Quefa skrev 2012-09-12 09:02:34 följande:
Jag har dom senaste veckorna sovit uruselt, svårt att somna, vaknar tidigare och tidigare för varje morgon. Känner att jag är inne i ett dåligt sömnmönster. I natt sov jag tre timmar och är som sagt trött och seg på dagarna. Finns det fler föräldrar som sover dåligt trots att barnen sover hyfsat. Jag har börjat fundera på att be min läkare om insomningstabletter, men oroar mig för att inte höra barnen på natten, men undrar samtidigt hur länge man orkar sova dåligt. Finns det fler som jag och hur klarar ni vardagen.
Be läkare att få testa Circadin istället för sömnmedicin. Circadin är tablettformen av det kroppsegna hormonet Melatonin som gör att man blir trött på kvällen när det börjar bli mörkt och man varvar ner.
Sömnen och regleringen av Melatonin kan ha blivit störd och kommit i obalans när man har småbarn som sover dåligt. Sen när banen börjar få in sin rutin så står föräldrarna där med kraschade nivåer själv och kroppen klarar inte att rätta till det själv.
Så det kan räcka med några månader med Melatonin för att få upp rätta nivåerna eller så har nivåerna sjunkit så långt att man kommer behöva det längre. (Gamla har naturligt lägre halt Melatonin i kroppen)
Det viktigast är att veta att man bara blir trött och somnar lättare om man faktiskt går och lägger sig, man vakna lätt om det är ett barn som kräver uppmärksamhet och vaknar lättare på morgonen, man känner sig inte bedövad eller seg. (ok, vissa personer kan känna känna viss kvarvarande effekt men det är ytterst få som får några biverkningar alls). Om man vaknar på natten, tex att man blir väckt av ett barn så är det också lättare att somna om så man inte behöver ligga och snurra och vänta på att sömnen kommer tillbaka igen.
Melatonin är alltså ingen sömn/insomningsmedicin i traditionell betydelse men det är det lättaste, riktiga, naturliga för att somna och sova bra.
Min son har tagit Circadin nu i ett halv år. Han har haft sömnstörning sen mycket tidig ålder, det är först nu som han för första gången verkligen känner trötthet och lust att sova på kvällen. Det är nog en väldigt trevlig känsla att känna som 10-åring.