• lotta78

Tips på kaloririk mat och plockmat till 8 månaders tack!

Jag har en liten 8 månaders kille som inte går upp i vikt som han ska (70 cm lång 7 kg). 

Jag behöver bra tips på kaloririk mat gärna plockmat då han gillar att stoppa mat i munnen själv. Avokado går ner ibland. Han får juice att dricka till maten.

Jag häller olja alternativt grädde i de puréer som går ner. Jag tror att han är trött på puré och vill äta själv. 
    Tips tas tacksamt emot.

• Svar på tråden Tips på kaloririk mat och plockmat till 8 månaders tack!
  • leiapp

Vår son är 8 månader och vill i princip inte bli skedmatad annat än med rapsolja!? Du kan ju prova det. Skedmatning går också lite bättre om han är i famnen. Det är ingen långtidslösning, givetvis men ibland måste man göra det som funkar. Att ta paus några dagar från skedmatning kan ni också testa det gjorde lite skillnad här.

Vi ger också massa plockmat och vill du ha mycket kalorier kan du göra kaloririka pastasåser (egen aioli är enkelt t.ex), smör som pålägg på bröd/rån, äggula gillar vår son,  banan är väl den mest kaloririka söta frukten?, baka muffins eller scones med massa rapsolja i, steka pannkakor i ugn med mycket olja. Om du ger kyckling är ju klubban fetare än filén t.ex. Vispa grädde och doppa favoritfrukten i. Ja det är vad jag kommer på just nu. 

Lycka till! 

• lotta78

Å så mycket bra tips! Tack snälla! ska testa skedfria dagar till att börja med och sätta igång med bakning!

• Natulcien

Det mesta går ju att ge som plockmat (om man inte är rädd för lite kladd..? Flört).

Vår son tröttnade på sked och har ätit själv sen ca 9 månaders ålder: mjukkokta grönsaker (broccoli, blomkål, morötter, kålrot etc), ärtor, majs, bönor (kidneybönor och stora, vita bönor är hans favoriter), köttbullar, biffar, kycklingbitar, torsk-/laxbitar, pannkaka, omelette, ris, pasta, smörgås, alla sorters frukter etc.

Och om de inte får i sig så mycket så kan man ju alltid komplettera med amning eller mjölkersättning.

• lotta78
    Natulcien: Ja bitar kan man ge av allt, det är ju bra, problemet för oss är att det inte ger tillräckligt med kalorier att ge "bara grönsaker eller frukt" visst kan man hälla smör eller olja på med då glider de iväg i hans hand. Ersättning tar han tyvärr inte och han vägrar att amma på dagtid så vi kan inte komplettera med det tyvärr.
    Men tack ändå för tipsen!
  • leiapp
    lotta78 skrev 2012-09-11 12:59:19 följande:
    Å så mycket bra tips! Tack snälla! ska testa skedfria dagar till att börja med och sätta igång med bakning!

När du behöver mer inspiration så vill jag tipsa om att inne i kategorin "kost/matvanor" finns en hel tråd om baby led weaning (dvs plockmat).
  • Azi

Jag skulle skippa juicen. Den är inte värd kalorierna, och det är inte en vidare nyttig vana att ge barnen.

Har du testat gröt? Vår lille vill inte ta flaskan på dagtid men gröt går bra. Ägg går bra att äta själv och finskuren blodpudding som värmts i mjölk går också att äta själv.

• Marre81a

Hej!
    Jag har en fråga om plockmat etc?

Min dotter är 8 månader och jag skulle vilja börja ge henne plockmat. Men hon har så svårt för bitar och jag är livrädd att hon ska sätta i halsen :/

Detta med att hantera plockmat ( små bitar) är det en mognadsfråga eller är det ngt man kan lära dem, att ex börja med plockmat mm?
    Får hon in bitar i munnen så har de en tendens att sätta sig långt in i munnen och hon klöks...

• Fröken85

I normala mängder nu då:
    Falukorvsbitar
    Leverpastej
    Kokt kyckling i småbitar
    Makaroner
    Majs
    Ostbitar
    Bröd med smör

• avocadoo

Små bitar blodpudding som du "kokat" i ex. vispgrädde i mikron.
    Makaroner med smör på.
    det finns små frikadeller, semper tror jag som man kan värma i lite vispgrädde i mikron och så kan barnet pilla i sig dessa själv.
    små bitar kyckling, korv, köttfärs, lax
    brödbitar med mycket smör på 

Svar på tråden Tips på kaloririk mat och plockmat till 8 månaders tack!