• DuTappaEnGran

När kan jag skicka in min ansökan om gravidpenning?

Hejsan!

Jag jobbar just nu som personlig ass till en 5-årig pojke men jag ska byta brukare och arbetsgivare den 17september. Den brukaren är  mycket tyngre i arbetet. Epilepsi, utvecklingsstörd, autism och du har koll på honom heeela dit arbetspass. Han kan få upp till 10-15 anfall per dag så det är ett väldigt fysiskt arbete. Jag har redan nu ganska jobbig foglossning. jag och min chef har kommit överens om att jag ska jobba höstterminen ut, är med under skoldagen. tom den 22decmber alltså. så min fråga är. 1.hur tidigt kan jag ansöka om gravidpenning? jag kommer alltså söka om 22december till 27januari har beräknat bf 6februari. 2. får man ersättning alla dagar i veckan? om jag ansöker om 100%

Tack på förhand!

/Elin 

• Svar på tråden När kan jag skicka in min ansökan om gravidpenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan söka graviditetspenning tidigast 60 dagar före beräknad förlossning, dvs 8 december 2012. Graviditetspenning är kalenderdags beräknat och betalas ut 7 dagar/vecka. 

Hälsningar
    Elin, handläggare

• DuTappaEnGran

okej. men när kan jag tidigast skicka in min ansökan? kan jag göra det redan i november? Är handläggningstiden är upp till 1 månad? och när betalas den ut månaden? är det samma som vid föräldrarpenning? att det går på födelsedatumet på mamman?

/Elin 

• Försäkringskassan

Hej!

Handläggningstiden är normalt ca 30 dagar. Du kan skicka in en ansökan redan nu om du vill.

Ja, utbetalningsperioderna är samma som föräldrapenning, från den 21:a till den 20:e.  Utbetalningsdatumen är mellan den 25-27 beroende på när du är född i månaden. 

Hälsningar
    Elin, handläggare 

Svar på tråden När kan jag skicka in min ansökan om gravidpenning?