• Vanilla ice queen

Hur blir man brandman?

Jag har sökt en massa på internet och undrar hur man blir brandman? Jag tycker informationen är difus. Någon med koll på detta? Kanske tom någon som arbetar inom yrket och kan berätta lite

Screw you guys i'm going home!
  • Svar på tråden Hur blir man brandman?
  • spirituality

Det här hittade jag på Räddningstjänsten Syds hemsida (www.rsyd.se/Om-oss/Arbeta-har/Brandman/):

Hur blir man brandman?
    Om du vill bli brandman måste du gå Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) utbildning i skydd mot olyckor (SMO-utbildning) eller motsvarande. SMO-utbildningen är en tvåårig eftergymnasial utbildning där du såväl lär dig metoder för olycksförebyggande och skadebegränsande arbete, som att genomföra och följa upp räddningsinsatser. De teoretiska studierna varvas med praktiska övningar som utgår ifrån verkliga situationer som väntar dig i arbetslivet. Utbildningen ger dig en examen i räddnings- och säkerhetsarbete. Du får kompetens att arbeta inom den kommunala räddningstjänsten eller inom området skydd mot olyckor vid andra kommunala förvaltningar och statliga myndigheter eller på ett privat företag.

Formella krav för brandmän
    Godkända betyg/intyg genomgått SMO, brandman heltid kompletterad med SMO-kompetens eller motsvarande.
    Körkort minst behörighet B Intyg om synskärpa med eller utan korrektion, ska uppgå till minst 0.8 i det bästa ögat och 0.5 i det sämre ögat (enligt krav för körkortsbehörighet C).
    Du ska ha genomfört rullbandstest för nyanställning enligt Arbetsmiljöverkets AFS Medicinska kontroller i arbetslivet 2005:6, lägst 200W., Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har förteckning över alla räddningstjänster som genomför rullbandstest.
    Minst simborgarmärket är ett krav då det gäller simkunnighet. Din fysiska arbetsförmåga kommer att testas med; löpning 3 000 m, stående längdhopp, handgreppsstyrka, bänkpress, lyft till hakan och rodd. Du ska även klara arbete på hög höjd. Positiv särbehandling kan komma att tillämpas vid behov. 
  • malino801

Man kan också bli deltidsbrandman, dvs man har ett annat yrke vid sidan av. Ta kontakt med din lokala brandkår och fråga, tror inte man behöver lika omfattande utbildning då.

• malino801
    Vanilla ice queen skrev 2012-09-14 12:04:53 följande:
    Malino: Vi har inte deltidsbrandmän i den här staden tyvärr har redan kollat. Men tack för tippset
    Nej, det är väl mest i mindre städer/på landet som man har deltidare. Annars är det faktiskt den vanligaste formen av brandman i sverige, det finns många fler deltidare än heltidare
  • malino801
    Vanilla ice queen skrev 2012-09-14 12:08:50 följande:
    Malino: Jo har läst om det. Men jag kan tänka mig att bli heltidare Jobbar du som brandman?
    Nej inte alls, men har också varit intresserad, men endast av att bli deltidare. Måste vara kul att ha två jobb liksom, kanske ett skrivbordsjobb och ett brandmansjobb. Två helt skilda världar liksom;)
  • mammatill6
    Vanilla ice queen skrev 2012-09-14 12:08:50 följande:
    Malino: Jo har läst om det. Men jag kan tänka mig att bli heltidare Jobbar du som brandman?

jag har varit deltidare men hade mycket hellre varit heltidare., Man saknar gemenskapen på stationen, man får en helt annan sammanh¨ållning. Sen var det pissigt betalt.
  • Vanilla ice queen

Mammatill6: Tyckte du yrket i sig var kul? Jag kommer bli heltidare om jag kommer in för vi har inte deltidare här i stan och kan tänka mig att det blir en annan samanhållning

• mammatill6
    Vanilla ice queen skrev 2012-09-14 12:18:24 följande:
    Mammatill6: Tyckte du yrket i sig var kul? Jag kommer bli heltidare om jag kommer in för vi har inte deltidare här i stan och kan tänka mig att det blir en annan samanhållning

Det var jättekul, fick se väldigt mycket tragiska saker och det gäller att man är stark. Sen är det mycket arbete som man inte är medveten om att brandmännen gör som kanske inte är lika roligt. Mycket förebyggande.
  • mammatill6

Sen är det svintuffa tester för att komma in. När jag sökte var jag den första kvinnan som någonsin gjort testerna på den stationen(länge sen). Vi var 6 som sökte och det fanns 5 platser och redan från början talade de om att jag var tvungen att prestera mer än männen för att de skulle välja mig istället för en man.  Fy fan, jag spydde att utmattning efteråt.

• Vanilla ice queen

Mammatill6: Ah jag hoppas jag fixar det. Psyket tror jag att jag har (jobbar inom akutpsykiatrin just nu och ser och möter en hel del som får folk att sluta jobbet ganska snabbt). Älskar jobbet jag har nu men möjligheten till fast anställning ser hopplös ut och jag vill ha ett fysiskt yrke. Tänkte att brandman skulle vara något då. Bäst att lägga på några kol på gymmet då

• mammatill6
    Vanilla ice queen skrev 2012-09-14 12:27:49 följande:
    Mammatill6: Ah jag hoppas jag fixar det. Psyket tror jag att jag har (jobbar inom akutpsykiatrin just nu och ser och möter en hel del som får folk att sluta jobbet ganska snabbt). Älskar jobbet jag har nu men möjligheten till fast anställning ser hopplös ut och jag vill ha ett fysiskt yrke. Tänkte att brandman skulle vara något då. Bäst att lägga på några kol på gymmet då

satsa på styrka och kondition. Sen går det inte att förbereda sig på hur man reagerar mentalt på olika situationer,. Mitt allra första larm jag var med på var en barnfamilj som hade i hög hastighet krockat med ett träd, Fy fan vilken syn, jag mådde pyton och stod brevid bilen vit i ansiktet och kunde inte göra mycket. Sånt går inte att förbereda sig på och det är då arbetskollegorna är så viktiga. Kämpa på, vill du så går det.
  • malino801
    mammatill6 skrev 2012-09-14 12:23:55 följande:
    Sen är det svintuffa tester för att komma in. När jag sökte var jag den första kvinnan som någonsin gjort testerna på den stationen(länge sen). Vi var 6 som sökte och det fanns 5 platser och redan från början talade de om att jag var tvungen att prestera mer än männen för att de skulle välja mig istället för en man.  Fy fan, jag spydde att utmattning efteråt.
    Vad var det för typ av styrketest? Har god kondition, men brister lite i armstyrka e jag rädd...
  • mammatill6
    malino801 skrev 2012-09-14 15:19:14 följande:
    Vad var det för typ av styrketest? Har god kondition, men brister lite i armstyrka e jag rädd...

då gick styrkan ut på att man skulle hänga i en stång och dra hakan upp ovanför stången så många gånger man kunde på en minut. Man fick en skivstång med 50 kg på axlarna och så skulle man göra så många knäböj som möjligt. Man satt på en roddmaskin och skulle ro en sträcka på en viss tid. ARmhävningar på bassängkanten efter att ha simmat under vattnet tvärsöver. 15 gånger skulle man göra så och då hade jag blodsmak i munnen.
Svar på tråden Hur blir man brandman?