• Anonym

Löksmak i munnen, ej ätit det.

Jag har under ett par dagar haft en ganska stark smak av typ vitlök/lök smak i munnen, spelar ingen roll hur mycket jag borstar tänderna och sköljer. Det konstiga är att jag inte har ätit det på en vecka.

Har sökt på det men inte hittat något, är det någon som vet vad det kan betyda, om det betyder något?  

• Svar på tråden Löksmak i munnen, ej ätit det.
  • Tesse1000

Ätit pinjenötter? Det kan ge upphov till sk pinjemun i flera dagar efteråt. Tror inte det smakar lök direkt, men det var ju en idé i alla fall.

Annars kan muntorrhet och vissa bristsjukdomar ge konstiga smakupplevelser.

• Anonym
    Tesse1000 skrev 2012-09-12 13:08:38 följande:
    Ätit pinjenötter? Det kan ge upphov till sk pinjemun i flera dagar efteråt. Tror inte det smakar lök direkt, men det var ju en idé i alla fall.

Annars kan muntorrhet och vissa bristsjukdomar ge konstiga smakupplevelser.

Nej jag har inte det. Det var det jag tänkte med, men vad det är man har brist av skulle ju vara bra att veta
  • Fia 28

Lök och vitlök smakar ju inte lika, så du får lite olika svar beroende på vilket det är. Googlade lite och vitlökssmaken kommer tydligen från magen, lite som sura uppstötningar.

• Fia 28

Smakar det lök kan det vara brist på zink eller mangan.

• Tesse1000

Hmm... Fick för mig att det var zinkbrist, men det står faktiskt bara att det kan ge nedsatt smak.

Inte ätit andra svavelrika livsmedel? Ägg, kål?

Svar på tråden Löksmak i munnen, ej ätit det.