• kaktusen66

Livrädd för igångsättning!!!

Väntar mitt 3:e barn och kommer att bli igångsatt 17:e september då jag gått 2 v över tiden.
    (mina tidgare barn har fötts 40+5 och 41+0).

Jag är verkligen livrädd för att bli igångsatt då jag hört "skräckhistorier" om detta och att det väldigt ofta slutar i snitt.

Snälla finns det några som varit med om "bra" och lyckade igångsättningar som vill dela med sig?

Är verkligen livrädd för detta....

• Svar på tråden Livrädd för igångsättning!!!
  • sanlun

Jag blev igångsatt. Det tog kanske 8 timmar och den var hon ute. Inga problem och inga större skador :)

• dreamsme

Blev ingångsatt ja med. Tog ca 3 timmar sen var de klart. Allt gick super bra och inget gick fel =) va inte orolig, kommer gå fint =)

• Mercurialis

Det är ju subjektivt hur man upplever saker och ting. Jag blev igångsatt, när jag väntade första barnet och jag tycker att det var en mycket bra upplevelse.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Blaha

Jadå, med mitt andra barn! Min första igångsättning slutade dock med snitt.

Har talat med många barnmorskor och läkare, de anser alla att det är en fördel om man fött barn tidigare.

Du har varit med om två förlossningar, kroppen vet vad den ska göra. Jag tycker inte du ska oroa dig!

Ska också sättas igång den 17:e med mitt tredje barn!

• kaktusen66

Tusen tack för alla fina historier, känns liiite bättre nu!!

• maximum

På mig tog dom vattnet kl.9.30 vid 11.30 satte dom dropp och vid kl 14 blev värkarna regelbundna och itagande.
    kl 14.15 börjar jag med lustgas och vid 15.30 är han född och då hade jag haft krystvärkar i 35-40 min

• Nyfiken2012

Blev igångsatt. Fick ta cytotec. Efter ett par timmar började värkarna. De var fruktansvärda, vet inte om de brukar kallas typ stormvärkar, iaf värkar som typ "attackerade" en utan att göra ngn nytta. Efter några timmar grät jag. Fick dras m detta ca 15 timmar. Hade det fortsatt vet jag inte vad jag gjort, gått hem typ :) Efter det kändes det helt ok. Fick epidural o lustgas. Det var ett väldans spring hos oss hela tiden då hjärtverksamheten gick upp o ner men va det berodde på är ju svårt o veta. Tog nästan hela dan, sen blev de sugklocka, tror det blev så pga rygg bed. kände inte värkarna ordentligt. Har dock ingen "vanlig" förlossning o jämf med. Mitt minne av den är nu ändå helt ok iaf.

• cloudberry79

Jag hade en utmärkt igångsättning med dottern, som nu är två månader. Kom in klockan nio på morgonen och fick prata med den BM och uska som skulle jobba med mig under dagen, blev undersökt och fick ligga och ta CTG i drygt en timme. Fikade och åt lunch. Halv tolv tog BM hål på hinnorna, strax efter ett fick jag regelbunda värkar (behövde inget dropp eller annan medicinsk hjälp) och dottern är född halv fem utan varken instrumentell eller medicinsk hjälp.

Sur, grinig och på smällen.
  • SylvieC

Blev igångsatt i v. 36 då vattnet gått dagen före men inga värkar kom. 2,5 h senare var lille Sachariaz ute! Hade en bra förlossning utan annan smärtlindring än lustgas.

Svar på tråden Livrädd för igångsättning!!!