Tandsprickning
Elias har sovit oroligt i en vecka nu..tuggar och gnider allt i munnen. Dreglar som en öppen kran. Idag har han bajsat 5 ggr och är supergnällig. Man ser något vitt under tandköttet..men hur lång tid ska det ta tror ni?
Elias har sovit oroligt i en vecka nu..tuggar och gnider allt i munnen. Dreglar som en öppen kran. Idag har han bajsat 5 ggr och är supergnällig. Man ser något vitt under tandköttet..men hur lång tid ska det ta tror ni?
*puffar*
Hej
jag har också en 5 månaders bebis som dregglar och är vädigt gnällig och biter och sover dåligt..hon har varit vit i tandköttet ett bra tag,när jag var hos bvc så sa dom att det kan ta upp till en månad att vanligtvis är barnen 6-7 månader när dom får tänder..visst känns det tufft just nu och man är rätt slut..jag hoppas att det snart ploppar upp en tand så min lilla tjej får sova på nätterna åtminstone...hoppas att din lilla bebis också snart får en tand för det verkar ju vara på gång..
Lycka till!!
någon mer med erfarenhet??
Min tjej fick sina första tänder när hon var runt tre månader. Det hände mycket i hennes lilla liv då - tänder, vaccination, 3-månaders tillväxtperiod o.s.v., så det är svårt att säga vad som berodde på tänderna. Men ett par veckor tog det nog innan hon var som vanligt. Samma sak när hon var 8 månader och tand 3-6 kom (där uppe) - hon var väldigt orolig i nästan två veckor och ville helst bara äta från bröst eller flaska. Nu är den sjunde tanden på G (där nere) och nu är hon faktiskt som vanligt.
Känns det vasst om du känner på tandköttet? Jag tyckte man kände det innan man såg det. I så fall kan du testa att ta lite flytande Alvedon på; det ska tydligen hjälpa. Annars är det väl bara att tillhandahålla bitleksaker m.m. Min tjej gillar kalla gurkskivor att tugga på; kan oxå vara ett tips.
Min flicka fick sin första tand för någta dar sedan (i onsdags) och hon är snart 7 månader... När hon var 5 månader så sov hon också väldigt oroligt och hon svängde till och med på dygnet. Då trode jag att hon skulle få tänder men ingen kom... så jag kom fram till att det bara var en liten sova-dåligt-period... Jag kommer inte ihåg om man kunde se något vitt under tandköttet eller inte...
När hon äntligen fick sin tand så var det inget gnäll eller något annat jag märkte bara ett rött sträck på ett av hennes gosse djur så gick jag och tvättade händerna och stoppade in ett finger i munnen på henne och kände en sylvass liten tand längst fram i underkäken!!
Men det kan ju hända att tanden kommer fram snart... Det är ju väldigt individuellt... Han kanske får feber när tanden kommer fram, vem vet...
David var jättegrinig en helg, hade hög feber och bajsade massor. Vi trodde på tänder, men blev misstänkta mot ev öroninflammation igen. Åkte faktiskt till läkare, ingen öroninflammation. Även läkaren trodde på tänder. Vi fick rådet att smörja med flytande alvedon/panodil på tandköttet och ge panodil till natten, så han får sova.
2 veckor senare kom tand 1. Någon vecka senare kunde jag se tand 2 lysa igenom, men det tog ytterligare 2 veckor innan den kom upp. David var jättegnällig under tandsprickningen, ville inte vara ensam, helst buren hela tiden och han sov oroligt. För att få honom att somna om ammade jag honom, jag som slutade med nattamning för flera månader sen....
Vissa barn visar inget att det är tänder på G, andra blir väldigt gnälliga. Har hört att det är värst med tandsprickning i underkäken, men om det stämmer vet jag inte. Hoppas det, så man kan se fram mot mildare tandsprickning i överkäken
Heléne