Innan/före i svenskan (hjälp mig språkpoliser)
När är det egentligen som man ska använda innan och när ska man använda före? Jag är jämt så osäker. Visst heter det _före_ jul och inte _innan_ jul som många säger. Hur ser reglerna ut?
När är det egentligen som man ska använda innan och när ska man använda före? Jag är jämt så osäker. Visst heter det _före_ jul och inte _innan_ jul som många säger. Hur ser reglerna ut?
Från Svenska språknämndens frågelåda (se www.spraknamnden.se):
"fråga
Är det korrekt att säga Vi tar en kopp kaffe innan mötet, eller ska man säga före?
svar
Valet är fritt mellan före och innan i meningar som Vi tar en kopp kaffe före/innan mötet.
Ordet innan kan fungera på olika sätt. Det kan inleda en bisats och tjänstgör då som konjunktion: Vi tar en kopp kaffe innan mötet börjar. Det kan stå framför ett substantiv eller en fras med substantiv som huvudord, och är då preposition: Vi tar en kopp kaffe innan själva mötet. Det kan också vara adverb: Veckan innan var han alldeles frisk.
I äldre språkriktighetslitteratur kan man ibland möta rekommendationen att inte använda innan som preposition utan endast före: Vi tar en kopp kaffe före mötet. Det är en rekommendation som aldrig fått riktigt genomslag, eftersom den haft en svag förankring i det faktiska språkbruket. Numera har också språkvårdare övergivit den.
Någon gång kan dock innan som preposition, särskilt som meningsinledande ord, göra en mening lite svårläst. Innan mötet börjar vi med en kopp kaffe tar det kanske längre tid för läsaren att få ordning på än Före mötet börjar vi med en kopp kaffe."
Tack cherlindrea.
Vet inte om jag blev så mycket klokare .