Hur blir man brandman?
Jag har sökt en massa på internet och undrar hur man blir brandman? Jag tycker informationen är difus. Någon med koll på detta? Kanske tom någon som arbetar inom yrket och kan berätta lite
Jag har sökt en massa på internet och undrar hur man blir brandman? Jag tycker informationen är difus. Någon med koll på detta? Kanske tom någon som arbetar inom yrket och kan berätta lite
Puff
Det här hittade jag på Räddningstjänsten Syds hemsida (www.rsyd.se/Om-oss/Arbeta-har/Brandman/):
Hur blir man brandman?
Om du vill bli brandman måste du gå Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) utbildning i skydd mot olyckor (SMO-utbildning) eller motsvarande. SMO-utbildningen är en tvåårig eftergymnasial utbildning där du såväl lär dig metoder för olycksförebyggande och skadebegränsande arbete, som att genomföra och följa upp räddningsinsatser. De teoretiska studierna varvas med praktiska övningar som utgår ifrån verkliga situationer som väntar dig i arbetslivet. Utbildningen ger dig en examen i räddnings- och säkerhetsarbete. Du får kompetens att arbeta inom den kommunala räddningstjänsten eller inom området skydd mot olyckor vid andra kommunala förvaltningar och statliga myndigheter eller på ett privat företag.
Tack för hjälpen! Hittade tillslut och har nu ansökningsformulär på väg till min brevlåda
Man kan också bli deltidsbrandman, dvs man har ett annat yrke vid sidan av. Ta kontakt med din lokala brandkår och fråga, tror inte man behöver lika omfattande utbildning då.
Malino: Vi har inte deltidsbrandmän i den här staden tyvärr har redan kollat. Men tack för tippset
Malino: Jo har läst om det. Men jag kan tänka mig att bli heltidare Jobbar du som brandman?
Malino: Ja precis det hade ju varit det ultimata! Synd man inte bor på mindre ort...
Mammatill6: Tyckte du yrket i sig var kul? Jag kommer bli heltidare om jag kommer in för vi har inte deltidare här i stan och kan tänka mig att det blir en annan samanhållning
Sen är det svintuffa tester för att komma in. När jag sökte var jag den första kvinnan som någonsin gjort testerna på den stationen(länge sen). Vi var 6 som sökte och det fanns 5 platser och redan från början talade de om att jag var tvungen att prestera mer än männen för att de skulle välja mig istället för en man. Fy fan, jag spydde att utmattning efteråt.
Mammatill6: Ah jag hoppas jag fixar det. Psyket tror jag att jag har (jobbar inom akutpsykiatrin just nu och ser och möter en hel del som får folk att sluta jobbet ganska snabbt). Älskar jobbet jag har nu men möjligheten till fast anställning ser hopplös ut och jag vill ha ett fysiskt yrke. Tänkte att brandman skulle vara något då. Bäst att lägga på några kol på gymmet då