• Aprilia77

Astrid Lindgrens värld? Värt ett besök?

Jag tänkte överraska min man och barn (son 4,5 år och dotter 2,5 år) med en liten resa så här off season. Har hört mycket bra om Astrid Lindgrens värld, vad tycker ni? Är det värt en bilresa på 25 mil? Tänkte i så fall boka en stuga med inträde för två dagar.

• Svar på tråden Astrid Lindgrens värld? Värt ett besök?
  • Emmut

Det tycker jag! Jag var där som barn och det var SÅ KUL då :) De vuxna som var med säger att det är mest barnanpassat, men det finns mycket bänkar till de vuxna att sitta på medans barnen leker.

Sedan ska ju alla föreställningar vara bra och lagom långa för barnfamiljer :) Sedan om ni stannar två dagar så är ju ett tips att ta astrid lindgrens värld en dag och sedan åka runt till "bullerbyn" och så dagen efter :) Det ska ligga någonstans där i närheten!

Det enda som min mormor hade att klaga på var att det var ganska dyrt att köpa glass/läsk/mat där inne.       

• gemba

Absolut! Jag kan dessutom ärligt säga att jag tror att jag som vuxen älskar ALV lika mycket som barnen (4 & 5 år).

Showerna är jättebra, fantastiska musiker och skådespelare. Miljöerna är fina och genuina och inbjuder till lek. All personal är glad och trevlig, även sent på säsongen (och så är det defenitivt inte i andra nöjesparker...).

Maten är inte superbillig, men inte heller dyr om man ser till vad man får... Jag rekommenderar Majkens mat. De har generösa portioner och allt serveras i skålar, så det är lätt att be om en extra tallrik. Vi beställer alltid två vuxenportioner och en barnportion, och det räcker och blir över för två vuxna och två barn. Dessutom är det så SKÖNT att få riktig mat och slippa hamburgare på en nöjespark. God genuin husmanskost som varenda liten Emil eller Madicken hade älskat. Vill ni hellre ta med eget finns både tända grillar och fikabord.

Dessutom, så här sent på säsongen är det mindre folk, och ni kan nog få lite egen tid med karaktärerna om ni har tur. Och alla "viktiga" är där, Emil m familj, Pippi, Ronja och rövarna...

Två dagar är perfekt om man inte har varit där tidigare, för det finns så mycket att se och då behöver man inte stressa. Särskilt om ni åker så långt, så ni kanske inte åker tillbaka nästa år. Jag tror inte att ni kommer ångra er.

• Underbaraprinsar

Helt klart! Våra var 2 och 4 år. Dom hade superkul även om dom inte kände igen så många figurer, bara Pippi och Emil.

• deede

Kolla bara hur länge dom har högsäsong.
    Under lågsäsong är där inte lika många artister och uppträde.

Vi valde att inte åka under lånsäsong i år, utan väljer hellre att vänta till nästa år.   

Miranda 080302 Minnéa 110706
  • Aprilia77

Tack för alla svar, det låter ju faktiskt toppen! Ska boka i morgon, tror att mina små kommer att älska det. Har hört mycket bra om maten där, att det inte är den sedvanliga korven/hamburgaren/nuggetsarna. 

Ska absolut kolla upp så att det fortfarande är uppträdanden etc, tyckte jag läste detpå hemsidan att det är det under helgerna hela september ut men ska kolla mer noggrant igen 

• pigglet

JA - det är värt! Vi åkte ca 100 mil, och det var SÅ värt! Åker tillbaks nästa år hoppas jag, då köper vi årskort och stannar tills vi känner oss klara. 2 dagar var för kort för vår familj, vi vill se ALLT!
    Men våra barn är äldre (de var 4-9 år) och har stor erfarenhet av AL-figurerna. Det kan ju vara bra...

• hysteria

Absolut, mycket bättre på lågsäsong tycker jag, lagom med folk och man hinner med mer.

• HHansson

NEJ NEJ och åter NEJ!!! Det är inte ens värt en bilresa på 5 minuter - jag lovar!

Detta är det absolut sämsta ställe vi varit på med barnen. Dyrt, segt, långtråkigt, otrevlig personal och så dåligt anpassat för barn konstigt nog.

Deras intresse för att sälja biljetter och tjäna pengar lyser igenom så man nästan bländas. När man sedan kommer in så känner man sig inte ett ruttet lingon värt. Detta blir helt garanterat en besvikelse om du planerar en rolig överraskning.

Nej, tänk om! Jag skulle kunna rekommendera Junibacken i Stockholm, Kålmården med boende på vildmarkshotellet, eller kanske badhotellet i Fredrikshamn i Danmark.

Lycka till! 

Svar på tråden Astrid Lindgrens värld? Värt ett besök?