• Anonym (Trötta frugan)

Gifta och sammanboende blir särbos.

Jag och min  man har levt ihop i 5 år och varit gifta nästan lika länge. Vi har två gemensamma barn och han har två från ett tidigare äktenskap, varav den ena bor hos oss på heltid och den andra kommer varannan helg.
    Under våra 5 år tillsammans har vi upplevt mer än många upplever på en hel livstid (känns det som). Vi har hela tiden haft ansträngd ekonomi, han har varit otrogen mot mig, han är nu nykter alkoholist och det har varit mycket trubbel med bonusbarnen. Jag och bonusbarnet som bor här har alltid haft en spänd relation, trots att jag försökt kämpa för att få det bra.

Nu är jag så mentalt trött på ALLT att jag knappt orkar gå upp ur sängen på morgonen. Jag har kämpat så mycket för att få alla i familjen att må bra och att få vårt äktenskap att fungera, men som min hälsa till pris.  
    Jag sa för några dagar sedan till min man att jag bestämt mig för att flytta till något eget i närheten, men att jag gärna ger oss ett försök till, fast då som särbos.
    Han är väldigt negativt inställd till detta och ser det som en enkel väg ut ur äktenskapet. Han tycker att jag är egoistisk, men jag själv tycker att mina barn förtjänar en mamma som orkar leka med dom och vara glad, istället för att vara bitter och ständigt ledsen.
    Jag vill verkligen ge det ett sista försök, men han tror mig inte.

Är det någon som har erfarenhet av att flytta isär som gifta för att leva som särbos? Har ni några goda råd och tips att ge mig? Gör er inte besvär att skriva att jag ska lämna honom, för det kan jag göra om jag vill. Men nu är jag som sagt ute efter att ge oss en sista chans.

Tack på förhand! Glad

• Svar på tråden Gifta och sammanboende blir särbos.
  • Anonym

En vän till mig och hennes man tog en paus, flyttade från varandra och blev särbo över några månader. Föer deras del funkade det bra, de fick perspektiv och hittade tillbaka till varandra igen. Nu bor de ihop igen, men om det håller vet jag ju inte, men de verkar må bättre.

• Blaha

Vi flyttade ifrån varandra ett halvår ungefär. Det räddade vårt förhållande. Idag är vi lyckligare än någonsin.

• Anonym (Trötta frugan)
    Blaha skrev 2012-09-12 13:30:14 följande:
    Vi flyttade ifrån varandra ett halvår ungefär. Det räddade vårt förhållande. Idag är vi lyckligare än någonsin.
    Grattis! Vad roligt att höra! :)

Var ni båda överens om det? Hade ni båda positiv inställning till det? 
  • Anonym

Jag tror att många försöker, men de flesta misslyckas. Att flytta isär brukar för vissa, så som det låter även din man, kännas som ett nederlag och ett slag i ansiktet om det är ett ensidigt beslut.
    Personligen skulle jag hellre göra slut helt, om jag inte orkade stanna kvar och kämpa.

• Anonym (Trötta frugan)
    Anonym skrev 2012-09-12 13:43:26 följande:
    Jag tror att många försöker, men de flesta misslyckas. Att flytta isär brukar för vissa, så som det låter även din man, kännas som ett nederlag och ett slag i ansiktet om det är ett ensidigt beslut.
    Personligen skulle jag hellre göra slut helt, om jag inte orkade stanna kvar och kämpa.
    Ja jag tror också att många misslyckas tyvärr. Tror man måste vara överens. Jag förstår att det kan kännas så för honom, men det kommer garanterat att sluta i skilsmässa så som läget är nu. Vi har försökt med parterapi, och ska försöka med det igen. Men jag har bestämt mig för att flytta och vill verkligen ge oss en sista chans. Jag kan bara se positiva saker med det, men inte han tyvärr :( Han vill inte lämna mig eller jag honom, så allt känns mest jobbigt just nu.
  • Anonym
    Anonym (Trötta frugan) skrev 2012-09-12 13:47:25 följande:
    Ja jag tror också att många misslyckas tyvärr. Tror man måste vara överens. Jag förstår att det kan kännas så för honom, men det kommer garanterat att sluta i skilsmässa så som läget är nu. Vi har försökt med parterapi, och ska försöka med det igen. Men jag har bestämt mig för att flytta och vill verkligen ge oss en sista chans. Jag kan bara se positiva saker med det, men inte han tyvärr :( Han vill inte lämna mig eller jag honom, så allt känns mest jobbigt just nu.
    Men om du redan bestämt dig att flytta och han inte vill så är det väl samma sak som att du lämnar honom egentligen? Han vill ju inte ha en annan situation än den som råder. Du vill nåt annat.
  • Anonym (Trötta frugan)
    Anonym skrev 2012-09-12 13:49:28 följande:
    Men om du redan bestämt dig att flytta och han inte vill så är det väl samma sak som att du lämnar honom egentligen? Han vill ju inte ha en annan situation än den som råder. Du vill nåt annat.
    Jo så kan man ju se på saken. Men efter att han varit sjuk i borderline, bedragit mig och varit alkoholist i flera år så har jag ändå stannat och hjälpt och stöttat honom i vått och torrt. Nu när jag själv håller på att gå under har jag bett honom om hjälp, genom att låta mig flytta för ett tag och hitta tillbaka till mig själv, samla ny kraft och gå i terapi. Jag önskar väl mest att han kunde hjälpa mig nu när ja behöver det... Obestämd Jag har gjort klart för honom att jag verkligen vill vara med honom för resten av mitt liv.
  • Anonym
    Anonym (Trötta frugan) skrev 2012-09-12 13:57:58 följande:
    Jo så kan man ju se på saken. Men efter att han varit sjuk i borderline, bedragit mig och varit alkoholist i flera år så har jag ändå stannat och hjälpt och stöttat honom i vått och torrt. Nu när jag själv håller på att gå under har jag bett honom om hjälp, genom att låta mig flytta för ett tag och hitta tillbaka till mig själv, samla ny kraft och gå i terapi. Jag önskar väl mest att han kunde hjälpa mig nu när ja behöver det... Obestämd Jag har gjort klart för honom att jag verkligen vill vara med honom för resten av mitt liv.
    Jaja, om han blivit stöttad men inte stöttar tillbaks är det väl ingen förlust att sticka...
  • Anonym (Trötta frugan)
    Pirum skrev 2012-09-12 13:56:58 följande:
    Dum fråga kanske men har ni råd med två boenden?
    Ja jag har ju haft råd att försörja vår familj på 5 (ibland 6) personer i över 2 år nu, till och med på föräldrapenningen på drygt 10000 kr (hyra 5000). Det har blivit en del ärtsoppa och fått handla mycket på loppis, men allt går om man vill. Nu har min man börjat plugga och kommer väl få ut ca 10000 också. Jag ska börja jobba efter nyår så kommer väl plussa på 7000 på min nuvarande inkomst. 
    Så ja, det tror jag :) 
Svar på tråden Gifta och sammanboende blir särbos.