• Stilla

Har det kommit till den punkten då jag måste ta detta med biomamman..

..jag känner inte henne. Men jag vet att hon inte tar sonen till fotbollsträningen under sina veckor för det har minsann hon inget intresse i, fotboll, det är killarnas sak. Hon tvättar inte hans träningskläder heller utan det får farfar göra, han som tar sonen träningen varannan vecka. När barnen kommer därifrån har dom allt som oftast alldeles för små kläder, samma underkläder som när dom åkte och luktar skunk då dom inte duschat på flera dagar. Hon har dom iof aldrig en hel vecka. Det är faktiskt helt otroligt att man kan planera så illa att man varannan vecka måste ha hjälp typ 3ggr i den vecka med barnen. Förra året hade hon barnen 75dagar, hon betalar inget underhåll och tar ena barnbidraget. Jag gissar att det är därför barnen kommer skitiga och danna, hon är lixom aldrig mamma tillräckligt länge för att förstå att barn måste duschas, klippa naglarna, byta underkläder och eftersom deras föräldrar aldrig lärt dom det så vet dom inte det 9 och 10 år gamla.  Lista kan göras lång..
    hon smsar att hon "glömt bilen i stockholm" och inte kan hämta barnen, 1h innan hon sagt att hon ska komma.

Min sambo är hopplös, han lyder hennes minsta vink och tycker att han gör det för barnens skull. Men där har vi olika åsikter. Mamman är inte handikappad på något sätt, hon är bara jävligt egoistisk och lat, och det är för att hon kommer undan med det. När hon och jag setts när hon hämtat barnen hos oss så har jag pikat henne lite. Som när hon hade domderat att barnen skulle köras hit och dit och bla bla men så var det jag som var hemma och när min sambo ringde och sa att jag skulle lämna dom var det nu var så sa jag att om hon vill ha dom kan hon komma och hämta dom själv. Hon blev skitsur, för det var ju jättejobbigt att åka 5min åt fel håll för att hämta sina barn under sin vecka. Men jag skulle in med 4barn i bilen och åka och lämna dom för att det var lättast för henne.. no. 
    Den veckan tog hon hand om sina barn själv, för hon var sur på mig. Men barnen kom tillbaka, glada och rena faktiskt. Jag tror ju att är man sån så gör man ingenting självmant, man måste ställa krav. 
    Nu senast så tog hon inte barnen för att hon var förkyld.. det var jag också, jätteförkyld, vår lille bebiskille var också förkyld och väldigt kinkig och 4åringen också.. Då sambons dotter sa att mamma inte hämtade dom eftersom hon var sjuk så svarade jag att ;jaha, det är väldigt konstigt att din mamma inte kan ta hand om 2stora barn när hon är förkyld men jag ska ta hand om 2 stora och 2 små. 
    Detta kom fram till mamman och hon blev gaaalen för att hennes dotter frågade varför jag inte tycker om deras mamma..
    Jag är så jävla trött på att hon bara glider runt hur hon vill, skiter i att sårar ungarna och gör det omöjligt för oss att planera nånting. Och jag är så jävla trött på att ingen säger det åt henne?!  
    Det känns som om jag måste ta detta med henne nu, för i hallen vid överlämningarna nu är luften tjock av förakt och det känner ju barnen.
    Men så när jag tar detta med min sambo så säger han, men varför bryr du dig? det har ingenting med dig att göra... ska jag släppa det då? Ska jag leva som om jag var ensam med mina 2barn då.
    I samma mening säger han; kommer det alltid vara såhär att det är skillnad på dina och mina barn? Min 4årings pappa finns inte med i bilen, han träffade henne senast när hon var 1år, sen dess har det varit min sambo som varit hennes pappa. Han sa att han tyckte jag skulle ringa hennes pappa och tvinga honom ta sitt ansvar så som jag tycker han ska tvinga deras mamma. Jag sa till honom när hon var mycket liten och började bete sig så som deras mamma gör att så kan han inte hålla på för när hon blir stor kommer det såra henne. Han valde då att försvinna.. men sambons barn har ju en mamma med i bilden, är inte det skillnad? 

nu tappade jag tråden, det är så mycket tankar och känslor att jag är helt lost...

• Svar på tråden Har det kommit till den punkten då jag måste ta detta med biomamman..
  • missen73

Inte din sak att ta det med henne det är din mans sak o vill han inte så är det ju så han vill ha det !

• Arbetsmyran

Håller med om att hon låter grymt egoistisk och lat!! Stå på dig! Och jo, jag tycker det är stor skillnad på din dotters pappa som valt att försvinna för länge sen och den här mamman som finns för barnen men lite som det passar henne !

