• Anonym (Begravning)

Behöver praktiska råd inför begravning!

Hej!
    Jag ska gå på en begravning på fredag men jag vet inte vad jag behöver göra innan! 
     Jag måste väl beställa blommor? och så ska man ha en handbukett. Hämtar man allt hos en florist eller skickar de  blommorna förutom handbuketten?
    Om jag vill skänka pengar till en fond hur gör jag så att de anhöriga får hälsningen? Jag har verkligen ingen aning allls hur man gör.. :(
         Snälla ge mig tips om hur man går till väga!

• Svar på tråden Behöver praktiska råd inför begravning!
  • kattm

Floristen levererar oftast blommorna till kapellet/kyrkan innan begravningen (mot en avgift, eller också ingår det i priset, kan nog variera från florist till florist). Hur de anhöriga får hälsning via en fond varierar nog också från fond till fond. En del fonder skickar ett brev med en hälsning till den man anger. Frågan är om det hinner komma fram till på fredag, dock.

• Lena

Ring begravningsbyrån.

Handblomma är brukligt och det har du med dig och lägger på kistan

• UlleGull41

Min väninna var på begravning bara för ett par veckor sedan och där skulle floristen både leverera kistbukett och handbukett till kyrkan i deras namn. Så var de bara att hämta där. De tyckte detta var smidigt och de behövde inte tänka på något förutom att ta sig dit.

• Anonym (Begravning)

Handblomman OK
    Då ska jag genast ringa blomsterhandeln!! Och kolla upp fonder! Hoppas jag inte är försent ute.. Tack snälla för alla råd! 

• mape81

Kontakta den fond som de anhöriga har valt, eller om de inte har några önskemål, den du själv vill skänka till. När min pappa dog så valde vi att prioritera canserfonden före blommor, för varje person som kontaktade dem så fick jag ett "diplom"/kort med deras namn och den sista hälsning som de valt att skicka med. Jättefint, och man visste vilka som tänkt på oss utan att se vilken summa varje person skänkt. Blommor beror på floristen hur det funkar. Gissar att det kan vara lite tight att få något som kallas "begravnings" bukett tills på fredag, men om det är en bukett och inte en större krans eller arrangemang som du tänkt dig så kan du gå in i vilken blomsterbutik som helst och be dem sätta ihop en större bukett. Priset brukar även bli lägre om man inte kallar det "begravning", "bröllop", "dop" eller liknande ;) Det enda som är då är att du själv får hämta ut blomman från floristen. Som det funkade under vår begravning så kom representanten från begravningsbyrån till kyrkan ca en timma innan och hade då med sig blommorna och placerade ut dem i kyrkan. Det kan kanske vara ett alternativ, att du lämnar/ber att få buketten körd dit? Och sen att du själv hämtar handbuketten eller en ros eller liknande beroende på hur nära ni var. Hoppas att jag inte snurrat till det för mycket...

• Emriella

Om du bor hyfsat nära kan du beställa/köpa en bukett och ta med den till kyrkan/kapellet. Smyg in och lägg den vid kistan eller be begravningsentreprenören göra det. Som handbukett kan man ha vilka blommor som helst, behöver inte vara "köpesblommor" Senast jag var på begravning hade svärmor plockat liljekonvaljer och gjort små buketter av. Fast det beror ju på årstid förstås =)

Svar på tråden Behöver praktiska råd inför begravning!