• Anonym (orolig)

Person försvunnen utomlands

Hej! Jag tänkte snabbt berätta min historia här och se om någon kunde ge något bra tips och ge mig lite större förståelse kring saker och ting. 

Min pappa, 52 år gammal, har alltid varit strulig. Både drog- och alkoholproblem. Ingen vidare förebild, men ändå min pappa. Han är gift med en kvinna på Filippinerna där han har en son med henne. Men han bor i Sverige. Han hade en lägenhet han bodde i, men blev av med den och fick bosätta sig i en husvagn på en kompis tomt. Sen flög han till Filippinerna i november förra året. Han polisanmäldes försvunnen i våras. I juni mailade han sin syster och sa att han varit sjuk, fått någon infektion i magen och att han snart skulle åka hem. Detta skickades vidare till polisen, som då avskrev fallet eftersom detta tolkades som ett livstecken. Och sen dess har han inte hörts av. Han skulle ha kommit hem i maj nu i år egentligen. Han går inte att nå via facebook, ej via mail. Något telefonnummer till honom går inte att hitta. Har ringt hans fru som skrek på filippinska och slängde sedan på luren. Har även mailat henne och hennes syster utan resultat. 

Vad gör man egentligen? Vad händer om han inte hittas? Jag vet att arvingar, gemåler och föräldrar kan dödsförklara efter ett år som försvunnen. Men vem av oss gör det? Hans filippinska fru? Eller jag och mina syskon? Känner mig förvirrad just nu. Min pappa är inte den bästa av pappor, men man vill ju ändå veta vart han är och vad som hänt.  

• Svar på tråden Person försvunnen utomlands
  • Emmeliina

Oj vad jobbigt. Jag hade anmält han försvunnen iaf igen så att det finns papper på det så att säga. Vad sa polisen sist ni anmälde honom försvunnen? Vad gjorde dem då?

• Anonym

Anmäl han försvunnen igen, sen dödförklaras ingen förs de varit försvunna i 10 år. Inte 1år som du skriver

• Anonym (orolig)

Jo, antar att vi får polisanmäla igen. Men vad gör de egentligen? Jag antar att människor som hittad avlidna utomlands meddelas till UD? Vi borde ju ha fått höra om han vore död? 

Jag vet faktiskt inte riktigt vad de gjorde då förutom att han anmäldes försvunnen internationellt. Samt att svenska ambassaden i Filippinerna (som ändå ligger i Bangkok) kontaktades samt att man kollade om han hade förlängt sitt visum, vilket han inte hade.  

• msmalin

Det är inte så självklart att bli meddelade vid dödsfall utomlands. Vet att en väninnas pappa gick bort i australien(?) men hans fru hade inte uppgett att han hade fler barn så de fick reda på det på nått sätt över internet. Ingen som kontaktat dem. Vill inte göra dig orolig alls, men vill göra dig medveten om att säger hans fru inget i Filippinerna så är det inte säkert ni får veta :(

• Anonym (orolig)

Okej. Antar att det har att göra med att make/maka är närmaste anhöriga, eller är det barnen? Kanske skiljer i olika länder. Men antar att det rapporteras till UD om en person är efterlyst internationellt? 

Han har varit försvunnen i Sverige några gånger och då har det varit riktigt jobbigt att hitta honom. En person utan folkbokföring, utan jobb, utan mobilabonnemang.. ja, de är helt enkelt svåra att hitta. Därför känns det helt omöjligt  nu när han är försvunnen på andra sidan jorden.  

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-09-10 21:33:30 följande:
    Jo, antar att vi får polisanmäla igen. Men vad gör de egentligen? Jag antar att människor som hittad avlidna utomlands meddelas till UD? Vi borde ju ha fått höra om han vore död? 

Jag vet faktiskt inte riktigt vad de gjorde då förutom att han anmäldes försvunnen internationellt. Samt att svenska ambassaden i Filippinerna (som ändå ligger i Bangkok) kontaktades samt att man kollade om han hade förlängt sitt visum, vilket han inte hade.  
    Kan inte de kontakta hans fru?

Åk dit?

• Anonym (orolig)

Åka dit känns inte som ett alternativ. Vet ju inte ens vart jag ska leta! Och har min son, kan knappast släpa med honom. Och mina studier. 

Hans fru är kontaktad redan.  

• Anonym

Hitta en tolk som kan tala med hans fru och forhoppningsvis fa tag pa lite information. 

• YokohamaNr2
    Anonym skrev 2012-09-11 01:13:01 följande:
    Hitta en tolk som kan tala med hans fru och forhoppningsvis fa tag pa lite information. 
    Ja eller skriv ett mail på Fillipinska, jag antar att hon pratar lite engelska dock om din pappa inte talar Filippinska?

Låter jobbigt, lycka till med sökandet
  • eacan

Hej! Jag förstår din situation, har varit med om något liknande.

Jag har släkt och mycket vänner i Metro-Manila, filippinerna, och är ofta där nere. Det kan vara så att
    din far håller låg profil, typ förlorat passet eller liknande och att visa tiden har gått ut.
    Det finns gott om privatdektetiver och det är inte speciellt dyrt, om du vill så kan jag kolla runt litet.

Jag hjälper gärna till med info mm, det är bara att maila mig på: larstrapp@live.se

MVH

Lars

• Anonym (Hejsan.)

förlåt men hur kunde han ha råd med en flygbiljett till filippinerna om han blev av med sin lägenhet?

Svar på tråden Person försvunnen utomlands