• maneten

Delamma - nackdelar?

Visste inte om jag skulle lägga det här eller i amningsforumet men jag tar det här .

Jag har en liten knodd som har problem med sin mage (mkt gaser) och vi har precis börjat testa miniform och ska se om det blir bättre. Jag har sovit otroligt lite sen förlossningen (dels för att han är orolig om nätterna och dels för att han vaknar och vill äta ca varannan timme) och börjar bli rätt sliten nu (har jättesvårt att ta igen sömnen på dagarna). Vi funderar nu på att ge lite ersättning ibland för att pappa ska kunna ta vissa nätter så jag får sova (jag har pumpat ur brösten också men det blir svårt att få ur rätt mängd så det räcker till flera gånger per natt, för han äter rätt ofta).

Nu undrar jag om det finns några jättenackdelar med att ge honom ersättning vissa nätter? Huvudkosten kommer ju vara bröstmjölk och ersätting endast komplement till denna. Kan han få mer problem med magen om man börjar med ersättning?

• Svar på tråden Delamma - nackdelar?
  • Sar

Jag tror att det viktigaste är att barnet blir mätt, det är väl kanon om det kan ske med bröstmjölk men går inte det är ersättning ett utmärkt alternativ. Det är svårt att sia om magproblem, det finns ju alla möjliga symptom såspm omogna tarmar, laktosintolerans etc.
    Om barnet vet att det alltid får mat och får äta sig mätt tror i alla fall jag att barnets trygghetsnivå stärks vilket gör att det mår bättre. Det enda man kan tänka på är att inte blanda in flaskmatning före amningen är helt etablerad (för oss tog det ca en månad för våra prematura tjejer), det är bättre att ge extramat i kopp eller med skedflaska före amningen fungerar helt men det är bra mycket lättare och mindre kladdigt när man ger flaska. Lyckat till!

• maneten

Det låter ju bra, min amning är helt fungerade, fungerade perfekt redan från början så vi har redan provat ge bröstmjölk via flaska och det har inte rört till något iaf så det borde ju funka även med ersättning den vägen då. BVC har kollat hur vi ammar och gett ok för napp om vi skulle vilja testa det.

Jag får kolla lite med BVC innan jag gör något såklart, men jag hoppas på att kunna delamma lite med ersättning, man borde ju få alal fördelar från bröstmjölken om man ger denna som huvudsaklig föda (tänkte på allergiskydd, antikroppar och annat nyttigt).

• Lejån

Ersättning kan ge hård mage, men det är ju en mindre "bisak".
    Det som du framförallt ska tänka på är att bebisen kan föredra flaskan framför bröstet. Det krävs mindre att äta flaska än att amma, så de kan bli lite "lata".

Min tjej delammade tills hon var tre månader, sedan var det totalstopp att få henne att amma mer.

• Sandris82

Börjar man delamma är risken att mjölkproduktionen minskar, o att det kan gå ruskigt fort, till att det inte finns någon mat kvar. Men å andra sidan ska man inte amma till varke pris.

Hur gammalt är barnet?

Min ena bröstvårta sprack när min dotter var 2 veckor gammal, så det gick inte att amma från det. För att lillan skulle bli mätt fick vi ge esättning de gånger jag skulle ha ammat fråndet trasiga bröstet (jag pumpade som en galning med!) Men min mjölk sinade bara på ett par dagar, från att ha pumpat ca160ml till 90, 60, 30,10 ml. Det minskade även i det friska börstet då dottern föredrog att få från flaska o då var mindre motiverad att suga. Nu får hon bara ersättning, o vissa nätter sover hon bra o äter en gång, medan andra får jag gå upp varannan timme o ge mat... Är för tillfället rätt trött o sliten.

Råd, vill du verkligen amma o om du orkar, härda ut lite till. Men känner du att flaskmataning är ok så gör absolut det!

Lycka till!

• maneten

Sandris82:
    Han är nu 2,5 veckor gammal. Jag är väl ingen amningsfreak så, men jag vill ändå iaf amma tills han är fyra månader för att få fördelarna med amning (allergiskydd osv). Så jag har inte för avsikt att avbryta amningen helt utan vill alltså endast komplettera med ersättning vissa tillfällen.

• Lejån

maneten,
    bara du är medveten om att det KAN innebära problem... För det kan det som sagt göra.

• Lilla O

Har ammat i sex månader, men gett en flaska ersättning på kvällen. Har funkar utmärkt för oss.

• Sandris82

maneten: Problemet är (kan vara) ju bara att mjölkproduktionen inte blir tillräckligt underhållen för att han ska bli tillräckligt mätt vid de tillfällen du ammar. Men för en del funkar det, men de flesta säger nog som jag tyvärr, maten försvinner och man ger mer ersättning för att barnet ska bli mätt.

Jag delammade tills min dotter var kanske 2 månader, då vägrade hon att ta bröstet, trots att jag hade lite mat. Hon bara skrek och fäktade med armarna tills hon fick ersättningen, då åt hon lugnt.

• Sandris82

Kan du inte hyra en elektrisk pump -eller du kanske du har en?- och pumpa flera dagar för att ha, så pappan kan ge en natt (en hel natts sömn vore underbart!) med drickkopp eller så? Man kan ju frysa bröstmjölken...

I natt fick jag ge min dotter mat kl 22, kl 02, kl 03.30, kl 06,30 och kl. 7,30 innan jag gav upp ovh klev upp. Trots att jag gav henne NAN2 kl 22. Är lite trött :-/

• Sandris82

ursäkta mina många inlägg, postar den o kommer på mer att skriva!

Men ammning ger inget allergiskydd som man tidigare trodde. Det finns visst ingen forskning som visar att ammade barn blir mer sällan allergiker än ersättningsmatade barn. Däremot finns det ju andra fördelar med ammning...

• maneten

Jag har investerat i en pump som funkar rätt bra men problemet är att han äter ju varannan timme så att hinna pumpa ur den mängden har jag haft svårt för. Jag får oftast ut ca 0,5 när jag pumpat och när pappan gett honom med flaska har 0,5 varit lite lite så jag får börja frysa in större portioner (tänkte prova med 0,8 istället). Vi har matat honom med bröstmjölk i flaska flera gånger redan coh det har funkat jättebra. Får se hur jag gör, ska prata med BVC nästa gång jag går dit men nu har jag lite olika infallsvinklar på detta iaf så får man väl fatta beslutet sen när man pratat med BVC och övervägt lite själv.

Tack för alla svar!

• Wiken

Jag delammade i 6 månader. Jag ville längre men inte min dotter.
    Vissa barn klarar både bröst och flaska samtidigt andra inte alls.
    Det viktigaste är att barnet blir mätt.

• jengus

Hej ett tips om du ska ge honom flaska pröva dr Browns kolik flaskor funka när min son hade mycke gaser!

Svar på tråden Delamma - nackdelar?