• Anonym

Knöl vid örat

Har upptäckt en liten knöl vid min ettåriga sons öra. Den sitter precis där kinden möter örat, som krysset på bilden.

Kölen är ganska platt och sitter i eller precis under huden. Den är som en ärta i diameter och ganska hård. Det ser lite blått ut precis där men jag tror att det bara är ett blodkärl, han har en del ytliga blodkärl som ser ut så. Jag upptäckte knölen för ett par veckor sen men tänkte att det bara var någon liten irritation och att den skulle försvinna, men den är kvar oförändrad. 

Någon som sett något liknande? 
  • Svar på tråden Knöl vid örat
  • pippilirum

Kan det vara en broskknöl? Jag har något liknande fast bakom örat. Kolla med läkare, men det kanske du redan tänkt på!

• Anonym

Ja, självklart har jag tänkt kolla med läkare. Tänkte bara kolla om någon sett något liknande medan jag väntar på att få tag på sjukvården.

• Anonym

Har en tid på VC på måndag för att titta på knölen. Är så orolig och målar upp det värsta i huvudet. Hittar inget vettigt när jag googlar heller, allt handlar om knölar bakom örat. Denna sitter ju mer på kinden. Finns några lymfkörtlar framför örat? Jag upptäckte knölen först ungefär när sonen var förkyld så på så vis passar det ju in på lymfkörtel men stället är konstigt.

Kan man få broskknölar bara sådär? 

• Anonym

hur gick det hos läkaren? har själv precis upptäckt samma sak på mig själv :S ska ringa läkarn själv i veckan..

• Lady Gaga

jag har sådana knölar på båda sidorna. De blir mer tydliga vid förkylning osv och kan t.o.m ömma.

Silence! I KEEL you!
  • Anonym

Vi fick en remiss till ÖNH som konstaterade att det var en lymfkörtel. De kan svullna vid infektioner (tex förkylning) och svullnaden kan sitta i så länge som ett år, speciellt på små barn. Jag trodde inte det satt lymkörtlar framför örat men det gör det tydligen. 

• Anonym

skönt att höra! har nyss varit lite snuvig

Svar på tråden Knöl vid örat