• humpen

Tips till köp av familjebil

Hej!
    Håller på och letar efter en familjebil och är helt novis på bilar.
    Vi är två och blir om ett tag 3 (om 7 månader).
    Vi kör mestadels kortare streckor (ca 30 minuter blandad körning).
    Säkerheten är av högsta vikt, hästkrafter och utseende spelar mindre roll.
    Budget: max 50.000.
    Bilen behöver hålla i 5 år utan alltför dyra reparationer.
    Det ska gå lätt att få in en ihopfällbar barnvagn.

Vi var och tittade på lite bilar i helgen och tyckte att Toyota Auris och Yaris verkade trevliga. Har även tittat på blocket samt kvd och Corolla verkar gå in för den budgeten. Då vi båda är uppväxta med Toyota lutar det nog åt det hållet.

Alla tips är varmt välkomna!
    Tack!

• Svar på tråden Tips till köp av familjebil
  • Vendelsö

Vi köpte Toyota verso och är jättenöjda. Den har inte funnits så länge så billiga begagnade hittar man nog inte. Men föregångarna corolla verso och avensis verso kanske? Vi har sedan tidigare också en corolla (halv-kombi) som gått som en klocka alla år vi haft den. Det är en 99:a. Har funkat bra med två barn men nu när vi blir en till blir det lite trångt.

• Stjärnstoft

Har en yaris själv och tänker spontant att bagageluckan är väldigt liten :)
    Trevlig bil för övrigt!

• Älska livet som det är

Jag rekommenderar Mazda 5 den är bensin snål och mkt rymlig plats. Fast man har bilstol där bak sitter man super där framme. Dom kanske e lite dyrare.

• humpen

Hej!
    Tack för era svar. Har tittat lite på Versomodellerna men jag tycker spontat att de ser lite ut som en buss.
    Hur känns dom att köra?
    Frun vill ju gärna komma upp lite så ger dom ett bra intryck kan det helt klart vara värt det!

Keep em coming!

• Vendelsö

Verson är mycket lättkörd. Lite större än tex corollan och kräver lite mer svängrum. Men man sitter lite högre och har bra utsikt vilket passar mig som inte är så lång. Bra bagage om man väljer att inte använda de två extra sätena. Känns inte som en buss att köra. Avensis verso är nog lite mer busslik.

• Agnostino

Jag skulle tipsa om en ford focus 2.0 kombi -05 eller nyare. Vi hade en sån när vi blev tre och den kostade oss ingenting i rep under de 4 åren vi hade den. Vi satt även bekvämt alla tre med lillan i mitten bak och vagnen gick att få in vilken väg som helst i bagagen. Bränslesnål var den också, runt 0.55-0.6 landsväg och 0.7 blandad körning. Fantastisk bil helt igenom om du frågar mig, vi hade fortfarande haft kvar den om inte jag också börjat plugga. Finns ett par stycken ute för under 50 000:- men se till att köpa 2.0 och inte flexifuel eller 1.6 då dessa har betydligt sämre (och dyrare i bränsle och service) motorer. 

www.blocket.se/stockholm/Ford_Focus_2_0_LagMiL_ACC_0__Kontant_45340354.htm&w=3 

• Familjebilsbloggen

Jag skulle tänka till. Om du har tajt budget och behöver ha bilen länge ska du kanske köpa en lite större bil än du behöver just nu. Om bilen ska hålla dig i 5 år och du får ett barn om ca 7 månader... då är kanske risken stor att du kommer att skaffa ett till barn inom den 5 års perioden? De flesta har ju 2-3 år mellan sina barn så är det Toyota som gäller skulle jag kolla Avensis eller Verso som föreslagits. Men varför inte en Saab 9-5? Opel Vectra är annars också en riktigt bra och rymlig bil som har bra statistik hos bilbesiktningen.

• humpen

Tack för tipsen!

Vi verkar klara oss utan bil ett tag till så vi får se när det är dags. Ser verkligen inte fram emot det men med era tips blir det iaf lite lättare.

Familjebilsbloggen: Ja det är inte orimligt att tro att det kommer en liten knodd till inom 2-3 år så bilen ska ju klara av det med.

Jag skriver igen när det börjar bli aktuellt.

Hoppas ni har haft en härlig Påsk!

Svar på tråden Tips till köp av familjebil