• Anonym (trött)

Låg järndepå.. Vad göra nu?

Alltså S-ferritin ligger på 4 på mig.   Vad jag läst ska den ligga på minst 10-190 tror jag? Men gärna över 50 för att man ska må bra? Stämmer de? Och isf är ju inte konstigt att jag har dess symptom?

Trötthet
    hjärtklappningar som satan
    huggande smärtor i buken då och då..
    skakningar/darrningar i kroppen
    fryser lätt
    ont i huvudet 
    och har dessutom MASSOR med öronsusningar på kvällen/natten...  

Är GBPopad så har alltså svårare att ta upp järn i tarmen eller hur de nu funkar.
    Efts jag haft de låga depån i över 1år nu.

Dessutom har jag provat på blutsaft, duroferon, och kost med rikt järninnehåll.

Äter dessutom varje dag folat, b12tablett och en dulcivit(vitamintillskott som innehåller järn).

Vad ska jag göra för att få de att funka? att gå upp igen? Blir inte klok på mitt mående.   
    Ja sen har jag pågående mf nu oxå... 4:e irad och i sjätte veckan..   (om de kan ha nån betydelse i de hela?)               

• Svar på tråden Låg järndepå.. Vad göra nu?
  • Anonym

När du tar duferon eller annan järntabletter så ta det ihop med C-vitamin då tar kroppen bättre upp järnet. Jag är oxå gjo-op och tar 2 järntabletter med c-vitaminbrus på morgon och en på kvällen, man kan bli förstoppad men häller i 1 msk linfröolja i c-vitaminbruset

• Takex

Be läkare om hjälp, vi är inte utbildade i sånt här allt vi kan säga är att du ska äta blodpudding och dricka apelsin juice typ.

• Anonym (trött)
    Anonym skrev 2012-09-10 11:55:57 följande:
    När du tar duferon eller annan järntabletter så ta det ihop med C-vitamin då tar kroppen bättre upp järnet. Jag är oxå gjo-op och tar 2 järntabletter med c-vitaminbrus på morgon och en på kvällen, man kan bli förstoppad men häller i 1 msk linfröolja i c-vitaminbruset

Jo har gjort så i över 1år.... :-S
    Verkar inte hjälpa dock...
    Takex skrev 2012-09-10 11:56:18 följande:
    Be läkare om hjälp, vi är inte utbildade i sånt här allt vi kan säga är att du ska äta blodpudding och dricka apelsin juice typ.
    Ja de ska jag också... Är väl rätt självklart! Ändock kan man alltid fråga om andra som varit i liknande situation kanske som kan ge pepp/stöd/råd m.m.

• Anonym (trött)

Puffar...

• Vänliga J

För många år sedan hade jag järnbrist och låga depåer och fick verkligen kämpa för att få upp det.

*Åt 2 Niferextabletter om dagen + vitamintabletter som också innehåller järn
    *Åt varje dag en bit blodbröd med messmör på (var faktiskt gott :)
    *Åt mycket kött och annat som innehöll mycket järn

Höll på såhär i ett år ungefär, sen vände det och sen dess har jag inte haft några problem att hålla depåerna bra. Man får ha tålamod, för mig tog det lång tid medans det för vissa går på någon månad bara. Magen tog en del stryk så jag åt även Movicol samtidigt för att hålla den igång trots järnet.

Hoppas det löser sig för dig! 

• Anonym (trött)
    Vänliga J skrev 2012-09-10 14:05:47 följande:
    För många år sedan hade jag järnbrist och låga depåer och fick verkligen kämpa för att få upp det.

*Åt 2 Niferextabletter om dagen + vitamintabletter som också innehåller järn
    *Åt varje dag en bit blodbröd med messmör på (var faktiskt gott :)
    *Åt mycket kött och annat som innehöll mycket järn

Höll på såhär i ett år ungefär, sen vände det och sen dess har jag inte haft några problem att hålla depåerna bra. Man får ha tålamod, för mig tog det lång tid medans det för vissa går på någon månad bara. Magen tog en del stryk så jag åt även Movicol samtidigt för att hålla den igång trots järnet.

Hoppas det löser sig för dig! 

ÅÅh tack.

va är blodbröd för nåt? aldrig hört talas om det.

Vad hade dy för symptom när du hade så låga värden?   
  • Vänliga J
    Anonym (trött) skrev 2012-09-10 14:18:20 följande:
    ÅÅh tack.

va är blodbröd för nåt? aldrig hört talas om det.

Vad hade dy för symptom när du hade så låga värden?   

Det heter väl paltbröd tror jag, det är rött tunnbröd och smakar som tunnbröd (finns i större affärer, det kan vara lite svårt hitta bland de mindre butikerna) Det var en läkare som tipsade om just paltbröd och messmör ihop. Sen om du gillar äta rött kött så är det bra göra det, alltså rare imitten och inte genomstekt (nötkött bara såklart) eller råbiff.

Jaa hur jag märkte det, jag tappade hår, var konstant trött och blek (tandköttet var nästan vitt).  
    Sen vid min senaste förlossning så blödde jag en del och fick blodbrist då med, men då fick jag transfussion (kändes lite äckligt av nån anledning med nån annans blod men vad gör man inte för att må bra). Så då fick jag efteråt äta som jag gjorde för några år sedan och då gick det snabbare upp med värderna.

• Anonym (Samma här!)

Hej,

jag har haft exakt samma problem som du, mitt värde låg på 3 och jag hade inte energi att stå upp knappt. Blev sjukskriven i två veckor av min järnbrist... Är också GBP-opererad och hade tidigare i vår även en rätt allvarlig b12-brist. Järnbristanemin kom efter en period med väldigt mycket träning, tydligen är det lite vanligare bland de som tränar hårt att få järnbrist. För att bli bättre åt jag duroferon 3 ggr om dagen, och mycket kött. Och precis som det sas längre upp i tråden - ta tabletten tillsammans med c-vitamin, t ex så har God morgon en järnberikad apelsinjuice (som numera alltid finns i mitt kylskåp).

Och - här insåg jag en möjlig anledning till min brist - passa dig för te/kaffe! Tanninerna i dessa drycker gör att man får svårare att ta upp järnet, så om jag t ex tog en kopp te till frukost samtidigt med mina tabletter så hade jag nästan lika gärna kunnat hoppa över att ta dem. Numera är det juice till frukost + tabletter, så får jag ta mina testunder mellan måltiderna... :) Mitt järnförråd gick från 3 till 21 på bara några veckor, så förhoppningsvis kommer du snabbt tillrätta med det här du med! :) 

• Mammatilltretroll

Jag hade superlåga ferritinvärden och testade med olika järntabletter vilket inte fick upp ferritinvärdet speciellt effektivt och dessutom pajade min mage.

Fick en järninjektion (dropp) istället på vårdcentralen och på 3 dagar hade värdet gått från 10 till 120!

Svar på tråden Låg järndepå.. Vad göra nu?