• Renova

AC och ventilation i hotell och flyg

Vi och många andra blev förkylda på flyg-semestern så jag funderat på hur det kan undvikas igen om möjligt. Flyget kan vara lite kallt, samma luft går runt med ett filter och lite intag av frisk luft.
    Hotellet: "Vilken typ av AC har ni där, recirkulerande med filter som i ett flygplan, eller intag konstant av luft utifrån?"
    Svar::
    "Det är recirkulerad med filter som i ett flygplan."

Filter i ventilation är ett globalt bekymmer och det sprids diverse smitta den vägen.
    Slutsats: Klä sig varmt i flyget och låt bli AC i hotellet, eller bo på hotell med självdrag?

• Svar på tråden AC och ventilation i hotell och flyg
  • Renova
    Vickan I skrev 2012-09-12 17:06:43 följande:
    Fast du blir ju inte sjuk av att det är kallt på planet?
    Man blir inte bättre av kyla och är ett annat ämne vad som kallas förkylning, då det även växlar häftigt mellan hett och kallt när man går in i hotellet.
  • hotten

blir direkt sjuk om jag inte håller mig till mina beprövade gränser, se nedan. Min man tycker det är löjligt å fattar inte hur jag blir sjuk direkt om jag inte håller mig till dessa, men så är det!

På flyget klär jag mig på lämpligt sätt så att jag inte fryser!

På hotellet har jag ACn på -5 c jämfört med ute temperaturen, på natten har jag den på lägsta blåset eller hellst helt avstängd.    

• Mammafrånnorr

Japp man blir förkyld av virus och baciller, Men om man har det i kroppen kan det bryta ut när man blir kall

• Renova
    Mammafrånnorr skrev 2012-09-13 15:05:20 följande:

Japp man blir förkyld av virus och baciller, Men om man har det i kroppen kan det bryta ut när man blir kall

Därav namnet Förkylning på svenska och Erkältung på tyska, till skillnad emot snuva/grippe eller flu och cold på engelska.
  • hotten
    aldrigmer skrev 2012-09-13 15:02:45 följande:
    Förkyld blir man av virus.

Jag vet vad fakta säger, men jag vet oxå att jag alltid blir sjuk när jag frysit (dagen efter vaknar jag med ont i halsen å sedan förkyld å jätte snorig!) . Man blir sjuk av drag, vilket AC medför iallafall om den är kraftig (beroende på vilket läge man har å hurdan apparat det är osv).
  • Mammafrånnorr
    Renova skrev 2012-09-13 16:02:34 följande:
    Därav namnet Förkylning på svenska och Erkältung på tyska, till skillnad emot snuva/grippe eller flu och cold på engelska.
Svar på tråden AC och ventilation i hotell och flyg