• Krila

Bildtråd! Barnrum som delas av syskon

Våra barn 3 och 5 år gamla ska få dela rum. Vill ha lite inspiration hur man ska göra så dom känner att dom har sin egen lilla hörna=)

Så bomba med bilder! 

• Svar på tråden Bildtråd! Barnrum som delas av syskon
  • Ann Lee

Min 2-åring och 4-åring delar rum. De har inte egna hörnor, det behövs inte hos oss. De är supernöjda med sitt nya rum, som vi fixade till i somras. Bifogar två bilder, lite dålig kvalitet eftersom de är tagna med mobilen.

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • skåneflicka

Mina barn delar också rum. Vi har turen att ha ett fönster på ena gaveln och ett fönster längst ut på ena långsidan. Dörren är ungefär mitt på ena långsidan. Vi har satt en låg loftsäng ( typ kura) mitt i rummet (vi har snedtak så en vanlig våningssäng får inte plats) ut från väggen. Den delar alltså av rummet i två delar så det blir som var sitt rum. Funkar jättebra. Mina barn är 3 och 6 år.

• Ankmor

Det första jag kom att tänka på var ett tips jag såg för väldigt länge sedan i en tidning.

Man tar en våningssäng och sätter mitt i rummet och sedan bygger man vägg på båda sidor om sängen, på så sätt delar man av rummet men har ändå rummet gemensamt via dörren.

Det ena barnet får en låg säng och det andra barnet får en hög säng.  

Om man har tillräckligt med plats och har möjlighet till två dörrar kan man dela av rummet helt.   
    http://www.husohem.se/Fixa/Gor-det-sjalv/Vaningssangsvagg/
    Kika på de olika bilderna så förstår du hur jag menar.

Tomt här just nu...
  • skåneflicka
    Ankmor skrev 2012-09-15 13:45:04 följande:
    Det första jag kom att tänka på var ett tips jag såg för väldigt länge sedan i en tidning.

Man tar en våningssäng och sätter mitt i rummet och sedan bygger man vägg på båda sidor om sängen, på så sätt delar man av rummet men har ändå rummet gemensamt via dörren.

Det ena barnet får en låg säng och det andra barnet får en hög säng.  

Om man har tillräckligt med plats och har möjlighet till två dörrar kan man dela av rummet helt.   
    www.husohem.se/Fixa/Gor-det-sjalv/Vaningssang.../
    Kika på de olika bilderna så förstår du hur jag menar.

Det var ungefär så jag gjorde fast jag satte bara vägg vid nedersängen så att lillan inte kan krypa ut på storasysters rum. Sedan satte jag en barngrind in till hennes del också. Vi har snedtak så det är inte så lätt att sätta vägg däruppe...
  • fesun
    Ann Lee skrev 2012-09-10 22:17:05 följande:
    Min 2-åring och 4-åring delar rum. De har inte egna hörnor, det behövs inte hos oss. De är supernöjda med sitt nya rum, som vi fixade till i somras. Bifogar två bilder, lite dålig kvalitet eftersom de är tagna med mobilen.

Riktigt snyggt sätt att ställa böckerna på, klart roligare och finare än bara en "vanlig" hylla! :)
  • Ann Lee
    fesun skrev 2012-09-19 19:45:11 följande:

Riktigt snyggt sätt att ställa böckerna på, klart roligare och finare än bara en "vanlig" hylla! :)
    Ja, plus att barn som ännu inte kan läsa har ju jättesvårt att välja en bok när de bara ser bokryggar!
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • sleepygrodis

Åh, en tråd med bra inspiration! Har två tjejer och en bebis kommer vid årsskiftet. Tjejerna har varsitt rum nu, men säger att de kan dela rum sedan... Grubblar så på hur vi ska lösa det, känns som att vi kommer att ha ett rum för lite. Men vi vill inte sälja huset och flytta! Men ser nu att det går ju att dela på bra sätt :)

• hernameispekka

Tips på avdelare och även om du inte vill ge dem varsin del kan de ha en målar/pysseldel och en bokdel eller liknande.

Svar på tråden Bildtråd! Barnrum som delas av syskon