• edem

Hur länge har man ägglossningsflytningar egentligen? Blir inte klok på detta.. Hjälp!

Hej!

Först vill jag varna känsliga läsare för detta inlägg, lite äckligt men måste få veta hur det ligger till. Jag slutade med minipiller (cerazette) för drygt 2 veckor sen så har ingen koll på min cykel då jag inte hade mens under denna period jag åt dem (6 månader) och innan dess ammade jag innan det var jag gravid så har inte haft mens på 1,5 år. Anledningen till att jag slutat med pillren är att vi vill bli gravida igen.
    Nu till min fråga...
    I torsdags kväll 6/9 upptäckte jag en jättelång (typ 10-15 cm) slemmig seg genomskinlig flytning, tänker att detta kanske är ÄL efter lite rådfrågan här på Familjeliv
    I fredags kväll 7/9 likadant, samma slags flytning
    I lördags morgon 8/9 samma men mkt mindre mängd
    I söndags morgon 9/9 pyttelite av samma sorts sekret men sen helt torrt resten av dagen
    Idag måndag har det varit helt torrt tills nu ikväll då det kom ut en "klump" av samma konsistens, typ 2x2 cm stor!

Min man o jag hade sex torsdag kväll, fredag kväll och söndag morgon. Vad tror ni? Är det ägglossningsflytningar och isåfall hur många dagar pågår dessa slimiga flytningar? Har ju haft en varje dag i 5 dagar, när sker själva ÄL? Bra chans för att ha blivit gravid tror ni, om d nu är ÄL?
    Vad kan det annars vara? Blir inte klok på detta...

• Svar på tråden Hur länge har man ägglossningsflytningar egentligen? Blir inte klok på detta.. Hjälp!
  • Blgebo

Man börjar få segt/äggviteliknande när den fertila perioden börjar, sedan blir det rikligare och rikligare, och dagen efter ÄL är det torrt. Jag börjar få fertilt sekret på dag 10, och ÄL kommer på dag 14. 

Sedan kan de slimiga flytningarna även vara sperma, så får jag iaf ibland om sperman får ligga kvar.  Tänker på den där klumpen...  

• edem

Ok tack! Borde ju haft chans o bli gravid då om det nu var ÄL. Svårt att tänka vad det annars kunnat va? Får väl testa om ett par veckor om inte mensen kommit innan dess... Ja, kan ju ha varit sperma men var så himla geléaktigt... :/

• edem

FinaElina: tack! :) vågar inte hoppas... Som sagt så var det endast 2 veckor sen ja tog mitt sista piller... O jag är 31 så inte SUPERfertil längre..

• FinaElina

Jag åt cerazette i 8 månader. Blev gravid efter andra försöket (men första riktiga försöket.) dock slutade det i missfall i augusti. Väntar på äl...om den nu inte redan har passerat :) "sägs" att man är lite extra fertil efter avslut med piller... Så lycka till!

• Blgebo

Jag hade ett samlag under en tremånadersperiod, 4 dagar före ÄL. Jag är 32 år, och blev gravid. Snart halvvägs i graviditeten. Så det behöver inte vara några större problem med fertiliteten, sett på individnivå. Däremot ser man att 30-åringar som grupp har sänkt fertilitet mot en 20-åring. 

• edem

Tack för era svar!
    Tråkigt att höra om ditt missfall, håller tummarna för att du blir gravid snart igen! :)
    Alltså, jag har läst om så himla många som fått mf efter att ha blivit gravida snabbt efter cerazette! Det är lite oroväckande.. Men det tycks inte finnas några vetenskapliga bevis för att d skulle va relaterat. Men tycker det verkar va alldeles för många för att va sammanträffande.. Nån hade nån teori om att det beror på att kroppen inte producerar tillräckligt mkt av naturligt hormon (progesteron) så snart efter pillerstopp o detta gör att kroppen inte kan bibehålla graviditeten i dessa fall. Låter ju vettigt men som sagt så vet jag inte om d stämmer...

• FinaElina
    edem skrev 2012-09-11 13:26:19 följande:
    Tack för era svar! Tråkigt att höra om ditt missfall, håller tummarna för att du blir gravid snart igen! :) Alltså, jag har läst om så himla många som fått mf efter att ha blivit gravida snabbt efter cerazette! Det är lite oroväckande.. Men det tycks inte finnas några vetenskapliga bevis för att d skulle va relaterat. Men tycker det verkar va alldeles för många för att va sammanträffande.. Nån hade nån teori om att det beror på att kroppen inte producerar tillräckligt mkt av naturligt hormon (progesteron) så snart efter pillerstopp o detta gör att kroppen inte kan bibehålla graviditeten i dessa fall. Låter ju vettigt men som sagt så vet jag inte om d stämmer...

Jaha, det har jag faktiskt inte läst eller hört talas om.. . Intressant! Berätta sen om du blivit gravid :)
  • edem

Alltså nu fattar jag inte vad som händer.. Nu ikväll upptäckte jjag ytterligare en jättetjock o "seg" flytning, men den var vit. De andra har varit genomskinliga/vita. Detta är 6 dagar i rad jag har haft denna typen av flytning.. Whats happening?!

• edem

Kan meddela att jag fick min mens i torsdags, alltså exakt 2 veckor efter att jag upptäckte den första sega flytningen, så får nog anta att det var äl som ägde rum iaf :) men gravid blev jag inte! Får väl se vad som händer med kroppen i denna månadens cykel!

Svar på tråden Hur länge har man ägglossningsflytningar egentligen? Blir inte klok på detta.. Hjälp!