• karlskrona

2 åring som dricker 2 l

hej har en 2,3 års pojke som dricker enorma mängder undra om det finns fler här inne som har det så här
    min son vaknar på natten vill ha dricka vatten avskyr han så det bli bubbelvatten med lite koncentrat i sockerfritt
    på natten kan det bli 4-5 gånger han säger dricka på dagen också men inte på dagis har varit hos läk vi tog ett sockerprov när han hade ätit och på fastade mage men det visade sig normalt kan det vara något annat fel typ njurar eller nått doktorn sa att det bara var en fix ide

• Svar på tråden 2 åring som dricker 2 l
  • Whitetrash86

tror med att det är en fix idé. Min kompis tjej drack 4 flaskor (250ml) välling VARJE natt!!
    Det var dock "lätt" fixat med att det helt enkelt tog slut på välling och inge mer kunde köpas.

Börja tappa ner på det hela. lite i taget.. ja, det kommer bli jobbigt, skrik, gråt och gnäll.. men det är det bästa i slutändan. Inte för att det inte är bra att dricka för mycket för njurarnas skull... utan han får ju ingen normal nattsömn eftersom han vaknar hela tiden, kan tänka mig att det kommer vara svårt för honom att bli blöjfri på natten om han hela tiden fyller på blåsan med så kopiösa mängder dricka. 

• karlskrona

ja det är ju ett problem nu kissar igenom blöjan ju välling har han slutat med för 3 mån sen hoppas verkligen att detta går över snart tack för svar

• ummabdilleh

min son ar snart 3 och han dricker jattemkt.han dricker mer an 2 liter om dagen..pa natten dricker han ocksa vatten...han springer sa mkt hela dagarna ..det ar nog darfor han ar torstig

• karlskrona

skönt att höra att flera har det som jag ja min son också mycket aktiv på dagarna

• ummabdilleh
    karlskrona skrev 2012-09-11 12:28:05 följande:
    skönt att höra att flera har det som jag ja min son också mycket aktiv på dagarna

det ar nog for han ar sa aktiv som han ar sa torstig..jag pratade med bvc om det men hon tyckte inte jag skulle vara orolig ochdet ar jag inte.
  • Loth

Har likadant här med min snart 2.5 åring. Han dricker vatten ofta natten igenom samt mycket om dagarna. Det har dock lugnat sig betydligt nu, men det började när vi bytte ut vällingen mot vatten och då blev det hans trygghet.

• ummabdilleh
    Loth skrev 2012-09-11 12:42:50 följande:
    Har likadant här med min snart 2.5 åring. Han dricker vatten ofta natten igenom samt mycket om dagarna. Det har dock lugnat sig betydligt nu, men det började när vi bytte ut vällingen mot vatten och då blev det hans trygghet.

dricker han vatten fran flaska pa natten??? min dricker fran vattenflaska eller vad det heter, pa dagarna dricker han fran vanligt glas..skumt att barn kan dricka sa mkt.min son borjade dricka sa mkt for 1 ar sen ungefar nar han slutade med nattvalling..
  • Loth

Ja vi var ju så obetänksamma förstagångsföräldrar när vi slutade med nattvälling så han fick ju en vattenflaska istället. Men oftast nu så har han den bara i handen och dricker lite innan han somnar och så brukar vi plocka med den ut ur rummet igen.

• sollan

Våran grabb dricker ochså mycket,ber om dricka stup i ett både dag och natt. Har ställt in en "sportflaska" med kranvatten i sovrummet så det finns lättillgängligt. Har tagit prover för att utesluta tex diabetes men han är skönt nog frisk från det =) 

• karlskrona

tyvärr dricker ju inte min son enbart vatten det är ju problemet utan jag kör bubbelvatten med sånt där koncentrat man köper till for kids eller vad det nu heter

• Sixxty

Det låter som om han har fått en dålig vana tycker jag. Särskilt om han får något gott med smak att dricka och inte vanligt vatten. Jag skulle ha försökt med att bjuda på vanligt vatten och skippa bubbelvatten med smak. Vore han törstig på "riktigt" skulle han nog dricka det även om han inte gillar det.

• karlskrona

tro mig har försökt med att ge vanligt vatten men icke påpekade detta till läkaren o det var han som föreslog bubbelvatten med koncentrat i finns o köpa utan socker o tillsattser

• gelki

Att dricka vätska är bra. Det som är onormalt mycket för ett barn kan vara helt normalt för ett annat. Det man ska hålla ett öga på är om barnet dricker väldigt stora mängder under en mycket kort period på dagen. T.e.x över 2 liter på en timme är inte bra. Hjärnan kan svälla och barnet kan komma i koma, med risk för allvaliga livshotande skador. Att fördela vätske nivå under hela vakna tiden är optimalt.

Svar på tråden 2 åring som dricker 2 l