Min 7-åring är osäker och härmar andras beteende
Jag har en son som snart blir 7 år och som just börjat första klass.
Han är en väldigt känslig person och om saker och ting ändras så blir han ibland ledsen och börjar gråta... tex. i morse och jag skulle lämna honom till skolan men så sa min fru att hon kunde lämna och då började han gråta. Ofta det händer så och det kan handla om många saker men oftast där JAG är inblandad. Han har seperationsångest från mig och jag och hans pappa bor 18 mil fårn varandra. Pappan och jag har jättebra kontakt och pratar i veckorna. Sonen bor hos oss och varannan vecka + lov hos sin pappa.
Här har han 2 småsyskon och han trivs hos oss bägge.
Han har vänner i skolan och leker nästan alltid med kompis etfer skolan.
Frågar dagligen vem som hämtar/lämnar, om jag el min fru ska iväg på kvällen. På morgonen frågar han vem som ska lägga honom på kvällen.
Han har aldrig suttit och lekt/fantiserat med sk. gubbar som många barn leker med, typ actiongubbar, lego mm.. Han har fått lego för att han önskat sig men inte vetat "hur man leker". Han leker bra med sina kompisar men läraren har sett att han går runt och studerar hur andra gör och gör likadant.. när han gick i förskoleklassen förra året så cirkulerade han runt mellan de olika kompisarnas lekar och var lie där och lite där...men flöt mest runt, som de sa.
Jag börjar bli lite orolig om det kan vara något, som typ Asberger? Jag har ingen aning om hur barn är då de har det, men jag vill veta och jag har idag tagit kontakt med läraren ang en skolpsykolog. Han kanske behöver prata med någon utomstående?
Vi ger honom kärlek och han är glad men oftast "bara är han"..ser ledsen ut men säger inget till oss. Försöker prata men han säger inget speciellt.
Han har svår att förstå konkreta tillsägelser hur man ska göra saker och ting. Det har också läraren lagt märke till.
Känner du igen dig i ditt barn? Har du barn med aspberger?
Tips på vad jag som mamma ska göra? Jag försöker ALLT! Vill hans bästa. Så klart.