• Lufsan

Socionom, en bra utbildning eller ej?

Jag påbörjade en utbildning till förskollärare men tog ett uppehåll för att jobba lite då jag kände mig osäker på om det var just det jag ville göra. Det teoretiska var jättekul men som jag trodde så gillar jag inte arbetet på förskolan. Jag klarar inte riktigt av att jobba i grupp på det sättet. På båda mina arbetsplatser har det varit mycket konflikter och det påverkar tyvärr ens arbetsuppgifter då man inte har egna klara arbetsuppgifter utan man ska komma överens i arbetslaget om vem som ska göra vad. 

Nu har jag då tänkt att efter jag varit mamma ledig börja plugga till socionom. Eftersom att jag brinner för att arbeta med människor men behöver lite mer "struktur" på arbetet. Har kollat på kurserna och det känns riktigt intressant.

Så hur är det för er som jobbar/ ny exade? Finns det jobb? Vad jobbar ni som och hur är det?

Tack på förhand! 

En dag i sänder.
  • Svar på tråden Socionom, en bra utbildning eller ej?
  • Pysan1

Jag tog min socionomexamen i januari men gick nästan direkt på mammaledighet så hann inte jobba något. Som det ser ut nu där jag bor så finns det jobb. Det är ju en såpass bred utbildning så du kan ju jobba med så mycket olika saker, det är ju inte precis så att du måste jobba på socialtjänsten, utan det är ju även psykiatrin, sjukvården, skola, flyktingar, arbetsförmedlingen, försäkringskassan, frivåden, forska inom mångfalds frågor och mycket mer. Jag är supernöjd med utbildningen och möjligheten att själv under utbildningens gång, kunna välja vilka områden jag ville fördjupa mig i. Sen var det för mig ett + att jag fick lära känna mig själv ännu bättre under utbildningens gång och utvecklas inte bara professionellt, men även mycket på det personliga planet.

• Lufsan
    Pysan1 skrev 2012-09-11 23:45:51 följande:
    Jag tog min socionomexamen i januari men gick nästan direkt på mammaledighet så hann inte jobba något. Som det ser ut nu där jag bor så finns det jobb. Det är ju en såpass bred utbildning så du kan ju jobba med så mycket olika saker, det är ju inte precis så att du måste jobba på socialtjänsten, utan det är ju även psykiatrin, sjukvården, skola, flyktingar, arbetsförmedlingen, försäkringskassan, frivåden, forska inom mångfalds frågor och mycket mer. Jag är supernöjd med utbildningen och möjligheten att själv under utbildningens gång, kunna välja vilka områden jag ville fördjupa mig i. Sen var det för mig ett + att jag fick lära känna mig själv ännu bättre under utbildningens gång och utvecklas inte bara professionellt, men även mycket på det personliga planet.
    Låter jättebra! Det är lite så jag känner inför utbildningen. =) Det blir nog den efter mammaledigheten. 
    En dag i sänder.
  • kimsi
    Lufsan skrev 2012-09-11 21:52:39 följande:
      Jag klarar inte riktigt av att jobba i grupp på det sättet.
    Vill bara göra dig uppmärksam på att majoriteten av de yrken en socionom har innebär i allra högsta grad att kunna jobba i grupp.

Jag har bara en termin kvar nu och under min fem månader långa praktik var det inget annat än jobb som innebar att man jobbade extremt mycket i team.

I omgivningarna här är det väldigt lätt för en socionom att få jobb nu, men framtidsutsikterna säger att det ska mattas av under 2014 då väldigt många valt att läsa till socionom nu. Så jag är glad att jag ska ut och söka redan under 2013. ;)
Svar på tråden Socionom, en bra utbildning eller ej?