsätta ses så är det bara att traska iväg och testa dig och få behandling! Annars kan du glömma mer sex med mig eller nån annan tjej heller för den delen!!"

• kajsaa

Det finns ju en lag som säger att om du vet om att du har sjukdomen (blivit diagnostiserad av läkare) måste du uppge att du är smittat innan du har sex, annars kan du bli polisanmäld av den du haft sex med, tror det går under misshandel.

• kajsaa

Fast han har ju fått klamydiabrevet så han är ju i formerad! Men tänk på det nästa gång:) lycka till!!!!

• olleolle
    Anonym skrev 2012-09-11 21:44:58 följande:
    Vad är klippkort? Jo det är väl klart att jag lärt mig något, och jag brukar INTE bli så full när jag dricker! Läste du inte mitt inlägg? Just sådana här svar ville jag INTE ha!

Jaja.

Eftersom jag lämnade hans namn till min gynekolog så har han fått hem ett brev där det står att han kan vara smittad av klamydia. En normal människa går ju och testar sig då. Är inte det ett måste? 

Du hade oskyddat sex med honom och fick klamydia och sedan har du oskyddat sex med honom IGEN, fast du vet att han bär på klamydia, hur kan du då säga att du har lärt dig något?

En normal människa ser till att skydda sig. Du kan inte hänga ansvaret på honom, det är du själv som måste se till att skydda dig.

För övrigt så blir det polishandräckning ifall han inte dyker upp på kli-kliniken.
  • Anonym
    olleolle skrev 2012-09-12 11:23:32 följande:
    Du hade oskyddat sex med honom och fick klamydia och sedan har du oskyddat sex med honom IGEN, fast du vet att han bär på klamydia, hur kan du då säga att du har lärt dig något?

En normal människa ser till att skydda sig. Du kan inte hänga ansvaret på honom, det är du själv som måste se till att skydda dig.

För övrigt så blir det polishandräckning ifall han inte dyker upp på kli-kliniken.
    Ja, jag hade oskyddat sex med honom och fick klamydia. Sedan blev jag alldeles för full och kommer knappt ihåg att vi hade sex ens, jag vaknade med trosorna av och jag förstod vad som hade hänt. Alla gör misstag, och jag vet om det för jag har skrivit det innan. Inget du behöver påpeka hela tiden.

Jag lägger inget ansvar på honom. Jag har tagit ansvar över mig själv och uppgett hans namn. Jag antar att han går dit och testar sig!
    kajsaa skrev 2012-09-12 09:56:09 följande:
    Fast han har ju fått klamydiabrevet så han är ju i formerad! Men tänk på det nästa gång:) lycka till!!!!
    Ja precis :) Ja jag ska aldrig mer dricka såhär mycket alkohol iallafall! Och inte ha oskyddat sex... :) Tack!!! :)

Svar på tråden Klamydia - antibiotika - alkohol - sex... Hjälp?