• underverket 06

Hur hanterar jag min trotsiga 4- åring?

Vår son är snart 4 år o jätte trotsig. Han kladdar ofta med maten, vill inte äta maten, vill inte tvätta händerna etc. Vet inte hur vi ska få honom att lyssna? En dag brast tålamodet o vi skickade upp honom på övervåningen. Det var dock ingen bra metod såklart. han blev jätteledsen o rädd att vara där ensam. Vad ska vi göra istället? Hot o straff är ju inget alternativ, det inser jag såklart. Men hur hanterar man det? Ätet han inte skicka vi honom från bordet efter ett tag. Problemet blir att efter 2 timmar är han hungrig o vill ha smörgås. Ska han då få det eller äta sin middagsmat igen?

• Svar på tråden Hur hanterar jag min trotsiga 4- åring?
  • canviva

Har också en 4 åring som ibland sätter sig på tvären vad gäller tex tvätta händerna och plocka undan sina leksaker.
    Jag gör så att jag lyfter honom in i badrummet/rummet med leksaker och med lugn och bestämd röst säger jag att man tvättar händerna före mat efter sandlådan eller man plockar undan efter sig när man lekt med sina saker osv. Jag tjafsar inte med honom när han skriker "dumma mamma" utan jag pratar lugnt och trevligt men bestämt att nu tvättar vi händerna/plockar undan. Så ställer jag en fråga som får honom att bryta beteendet tex : Lekte du med xxx idag? Gjorde ni en bilbana i sandlådan? Berätta?
    Då kommer hans tvära sida av sig och så börjar han berätta samtidigt som vi tvättar händer eller plockar in duplon, bilar, böcker eller vad det nu var som låg utspritt i hela hemmet. 
    På så sätt slipper jag bli arg och det funkar riktigt bra på min 4 åring, det gäller att ställa rätta frågan bara! 

• Flickan och kråkan

Låt honom bestämma så mycket som möjligt själv. Låt honom känna att han har kontroll över sin egen situation. Kladdar han med maten så ta undan den. Vill han inte äta maten, så låt honom slippa. Blir han hungrig senare så värm maten och låt honom äta då. Tvätta händerna.....tja, har man varit ute och grävt i sandlådan och det är matdags så säg bara till honom att du vill att han tvättar händerna innan maten. Erbjud honom hjälp/sällskap om han vill ha det. Föregå med gott exempel genom att tvätta händerna själv. Låt honom sedan fatta beslutet själv. Mat efter handtvätt, men när han vill tvätta händerna och äta är hans eget beslut. Tjata inte. Bli inte arg för att han tycker att du är "dum". Låt honom vara arg över gränser du sätter, men låt honom själv ha kontroll över sin egen kropp så att säga. 

• Flickan och kråkan

När jag börjar tänka i banorna att något av mina barn trotsar (har en 4,5-åring och en snart 3,5-åring), så brukar jag försöka ta en funderare över vem det är som verkligen är trotsig.....barnen, eller jag . Oftast kommer jag fram till att det nog är jag .

Svar på tråden Hur hanterar jag min trotsiga 4- åring?