• BlommanFörDagen

Måla köket vitt? Se gärna bilder och se vad ni tycker.

Hej!

Vi funderar på att måla vårt kök vitt, idag är det mörkbrunt.
    Vi får isåfall hjälp av en duktig målare som har all utrustning, och det kommer att bli betydligt billigare än att byta ut alla luckor.
    Jag tycker om den vita lantliga stilen, och tror att det hade gjort köket öppnare/ljusare och fräschare.
    Vad tror ni av vad ni kan se på bilderna?

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Måla köket vitt? Se gärna bilder och se vad ni tycker.
  • ellibelli

Jag älskar vita kök och detta skulle bli skit fint i vitt!! Men rekommenderar att du lämnar dom på lackning istället för att måla själv :) lycka till! Fint även i brunt lär jag tillägga!

• BlommanFörDagen
    ellibelli skrev 2012-09-12 09:00:02 följande:
    Jag älskar vita kök och detta skulle bli skit fint i vitt!! Men rekommenderar att du lämnar dom på lackning istället för att måla själv :) lycka till! Fint även i brunt lär jag tillägga!

Hej!

Ja, det är underbart med vita lantliga kök... samtidigt fjelar jag och velar eftersom jag tycker det är ganska snyggt också som det är idag.
    Vi målar isåfall inte själv utan lämnar in allt till målaren som ska slipa/grunda/måla (sprut.)
    Han bad oss åka till färghuset och kolla vilken nyans av vitt vi ska ha, jag vill absolut inte att det ska vara något gult i det vita.
  • ldis

Tror att det blir jättefint. Gillar också lantkök i äldre hus. Tror också att det skulle bli snyggt med svagt grå luckor (tänk pärlspont) för att bryta lite mot allt annat vitt i köket. Hur tänker ni göra med takbjälkarna; behålla bruna eller måla dem?

• BlommanFörDagen
    ldis skrev 2012-09-12 09:49:31 följande:
    Tror att det blir jättefint. Gillar också lantkök i äldre hus. Tror också att det skulle bli snyggt med svagt grå luckor (tänk pärlspont) för att bryta lite mot allt annat vitt i köket. Hur tänker ni göra med takbjälkarna; behålla bruna eller måla dem?

Hej!

Bjälkarna har vi nog tänkt behålla som dom är bruna, eller blir dom kanske snyggat vita när allt anat blir vitt?
    Det enda som isåfall bryter av är golvet och bänkskivorna som går i grått.
  • ldis
    BlommanFörDagen skrev 2012-09-12 10:01:39 följande:
    Hej!

Bjälkarna har vi nog tänkt behålla som dom är bruna, eller blir dom kanske snyggat vita när allt anat blir vitt?

Det enda som isåfall bryter av är golvet och bänkskivorna som går i grått.

Jag är inte så jätteförtjust i grått och brunt ihop, så om golvet är grått skulle jag ha valt att antingen måla bjälkarna vita eller mörkgrå/svart. Jag kan tycka att köket blir lite "tungt" nedåt med ett mörkt golv och allt annat vitt.

I-landsproblem på hög nivå.
  • BlommanFörDagen
    ldis skrev 2012-09-12 10:10:54 följande:

Jag är inte så jätteförtjust i grått och brunt ihop, så om golvet är grått skulle jag ha valt att antingen måla bjälkarna vita eller mörkgrå/svart. Jag kan tycka att köket blir lite "tungt" nedåt med ett mörkt golv och allt annat vitt.

I-landsproblem på hög nivå.

Ha ha! Ja, det är verkligen ett I-landsproblem... Flört

Du har rätt i det där med det bruna, för om det andra nu blir helt vitt, så är det bara bjälkarna som är bruna....har inte tänkt på det innan....så blir nog att måla bjälkarna vita då också...ska se vad mannen säger för det blir han som åker på det...  Skrattande
  • Fru KM

Vitt helt klart även bjälkarna tycker jag om golv blir grått. Annars kan det vara snyggt att behålla dom som dom är.

• BlommanFörDagen

Igår kväll ringde vi målaren så det blir vitt!!

Och sen kommer vi även att måla bjälkarna vita, min man sa att det kan han göra själv. Skrattande
    Nu ska jag ta och kolla upp några snygga beslag till luckorna som kan passa bra till det lantliga...

Och nu blev vi även sugna på nytt köksbord och stolar med "kors i ryggen"....får se om buffertkontot tillåter det...Tyst
    Man lever bara en gång och vi tillbringar mycket tid hemma så why not, pengar är till för att spendera...bara att köra på.

• Fru KM

Finns kanon fina handtag på Biltema, såkallade skålhandtag. Vi har dom och tycker dom är så fina billiga oxå.

• annca
    BlommanFörDagen skrev 2012-09-13 10:29:30 följande:

Igår kväll ringde vi målaren så det blir vitt!!

Och sen kommer vi även att måla bjälkarna vita, min man sa att det kan han göra själv. Skrattande

Onej! Förvånad
    Behåll de vackra bruna bjälkarna!

Alldeles för stor risk att de inte kommer att bli snygga utan se plastiga ut om de blir målade vita!
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Måla köket vitt? Se gärna bilder och se vad ni tycker.