• Anonym

Snabbt svar önskas angående avföringsprov

Jag har nu haft diarre en vecka och VC vill att jag ska lämna ett avföringsprov. Jag har fått hem ett litet rör så ska fixa det imorgon under förmiddagen. Men det jag undrar är hur i helskotta beter man sig för att göra ett sånt prov, jag har diarre, det rinner ur mig liksom.

• Svar på tråden Snabbt svar önskas angående avföringsprov
  • Anonym (Mizu)

Huvudsaken är att det kommer på den där pinnen. Du kanske kan svabba direkt från rumpan. ?

• Anonym
    Anonym (Mizu) skrev 2012-09-10 21:37:52 följande:
    Huvudsaken är att det kommer på den där pinnen. Du kanske kan svabba direkt från rumpan. ?
    Hmm okej... Hon sa nämligen att jag skulle fylla 1 cm i röret =S
  • Anonym (Mizu)
    Anonym skrev 2012-09-10 21:43:56 följande:
    Hmm okej... Hon sa nämligen att jag skulle fylla 1 cm i röret =S
    ööh jaha. Ja då var det värre.
  • Anonym
    Anonym (Mizu) skrev 2012-09-10 21:50:23 följande:
    ööh jaha. Ja då var det värre.
    Mmm... men svabbar nog från rumpen som du sa, se vad som säger. Antar att man inte kan ta det från toan när det ramlat ner?
  • Anonym

Lustigt, det sa de aldrig till mig utan det räckte med lite lite. Men kanske olika rör/prov.

• Anonym (JJJ)

Följde det inte med några instruktioner? När jag har lämnat stoppade jag bara in topsen i rumpan o så var det klart. Det räcker ju med pyttelite.

• Anonym

Jag hade diarre och skulle lämna avföringsprov jag med. Då fick jag rådet att lägga mycket papper i toaletten och sen ta provet. (från pappret)

• Anonym (skit)

Håll en skål under och skit i den och sedan tar du spateln som finns med och föser ner det i röret. Finns ngen spatel så tar du en tesked eller nåt. Inte så svårt.

• sannaaa

Jobbar som sjuksköterska och på sjukhuset stoppar vi ofta i en pappersrondskål i toaletten när patienter ska lämna avföringsprov så Om du har någon papperstallrik eller liknande kan du lägga den i toaletten och sen ta avföring från den, annars funkar det att lägga mycket papper i...

• Anonym (Patient)

Jag lägger alltid massa papper i toaletten så jag kan skopa upp med den lilla skeden  och fylla provröret.

Lycka till hoppas att det är något lättbotat Glad

• Anonym

Tack för era tips! Har fått diarré av antibiotika =/

Svar på tråden Snabbt svar önskas angående avföringsprov