• engladprick

jag skulle nog i läget gjort en orosanmälan om mamman inte ville prata med med och bättring skedde!

• Arbetsmyran

Och vadå varför bryr du dig?! Är väl självklart att man bryr sig om dom man ändå bor under samma tak som, annars blir nog situationen helt ohållbar! Tycker nog att din sambo ska ställa lite krav på biomamman!

• Sooofia

Å vad svårt! Jag förstår dina känslor! Hade känt likadant...

Har du testat att verkligen sitta ner med din man och samtala om situationen. Inte när du är frustrerad, utan ngn annan kväll? Att tillsammans verkligen försöka hitta en lösning? Känns som att han BORDE kunna förstå ditt perspektiv.... det är så logiskt. :)

Och skulle det funka att bjuda över mamman för ett längre samtal, även där under en tid då ni inte är känslofyllda av frustration, utan kan tala lugnt och i vänskap?

Lycka till! För din skull. För era andra barns skull. Och inte minst för de äldre pojkarnas skull!!!!

• Annelie 76

Varför var inte din sambo hemma med sina barn när de var sjuka? Han tycker ju att du inte har med dem att göra? Han kanskle också skulle behöva ta lite mer ansvar, låter som att du gör lite väl mycket åt honom med barn som du (enligt sambon) inte har med att göra...

• Stilla

Jag har verkligen försökt prata med min sambo. Men han tycker inte att det är något problem att hon inte har dom som hon ska för han vill ju ha sina barn hos sig så mycket som möjligt och det förstår jag ju. 
    Men när hon ringer och ber honom om hjälp med barnen då är det jag som får åka och hämta dom i skolan, jag som får göra om min planering och jag som får mer tvätt, disk och plock. Hade han tagit ansvar mer ansvar för sina barn hade det varit en annan femma..
    Så då ska jag alltså inte bry mig om hur dom sköter sina barn men jag ska ta hand om dom och allt ikring med skola osv när dom är här, även dom veckorna som dom ska vara hos sin mamma. Det tycker inte jag.
    Jag vill inte vara 4barnsmor på heltid. är jag elak då? är jag elak för att jag ibland vill ha lite lugn med mina 2 barn? han tycker ju det, eftersom han då pressar med att jag då kan ringa upp min dotters pappa. Detta trots att jag inte  förutsätter att han ska göra nått för min tjej annat än att låta henne kalla honom pappa..

• Stilla
    Annelie 76 skrev 2012-09-10 11:04:48 följande:
    Varför var inte din sambo hemma med sina barn när de var sjuka? Han tycker ju att du inte har med dem att göra? Han kanskle också skulle behöva ta lite mer ansvar, låter som att du gör lite väl mycket åt honom med barn som du (enligt sambon) inte har med att göra...
    dom var inte sjuka.. deras mamma var. så jag fick köra dom och hämta dom trots att jag också var sjuk..
    han åker så tidigt på morgonen och tycker att det är taskigt mot barnen att dom får gå upp så tidigt, 30min innan..
    Jag tycker det var taskigt att vi 3 sjuklingar var tvugna att åka iväg tidigt på morgonen bara för att deras mamma tydligen inte fixar det.
    Men det är bara hon som får vara egoist utan att få skit.. 
  • Trazzel

I ditt liv är det först och främst DIN familjs situation som måste fungera, och det gör den inte idag som du säger. Din sambo borde verkligen ställa krav på biomamman. Jag vet hur du har det, hade det likadant i 3 år och fick sedan nog och satte ner foten.

Det här med dina barn och mina barn är bara rent skitsnack. Jag fick samma kommentar jag, och svarade helt enkelt att jag hade haft samma syn och beslutsamhet om det varit bara dina och mina barn, men nu måste vi ta hänsyn till en iq befriad människa som inte har något med vår familj att göra och då måste jag tjata på dig (sambon) när vår situation håller på att förfalla och du gör inget åt problemet. Vår familj är VÅR familj, när barnen är här är de våra barn och vi lever tillsammans som en familj. Men när saker och ting inte fungerar hos barnens andra familj så påverkar det i stor grad den egna familjen. Bråk, omöjligt att planera, osv. Det tär extremt på ett förhållande att hela tiden behöva dansa efter någon annans pipa.
    Ni måste sätta ner foten mot barnens mamma, det kommer bara bli värre annars.  

• Arbetsmyran

Du ska inte ta mer ansvar för din sambos barn än han själv! Självklart kan du hjälpa till men nä, gör inte han mer så släpp det ansvaret! DÅ först kanske han ställer krav på biomamman, som det verkar nu så har han mycket hjälp av dig?!?

Svar på tråden Har det kommit till den punkten då jag måste ta detta med biomamman..