• Den och den

Hjälp att hitta balans i varannanvecka-livet

Sen i maj är jag och mina barns pappa separerade och ligger i skilsmässa. Vi har barnen varannan vecka och kommer oftast hyffsat överrens. Det har löst sig ganska bra med andra ord. Men jag har lite svårt att hitta balans känner jag. Den veckan jag har barnen vill jag ju helst av allt kunna umgås i lugn och ro med dom och ge dom massor med uppmärksamhet. Men jag jobbar till 15.30 två dagar, 17 en dag, 18 en dag och 16.30 en dag i veckan. Det är egentligen bara dom dagarna jag slutar 15.30 och på helgerna som vi hinner göra något annat än att hämta på skola/förskola hem och laga middag, duscha, godnattsaga och hoppa i säng. Visst, det är ändå två dagar och helgen men det är mycket man vill hinna med och jag känner mig otillräcklig som förälder, blir stressad och irriterad och det går ju ut över döm trots att anledningen att jag är stressad är för att jag inte har tid med dom... Det blir dubbelt fel på nåt sätt. Sen den veckan jag inte har dom. Det är så tomt! Jag sitter i soffan alldeles själv hela kvällarna och har absolut ingenting att göra! Laga mat till sig själv är inte så roligt så det blir kanske en varm macka eller lite gröt. Har inte en massa måsten som tar tid och ingen städning och disk att tala om, det är ju bara jag här. Med andra ord.. Obalans! Hur gör man för att hitta rätt? Jag ber redan nu om ursäkt för hur inlägget ser ut. Jag har styckeindelningar men det kommer inte synas eftersom jag skriver på telefonen :)

• Svar på tråden Hjälp att hitta balans i varannanvecka-livet
  • Sussi80

Antar att det är en dum fråga. Men kan du jobba lite mindre dom veckorna som du har barnen? Jobba mer den andra veckan när du är själv.

Sen får du hitta på saker den ensamma veckan. Hitta på nått med vänner, träna osv. Förbereda för mat till barnveckan så får du mer tid till barnen på så sätt. Ta ett extra jobb varannan vecka för att dryga ut kassan.

Hoppas du fått lite hjälp av mina förslag.

• Den och den

Sussi80
    Uppskattar dina förslag jättemycket :)
    Tyvärr kan jag inte jobba mindre den veckan och mer den andra. Istället är det sjukt nog tvärtom. Och inget jag kan styra över. Jag arbetar som förskollärare och har en tjänst på 100%. Det skulle inte funka med bemanningen om jag tex jobbade 150 % en vecka och bara 50 den andra för då skulle det ju bli för lite folk då.
    Och så är det så att den veckan jag har barnen kan jag inte öppna på jobbet för tjejernas förskola/fritids öppnar själva en kvart efter vi öppnar och jag har en körtid på en kvart också. Så den veckan jag inte har barnen har jag två öppningar och veckan jag inte har barnen har jag två näst-tidigast tider istället för att ha en av varje varje vecka, (jätterörigt.... Jag vet) och då är det så illa så att vi har arbetstidsförkortning och den kan vi bara ta ut när vi öppnar. Så jag plockar ut mina timmar dom veckor jag inte har barnen och slutar därmed tidigare mina tcp tidiga dagar. Det suger. Men kan inte göra så mycket.

Mat skulle jag faktiskt kunna börja tänka lite på... Om jag lagar och fryser in min barnfria vecka (och samtidigt faktiskt börjar äta riktig mat ;)) så har man ju ett moment sparat! Det är bra :)

• Gravid till sommaren

Vi har också barnen varannan vecka. Min man har två barn och jag har ett. Jag hämtar oftast inte min dotter (7 år) förrän kl 17.30 mån-fredag så jag vet precis vad du menar med noll tid att umgås på kvällen Men jag har accepterat det, och särskilt sen jag märkt att de gånger jag hämtat henne betydligt tidigare så har hon ingen större lust att umgås med mig i alla fall utan vill kolla på tv eller dator. Det är alltså antagligen jag som lider mest. Vi myser och pratar länge varje kväll vid nattningen, och sen är det helgerna som gäller. Ibland när jag upplever att hon är lite extra klängig och kanske behöver mera tid försöker jag ta nån em ledigt från jobbet. Se till att sköta städ och tvätt så mycket som möjligt de barnfria veckorna. Och låt det gro igen lite när barnen är hemma så ni hinner njuta. Bestäm dig för att du duger och njut av dina barn.

• mas7025

Inte mycket till tips men såhär var det för mig:

Vi separarerade 2009 och jag kände precis som du till en början. Efterhand blev det dock så att det blev bättre. Jag började träffa andra nya vänner på min icke-barn-vecka, typ singlar som var ute o fikade på stan till sent på kvällen på vardagarna och annat man inte har en aning om att det ens förekommer när man är van m familjelivet.

Sedan började jag träna vilket även det tog nån några dagar. Efterhand blev det också en förskjutning i hemma-arbete, och nu gör jag nästan ingenting när jag har barnveckan vilket gör att jag är väldigt sysselsatt men plockande en-två dagar in på min barnlösa vecka.

Du kommer nog känna att det är mindre jobbigt efter ett tag! lycka till!

• allis81

Hej vet hur det är. Min dotter som är 4 är här varannan vecka och vi har haft det så i snart 3 år ( med kortare intervaller tidigare såklart). Jag säger som de andra det tar ett tag att komma i rätt balans. Synd att du inte kan ändra arbetstider men det är ju verkligen inte alla som kan det och dina tider är ju inget bekymmer , en annan sak om du hade jobbat till 18 varje dag kanske. Jag tyckte det var skönt att vara mkt själv den första tiden för mig var det skönt att landa och få tid att bearbeta skilsmässan. Sen gjorde jag som många andra har skrivit , handlade tvättade städade så det gjorde jag inte så värst mkt när hon var här. Sen tränade jag mkt den veckan. Ett annat tips är att engagera sig i någon ideell förening :)). Lycka till! Helt oväntat så träffade jag mannen i mitt liv och vi är numera gifta och har en son på tre månader. Helt galet - men så kan det gå :))

Svar på tråden Hjälp att hitta balans i varannanvecka-livet