• Pippilångstrump

Glukosbelastning? Var? När? Varför?

Jag har förstått att det är olika i olika delar av landet, vissa kör alla gravida, vissa har bara de som finns stor risk för eller dåliga värden.

Jag bor i kronoberg och här verkar de ha en idé om att göra det på alla där det finns en yttig risk. Som tex att föräldrar har typ 2 diabetes. Och sedan la min bm till att eftersom jag hade fått ett barn över stortbarn-gränsen så rekommenderades det också.

Jag kan inte se syftet, de kan sticka i fingret de kan leta i urinen, så varför belasta då? Jo för det fanns en liten risk att man inte hittar det utan belastning svarade bm då. Men eftersom man mestadels justerar det med kosten så ser jag faktiskt inte anledningen till att göra det. Och att jag fått ett stort barn innan, varför inte då göra ett TUL istället?

• Svar på tråden Glukosbelastning? Var? När? Varför?
  • Jenny Penny01

Jag har gjort det med båda mina barn och jag har fött små barn, jag var överviktig då och det ville vara säkra på att mitt barn mådde bra.

Man få inte äta på 12 timmar, de tar ett blodprov, du dricker något och sen få man väntar i 2 timmar så ta de ett blodprov och du få gå hem, de är inte så farligt, segt att vänta bara

• Erki

För att som i ditt fall har du fått ett stort barn en gång och det kan bero på graviditetsdiabetes. Ett tillväxtultraljud säger ju bara om ditt barn just då är stort eller litet. Det ger ju ingen orsak till varför.
    Mitt första barn var stort och bm erbjöd mig glykosbelastning för att utesluta graviddiabetes. Det var inte det men skönt att veta om det varit det för då hade jag aktivt kunnat äta mer korrekt.
    Nu blev barn nr 2 större ändå men om vi då missat ev diabetes så hade han ev blivit enorm! :)
    Ser ingen nackdel med det?

• Vänliga J
    Pippilångstrump skrev 2012-09-11 13:16:25 följande:
    Jag har förstått att det är olika i olika delar av landet, vissa kör alla gravida, vissa har bara de som finns stor risk för eller dåliga värden.

Jag bor i kronoberg och här verkar de ha en idé om att göra det på alla där det finns en yttig risk. Som tex att föräldrar har typ 2 diabetes. Och sedan la min bm till att eftersom jag hade fått ett barn över stortbarn-gränsen så rekommenderades det också.

Jag kan inte se syftet, de kan sticka i fingret de kan leta i urinen, så varför belasta då? Jo för det fanns en liten risk att man inte hittar det utan belastning svarade bm då. Men eftersom man mestadels justerar det med kosten så ser jag faktiskt inte anledningen till att göra det. Och att jag fått ett stort barn innan, varför inte då göra ett TUL istället?

Att göra en belastning är inte samma sak som att kolla stick i fingret. Jag hade vid förra graviditeten graviditetsdiabetes, detta upptäcktes inte på stick i fingret testerna utan det var på belastningen. Belastningen gör inte ont och man gör både sig själv och bebisen en tjänst genom att gå på den. En ovetande gravdiabetes är inte att leka med, du riskerar att få "riktig" diabetes om du inte sköter dig.

Man ska vara glad över att få möjligheten att utesluta gravdiabetes, annars går socker till bebisen och den riskerar bli fet och belastad av onödigt socker och det är väl det sista man vill sitt ofödda barn.

Var glad åt att du får göra testet, jag tycker det är dumt att inte alla har den möjligheten för jag tillhör dem som absolut INTE ligger i någon riskzon. Är gravid nu igen och har gjort två belastningar men klarat mig.

Lycka till :)

• Pippilångstrump

Men jag hade inte ändrat min kost ändå. Jag äter bra, inte socker, lite kolhydrater. Finns inte mycket en dietist hade ändrat på i min kost faktiskt.

Men varför är det då så stor skillnad i olika delar av landet?

• Vänliga J
    Pippilångstrump skrev 2012-09-11 16:24:31 följande:
    Men jag hade inte ändrat min kost ändå. Jag äter bra, inte socker, lite kolhydrater. Finns inte mycket en dietist hade ändrat på i min kost faktiskt.

