• Anonym (Kliar!)

Skabb

Jag har alltid haft känslig hud. Ofta torr. Väldigt lättirriterad hårbotten, lätt för att få exem på resten av kroppen.
    De senaste dagarna har det kliat på mina armar, på ryggen och mellan brösten.
    Även ena bröstvårtan har bråkat sen lång tid tillbaka. Känns nästan som hudsvamp.

Idag läste jag att det nu väntas (eller har kommit?) en skabbepidemi i landet!

Givetvis blir jag nojjig! Kan det vara skabb jag har? Eller är jag bara hypokondrisk?? Ser egentligen inga tecken på det, mer att det kliar kring brösten, som det kan göra på tjejer när de har skabb.
    Min sambo har kliat sig på magen med.. Fy vad läskigt.
    Jag vet att det är vanligt med skabb och att det går att behandla, men jag avskyr djur i kroppen (löss, mask mm.) 

Hur tar jag smidigast reda på fall det är skabb på egen hand?  

• Svar på tråden Skabb
  • Anonym

Symtom vid skabb

Skabbkvalster angriper huden på särskilda ställen, till exempel fingrar, handleder, armhålor, runt könsorganen (ofta som röda knottror), huden kring naveln och runt kvinnors bröstvårtor. Barn kan få skabb på handflator och fotsulor.

Ett vanligt symtom är klåda, i synnerhet på natten. Klådan beror på en allergisk reaktion i huden mot kvalstret. Det kliar mest på de ställen där kvalstren slår sig ner.

Hos personer med nedsatt immunförsvar (gamla eller sjuka) kan sjukdomen ha ett annorlunda förlopp med lindrig till måttlig, långvarig klåda och vara eksemliknande. Diagnosen kan då vara svår att ställa, även för en hudläkare. Om sjukdomen pågått länge kan dessa patienter bli allmänpåverkade och svårt sjuka. Tillståndet kallas krustös eller norsk skabb. Dessa personer är mycket smittsamma och smittar ofta medpatienter och personal. 
    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Skabb/

Har du röda knottror? Hur ofta duschar du? Är du torr? är du allergisk mot något? 

• Anonym

Nej, vart finns info om denna epedemi?? Jag har haft det, tog 11 veckor innan jag fick det bekräftat, så vill verkligen inte ha det igen

• Mandarino

Jag har haft skabb. Inte att leka med kan jag säga. Fy satan vad det kliar. Mitt tips är, ska du/ni söka vård, så gör det direkt hos en hudläkare. Jag sprang fram och tillbaka i 6 MÅNADER på vårdcentralen där de gjorde tester på både det ena och det andra. Efter att sedan ha kliat sönder min kropp till max efter 6 månader så fick jag remiss till hudläkare som konstaterade skabb.

När jag hade det så fick jag på händerna, mellan fingrar och tår, på skinkorna och på benen. Mest kliade det på nätterna. Spolade jag händerna med varmvatten så kliade det ännu mer.

Man får små små blåsor skulle man kunna säga. Och om man trycker på dem, alltså tar hål på dem, så kommer det ut vätska.

• Mandarino
    Anonym skrev 2012-09-12 23:44:23 följande:
    Nej, vart finns info om denna epedemi?? Jag har haft det, tog 11 veckor innan jag fick det bekräftat, så vill verkligen inte ha det igen
    Det står i aftonbladet.
  • Anonym
    Mandarino skrev 2012-09-12 23:46:43 följande:
    Det står i aftonbladet.
    länk?
  • Anonym (Kliar!)

Tack för svar! Tror inte jag har skabb, även om jag är väldigt nojjig över att få det!

Jag är otroligt torr i huden och hade massor av allergier som barn. Har det fortfarane, men är inte alls lika känslig som då. 
    Jag duschar inte så ofta, eftersom jag har mina hudproblem. Duschar varannan/var tredje dag ungefär, beroende på vad jag gör. Går jag bara hemma drar jag ut på det mer, men ska jag träffa folk eller jobba duschar jag max varannan dag. 

• Anonym
    Anonym (Kliar!) skrev 2012-09-13 20:08:18 följande:
    Tack för svar! Tror inte jag har skabb, även om jag är väldigt nojjig över att få det!

Jag är otroligt torr i huden och hade massor av allergier som barn. Har det fortfarane, men är inte alls lika känslig som då. 
    Jag duschar inte så ofta, eftersom jag har mina hudproblem. Duschar varannan/var tredje dag ungefär, beroende på vad jag gör. Går jag bara hemma drar jag ut på det mer, men ska jag träffa folk eller jobba duschar jag max varannan dag. 

Bra att du inte duschar varje dag, kan du vara allergisk mot något tvättmedel, sköljmedel, duschcreme eller kvalster? Du aktar väl för allt som du var allergisk mot som barn?
  • Anonym (Kliar!)
    Anonym skrev 2012-09-14 08:29:48 följande:

Bra att du inte duschar varje dag, kan du vara allergisk mot något tvättmedel, sköljmedel, duschcreme eller kvalster? Du aktar väl för allt som du var allergisk mot som barn?
    Jo, jag kan ju min kropp så pass bra att jag känner igen när det är någon form av matallergi. Kör alltid samma skonsamma tvättmedel samt apotekets skonsamma produkter.

Nu vet jag inte vad som har hänt..
    Det kliar till och från under dagen men har inga märken eller så. 
  • Anonym
    Anonym (Kliar!) skrev 2012-09-14 19:53:44 följande:
    Jo, jag kan ju min kropp så pass bra att jag känner igen när det är någon form av matallergi. Kör alltid samma skonsamma tvättmedel samt apotekets skonsamma produkter.

Nu vet jag inte vad som har hänt..
    Det kliar till och från under dagen men har inga märken eller så. 

Har du testat att tvätta med såpa? jag tål inte apotekets produkter för jag tycker det kan börja klia... Har du testat att smörja in dig med hudkräm eller vaselin för folk börjar att bli torra om händer och läppar nu har jag märkt, har själv matallergier och då kan jag få klåda på bla händer och i ansiktet när jag kommer i kontakt med det utan att få utslag.

Var allergisk när jag var liten men det försvann så då struntade jag i allergin och då kom den tillbaka och blev 10ggr värre Rynkar på näsan
  • Anonym (Kliar!)
    Anonym skrev 2012-09-15 18:40:47 följande:

Har du testat att tvätta med såpa? jag tål inte apotekets produkter för jag tycker det kan börja klia... Har du testat att smörja in dig med hudkräm eller vaselin för folk börjar att bli torra om händer och läppar nu har jag märkt, har själv matallergier och då kan jag få klåda på bla händer och i ansiktet när jag kommer i kontakt med det utan att få utslag.

Var allergisk när jag var liten men det försvann så då struntade jag i allergin och då kom den tillbaka och blev 10ggr värre Rynkar på näsan
    Jo, jag blir alltid värre nu när hösten kommer. Torr i hud och läppar, så visst smörjer jag mig. Men där det kliar känns jag inte torr. 
    Tex är jag mest torr i ansiktet, benen och händer och fötter.
    Men mest klar det på armar, magen, ryggen, typ.. 
Svar på tråden Skabb