Erki skrev 2012-09-11 19:52:01 följande:
Men om man såg det på blodsockerhalten så skulle väl glukosbelastningen aldrig uppfunnits?
Det går att missa med vanligt blodprov och därför vill man att antingen alla eller dom i riskzonen kollar extra.
Äter du ingen frukt alls? Det innehåller socker i väldigt mycket och vad jag vet så är kostförändring första steget i diabetes. Sen är det väl mediciner om kosten inte hjälper.
Jag är bara nyfiken på varför du inte vill göra en belastning?
Fast allt beror ju på hur ofta de tar blodsockermätning i fingret, görs detta oftare så skulle risken att missa det vara minimal, dessutom även om du missar en graviditetsdiabetes så lär risken vara minimal också då den kosten du äter är god nog för att hålla ett bra blodsocker. Eftersom kosthållning är vad man blir ordinerad.
Sedan varför jag inte vill göra det? Ser jag poängen i det, att de gör ett TUL och bebis är stor alternativt att blodsockret är dåligt eller urinprov, då gör jag det givetvis en glukosbelastning.
Jag klarar inte att dricka massa sockerlösning, dessutom har jag mått fruktansvärt illa och nu i v 24 är jag fortfarande på -5 kilo, en dag där jag äter dåligt och tappar ätmönstret kommer sabba min möjlighet att äta mat, sockerlösning, fastande mage och sedan svårigheter att äta kommer ge mer magkatarr, som ger mer illamående och sedan kommer det ta flera dagar att återhämta mig. Ja, så illa är det, middag en timme försent förstör flera dagar framöver.
Kanske kan tillägga att jag vet en heldel om diabetes och blodsocker, så att det beror på NÄR man åt är jag helt med på, sedan kan jag ju tillägga också att gelehallon brukar räknas som "bra" diabetes godis, om man jämför med annat, då du inte tar upp allt sockret, utan det liksom är lite inkapslat i gelen;).
Men är det verkligen någon som kan berätta varför? Utan svaret därför! Därför att det är skadligt för barnet, för om du har högt blodsocker så ökar bebisens vikt och det är skadligt.
För om jag inte har högt blodsocker så påverkas ju inte bebisen av det.
Sedan så somsagt grav.diabetes gör ofta att man ökar själv i vikt, så det kan man också kontrollera.