• 245Upp

Kurs i schemaläggning??

Hej!

Jag undrar om det finns någon kurs i schemaläggning. Helst distans på halv eller kvartsfart... Eller det kanske finns någon som kan rekomendera ett bra program??  

• Svar på tråden Kurs i schemaläggning??
  • Elaifiknow

Vad är syftet med kursen? Att lära dig ett program du redan idag använder på din arbetsplats, eller bara lära dig rent allmänt om schemaläggning?

• 245Upp

Det är så att jag lägger schema till en förskola. I dagsläget gör jag allt för hand, räknar timmar och kollar täckningen... Så om du vet något lätt program tar jag gärna tipset. Mitt syfte är att underlätta för mig, både i tänket och utförandet.

• Elaifiknow

Det finns flera program, men det kostar ju en slant. Hur mycket pengar har du till ditt förfogande? Är din chef med på tåget?

• 245Upp

Jag har inte pratat med min chef än. Tänkte först kolla runt vad jag har för alternativ. Hur mycket är en slant?

• Elaifiknow
    245Upp skrev 2012-09-13 20:33:57 följande:
    Jag har inte pratat med min chef än. Tänkte först kolla runt vad jag har för alternativ. Hur mycket är en slant?

Ingen aning. Jag har aldrig köpt upp ett system (eller är det en licens man köper?). Vet bara att det kan bli asdyrt. Det finns ju flera program, t ex Time Care och Heroma.
  • 245Upp

Tråkigt att det ska behöva bli jättedyrt får då nog hålla mig till den gamla hederliga metoden...

• snedtak
    245Upp skrev 2012-09-15 16:53:20 följande:
    Tråkigt att det ska behöva bli jättedyrt får då nog hålla mig till den gamla hederliga metoden...
    Det finns ju stora program som ä  till för schemaläggning, semestrar, lön osv. för stora företag, men jag tror nog att det finns mindre och därmed billigare varianter om du endast vill lägga ett schema och räkna timmar.
  • Gladskit

Lär dig världens mest använda "lönesystem" = EXCEL!
    Kan du bara få till en bra struktur, skapa summor och tabeller i excel så finns det inget du inte löser.
    De flesta stora lönesystem har schemamoduler kopplade till sig, det kan vara inkluderat eller du kan köpa typ Medvind, Timecare eller något annat specifikt schemasystem och få dem att interagera med varandra.
    Men då behöver du förstås få tillgång till systemen också.
    Men en bra start är att lära sig excel.

• 245Upp

I nuläget gör jag allt i excel och försöker ta hjälp av formler och annat för att underlätta. Hoppades på att det skulle finnas något gratis program son kunde underlätta schemaläggningen ytterligare.

• Gladskit
    245Upp skrev 2012-09-17 22:14:41 följande:
    I nuläget gör jag allt i excel och försöker ta hjälp av formler och annat för att underlätta. Hoppades på att det skulle finnas något gratis program son kunde underlätta schemaläggningen ytterligare.

Jag känner tyvärr inte till något schemasystem som finns i gratisversion. Det går kanske att hitta om man surfar runt lite. Men lär du dig excel bra så borde du ha stor hjälp av det! Om det inte är så att det finns någon sorts schemamodul i det lönesystem som ni använder er av där du jobbar?
Svar på tråden Kurs i schemaläggning??