Kontakta den fond som de anhöriga har valt, eller om de inte har några önskemål, den du själv vill skänka till. När min pappa dog så valde vi att prioritera canserfonden före blommor, för varje person som kontaktade dem så fick jag ett "diplom"/kort med deras namn och den sista hälsning som de valt att skicka med. Jättefint, och man visste vilka som tänkt på oss utan att se vilken summa varje person skänkt. Blommor beror på floristen hur det funkar. Gissar att det kan vara lite tight att få något som kallas "begravnings" bukett tills på fredag, men om det är en bukett och inte en större krans eller arrangemang som du tänkt dig så kan du gå in i vilken blomsterbutik som helst och be dem sätta ihop en större bukett. Priset brukar även bli lägre om man inte kallar det "begravning", "bröllop", "dop" eller liknande ;) Det enda som är då är att du själv får hämta ut blomman från floristen. Som det funkade under vår begravning så kom representanten från begravningsbyrån till kyrkan ca en timma innan och hade då med sig blommorna och placerade ut dem i kyrkan. Det kan kanske vara ett alternativ, att du lämnar/ber att få buketten körd dit? Och sen att du själv hämtar handbuketten eller en ros eller liknande beroende på hur nära ni var. Hoppas att jag inte snurrat till det för mycket...