• Anonym (jobb)

Följa upp jobbansökan?

Jag har sökt ett jobb som jag så himla gärna vill ha. Det är helt perfekt för mig! Jag har jobbat med det innan, och stortrivdes då.

Nu vill jag följa upp min ansökan med ett mail. För att få dem att minnas mig, leta upp min ansökan och verkligen läsa den. Och för att förstå att jag verkligen vill ha jobbet (alla jobb man söker vill man kanske inte ha lika mycket...). Men vad ska jag skriva?!

Räcker det med, "jag sökte jobbet som * för två veckor sedan och är väldigt intresserad och tänkte bara höra hur långt ni kommit i rekryteringsprocessen?". Eller vad skriver man? Hjälp!

• Svar på tråden Följa upp jobbansökan?
  • SuzR

Jag är i samma process och det jag har märkt gör stor skillnad är om man hör av sig, helst ska du nog ringa och prata med personen. Jag sökte ett jobb och ringde och följde upp. Bara frågade lite hur processen ser ut osv. Det var flera hundra ansökande via ett bemanningsföretag. Vi hördes igen en vecka senare och imorn ska jag på intervju! Idag ringde jag på ett annat jobb som jag hellre vill ha och han lät helt ärligt glad att jag ringde. Han frågade om jag var tillgänglig genast och det är jag ju och då sa han att det är ett starkt plus i kanten! Så ring!

• Anonym (jobb)

Tyvärr så fixar jag inte att ringa. Tycker att det är sjukt obehagligt, så jag föredrar att maila. Det här är också ett bemanningsföretag. Men tror du Tt det är okej att skriva så som jag föreslog innan, eller ska jag ändra nåt?

• SuzR

det är säkert bra men risken är stor att mailet faller bort i alla mail dom får och ingen bryr sig om att svara. Klart du kan skicka mailet, du har ju inget att förlora men försök att ta mod till dig att ringa, det ökar dina chanser avsevärt!

• Anonym (jobb)

Ja, det är en risk. Samtidigt känner jag att det r lite mer diskret att maila. Är rädd att ringa vid fel tidpunkt annars...äsch, jag får se hur jag gör..

Svar på tråden Följa upp jobbansökan?