Men varför är det då så stor skillnad i olika delar av landet?

Även om du äter bra kan du vara i riskzonen, jag kunde inte ens äta ett äpple på fastande mage för det blev förhöjt sockervärde då. Om du nu äter "rätt" så borde ju risken vara minimal för att du har gravdiabetes.

ingen aning om varför det är sån stor skillnad, dumt ju

• Erki

Men om man såg det på blodsockerhalten så skulle väl glukosbelastningen aldrig uppfunnits?
    Det går att missa med vanligt blodprov och därför vill man att antingen alla eller dom i riskzonen kollar extra.
    Äter du ingen frukt alls? Det innehåller socker i väldigt mycket och vad jag vet så är kostförändring första steget i diabetes. Sen är det väl mediciner om kosten inte hjälper.
    Jag är bara nyfiken på varför du inte vill göra en belastning?

• Mercedes

Jadu.. jag väntar nu nr fyra och det är samma tjat igen om denna  belastning.

Mitt första barn var stort så graviditet nr 2, 3 och nu fyra har jag varit tvungen att göra belastning som aldrig visat något onormalt. Blir också stucken i fingret varje besök där jag brukar ligga mellan 4 och 5 så jag fattar faktiskt inte varför man måste göra detta varje gång!

• Vänliga J
    Pippilångstrump skrev 2012-09-11 17:34:25 följande:
    Fast det ser man ju då på blodsockerhalten om man testar.

Om man tar blodprov så visar det ju bara vad du ätit inom kort, du kan ha smällt i dig en påse gelehallon tre timmar tidigare och fått ett ok utslag på blodprovet, medans om du ätit fem stycken gelehallon en kvart innan så har du förmodligen fått rätt högt sockerhalt. Det går aldrig att jämföra belastning med blodprov!
  • Pippilångstrump
    Erki skrev 2012-09-11 19:52:01 följande:
    Men om man såg det på blodsockerhalten så skulle väl glukosbelastningen aldrig uppfunnits?
    Det går att missa med vanligt blodprov och därför vill man att antingen alla eller dom i riskzonen kollar extra.
    Äter du ingen frukt alls? Det innehåller socker i väldigt mycket och vad jag vet så är kostförändring första steget i diabetes. Sen är det väl mediciner om kosten inte hjälper.
    Jag är bara nyfiken på varför du inte vill göra en belastning?
    Fast allt beror ju på hur ofta de tar blodsockermätning i fingret, görs detta oftare så skulle risken att missa det vara minimal, dessutom även om du missar en graviditetsdiabetes så lär risken vara minimal också då den kosten du äter är god nog för att hålla ett bra blodsocker. Eftersom kosthållning är vad man blir ordinerad.

Sedan varför jag inte vill göra det? Ser jag poängen i det, att de gör ett TUL och bebis är stor alternativt att blodsockret är dåligt eller urinprov, då gör jag det givetvis en glukosbelastning. 
    Jag klarar inte att dricka massa sockerlösning, dessutom har jag mått fruktansvärt illa och nu i v 24 är jag fortfarande på -5 kilo, en dag där jag äter dåligt och tappar ätmönstret kommer sabba min möjlighet att äta mat, sockerlösning, fastande mage och sedan svårigheter att äta kommer ge mer magkatarr, som ger mer illamående och sedan kommer det ta flera dagar att återhämta mig. Ja, så illa är det, middag en timme försent förstör flera dagar framöver.

Kanske kan tillägga att jag vet en heldel om diabetes och blodsocker, så att det beror på NÄR man åt är jag helt med på, sedan kan jag ju tillägga också att gelehallon brukar räknas som "bra" diabetes godis, om man jämför med annat, då du inte tar upp allt sockret, utan det liksom är lite inkapslat i gelen;).

Men är det verkligen någon som kan berätta varför? Utan svaret därför! Därför att det är skadligt för barnet, för om du har högt blodsocker så ökar bebisens vikt och det är skadligt. 
    För om jag inte har högt blodsocker så påverkas ju inte bebisen av det.

Sedan så somsagt grav.diabetes gör ofta att man ökar själv i vikt, så det kan man också kontrollera. 
Svar på tråden Glukosbelastning? Var? När? Varför?