• Anonym (vett & etikett)

Otrevligt eller ej att inte tacka för senast?

Måhända att jag är gammalmodig, men tycker definitivt att det hör till att tacka för senast när man varit bortbjuden och gör självklart detsamma själv. Nu är det flera gånger vi haft t ex brunch/middag etc och inte hört ett knyst efteråt med ett ynka tack. Upplever det som stötande och nonchalant, va fan där har vi stått och ansträngt oss för att göra det trevligt och gott!! Vad är det som gör att folk inte har vett att tacka för sig, är det jobbigt, är det för att man inte haft trevligt eller är man bara jävligt ouppfostrad??!!?

• Svar på tråden Otrevligt eller ej att inte tacka för senast?
  • Fia 28

Säger man tack när man går så kan man väl inte behöva höra av sej för att säga tack en gång till?

• sextiotalist

Jag tycker att man skall tacka för senast, men är jättedålig på att komma ihåg det. Skäms

Men jag brukar tacka förr eller senare.

Är det en större tillställning så brukar jag försöka skicka ett tackkort eller så.   

Fia 28 skrev 2012-09-11 15:49:40 följande:
    Säger man tack när man går så kan man väl inte behöva höra av sej för att säga tack en gång till?

Jo, faktiskt, det hör till god ton. Inte efter en kort fika kanske, men iaf om man varit på något där värdarna lagat mat etc.
  • fläta

Jag tackar för mig när jag går, och när jag sedan träffar eller på annat sätt hör av dem jag varit hos så tackar jag för senast. Jag ringer inte upp enkom för att tacka - det gör jag bara efter en större tillställning då jag, precis som sextiotalist, skriver och skickar ett tackkort. 

fläta skrev 2012-09-11 15:55:09 följande:
    Jag tackar för mig när jag går, och när jag sedan träffar eller på annat sätt hör av dem jag varit hos så tackar jag för senast. Jag ringer inte upp enkom för att tacka - det gör jag bara efter en större tillställning då jag, precis som sextiotalist, skriver och skickar ett tackkort. 

Men vissa tackar ju inte ens då? Jag brukar sms:a och tacka om vi t ex varit på middag, räcker gott så så har man visat sin uppskattning lite extra
  • sextiotalist
    Anonym (vett & etikett) skrev 2012-09-11 15:57:14 följande:

Men vissa tackar ju inte ens då? Jag brukar sms:a och tacka om vi t ex varit på middag, räcker gott så så har man visat sin uppskattning lite extra
    Jag är så gammalmodig så jag tackar aldrig via SMS, möjligtvis ett mail.
    sextiotalist skrev 2012-09-11 16:04:47 följande:
    Jag är så gammalmodig så jag tackar aldrig via SMS, möjligtvis ett mail.

Sms eller mail, bra vilket som Det jag bara inte fattar är varför vissa aldrig tackar för senast, inte ens om man pratas vid kring annat säger de tack för senast - ens i förbigående.
  • Duckan

Tror att det är utdöende ts, att tacka för senast. Vi gör det på ett eller ett annat sätt och beroende på vad för slags tillställning det är.

• Anonym (ledsen)

Min kompis ringde 2 dagar innan jag gifte mig för att meddela att hon inte orkade komma på mitt och min mans bröllop. En tid har gått men hon har fortfarande inte sagt grattis eller ens gillat/kommenterat en enda bild på Facebook (hon kommenterar gärna allt annars), men var är hyffsen? Ett grattis skadar ju inte..har heller inte pratat med henne sen den dagen (hon sa att hon skulle höra av sig)...ska man ge upp eller??

Duckan skrev 2012-09-11 16:14:55 följande:
    Tror att det är utdöende ts, att tacka för senast. Vi gör det på ett eller ett annat sätt och beroende på vad för slags tillställning det är.

Men en del gör ju det inte på ens ett eller annat sätt, det är ju det som jag reagerat på. Att inte säga något - vad är det för stil liksom...
Svar på tråden Otrevligt eller ej att inte tacka för senast?