• Annika i Gbg

Tacksam för hjälp med foder-tips!

Min 6-åriga katt Sessan, världens bästa katt, har FORL och har efterhand de senaste två åren opererat bort nästan alla sina tänder. Nu har hon bara de små "riskornen" framme i munnen kvar. Fram tills nu har hon ätit Orijens torrfoder och så länge hon hade två kindtänder kvar på ena sidan kunde hon lätt tugga det. Hon har aldrig tyckt om något annat än torrfoder men nu är det ju svårt. Sedan senaste operationen har hon fått olika sorters blötmat som jag köpte hos veterinären men hon tycker inte om det och springer runt mina fötter hela tiden. Hungrig. 

Så vad göra? Ska jag låta henne fortsätta äta Orijens torrfoder och i princip svälja det helt? Har ni tips på blötmat som innehåller mer kött än spannmål som jag kan testa? Jag hittade på animails hemsida en som heter Ziwi Peak, är det någon här som gett den? Det blir dyyyyrt, men det får det väl bli då. Jag vill att Sessan ska få må bra och inte vara hungrig hela tiden. Hon är överviktig också men Orijen-fodret gjorde henne mätt och nöjd och hon gick ner i vikt av den så jag vill inte gärna ge dietfoder med massor av spannmål. Någon som har erfarenhet av FORL-katt och mat? Jättetacksam för tips! 

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Svar på tråden Tacksam för hjälp med foder-tips!
  • CuteLittleDevil

Du kanske kan blötlägga torrfodret så det inte blir så hårt att tugga. Då kan hon äta det hon tycker om.

• Ilene

Som ovanstående skrivt...testa och blötlägg torrfodret till henne, kan fungera och det blir inte lika hårt att tugga. Har själv en katt som har börjat få problem med att äta. Vi har i alla år kört med Royal canin till honom och nu måste vi börja blötlägga det då han har problem med tänderna....

• Regnig måndag

Nu blir jag säkert OT men kan katter vara så unga när de får FORL?
    Jag inbillade mig att de fick det först som gamla pensionärer i åldern av 13+...
    Finns det någon försäkring som täcker det? Agria gör det inte...

En ännu mer korkad fråga kanske men kan man inte bara ge dem blötfoder?

Sorry TS, inte ett enda svar men massor av frågor. Skäms

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • ForReal
    Regnig måndag skrev 2012-09-13 08:37:26 följande:
    Nu blir jag säkert OT men kan katter vara så unga när de får FORL?
    Jag inbillade mig att de fick det först som gamla pensionärer i åldern av 13+...
    Finns det någon försäkring som täcker det? Agria gör det inte...

En ännu mer korkad fråga kanske men kan man inte bara ge dem blötfoder?

Sorry TS, inte ett enda svar men massor av frågor. Skäms
    Jag kapar med ett litet svar, då jag nyligen träffade en 4-årig katt med FORL. Bara en gadd kvar. Det verkar som det kan bryta ut när som helst. Har hört (vet ej) att If ska vara enda bolaget som ersätter FORL, då de anser det vara en sjukdom som alla andra.
  • ForReal

Alla blötfoder innehåller mer kött än spannmål vad jag vet. Man brukar ju tipsa om Mjau som ett riktigt bra blötfoder, tetraförpackningarna som finns i vanliga mataffärer. Innehållet på dem ser fint ut, inget spannmål eller sånt tjafs. Och det blir inte dyrt. 

Sen kanske det tar ett tag innan hon vänjer sig, räkna med minst nån månad av protester. Du kanske kan börja blötlägga som de andra säger och samtidigt köpa Mjau som du ger någon gång per dag (och då tar bort det blötlagda). För att få in henne i vanan.

Sen i första inlägget där jag skrev om en 4-årig FORL-katt, då såg jag katten äta torrfoder helt torrt. Tandköttet blir hårt efter en tid och hon klarade alltså att knäcka torrfodret i mindre bitar med käkens kraft :) Såg precis ut som när en frisk katt äter. Så med tiden kanske hon kan äta torrfoder också. Vet inte hur stora Orijen-bitarna är, men är de inte alltför stora kanske hon kan få äta dem som de är också? I alla fall delvis.

Lycka till!

• Regnig måndag
    ForReal skrev 2012-09-13 14:42:12 följande:
    Jag kapar med ett litet svar, då jag nyligen träffade en 4-årig katt med FORL. Bara en gadd kvar. Det verkar som det kan bryta ut när som helst. Har hört (vet ej) att If ska vara enda bolaget som ersätter FORL, då de anser det vara en sjukdom som alla andra.
    Tack för svaret.
    Där ser man, att de kan vara så unga, tur att veterinären har koll på mina katter.
    Men det kan alltså vara värt att kolla upp försäkringarna ännu en gång.
    *suck*
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Annika i Gbg

Tack för era svar! Jag har provat att blötlägga men då ratade hon det. Jag ska läsa på Mjau-förpackningarna, det vore skönt att slippa beställa på nätet. Samtidigt har jag nu hört av andra också att katten säkert kan äta sitt torrfoder när hon är helt läkt så jag får väl hoppas att det blir så. Ska till veterinären idag på återbesök och kolla hur läkningen går. 

Jo, katter i alla åldrar kan få FORL. Det är en förfärlig sjukdom som har inneburit stort lidande för Sessan. Hon var bara fyra när det började. Hon är försäkrad i Agria så jag har inte fått ut en spänn där. Rynkar på näsan Det är en dyr sjukdom... Har nog gått på 15-20 tusen nu totalt, under två år. Men, nu har hon inte så många kvar och förhoppningsvis är det slutopererat nu.

Tack för era tips! 

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • adina01

Jag har en katt som äter främst torrfoder trots att han inte alls tuggar maten. Han är opererad för bruten käke för 7 år sedan har tänderna kvar men tuggar inte sin mat sedan dess utan sväljer den hel.

Största problemet med detta är vikten eftersom han äter ungefär som en hund bara skyfflar in, går inte att lägga upp lite mat eftersom han då inte får tag på den.

• nemo1
    adina01 skrev 2012-09-15 15:38:59 följande:
    Jag har en katt som äter främst torrfoder trots att han inte alls tuggar maten. Han är opererad för bruten käke för 7 år sedan har tänderna kvar men tuggar inte sin mat sedan dess utan sväljer den hel.

Största problemet med detta är vikten eftersom han äter ungefär som en hund bara skyfflar in, går inte att lägga upp lite mat eftersom han då inte får tag på den.

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10762&prodid=11469&ref=%2Fproduct-dlist%2Easp%3Fcatid%3D10762
    Köp denna så kan katten inte äta fort.
  • nemo1
    adina01 skrev 2012-09-15 18:28:49 följande:
    Kanske inte vore så dumt, problemet är att jag har en snart 17-årig katt också som småäter hela dagarna och som är lite stel och nog inte kan använda en sådan.
    Sprid ut torrfodret på en bricka eller ännu bättre, speciellt om du har gamla katter, ge blötmat då njurbesvär är den vanligaste sjukdomen hos katter.
  • adina01
    nemo1 skrev 2012-09-15 18:43:05 följande:
    Sprid ut torrfodret på en bricka eller ännu bättre, speciellt om du har gamla katter, ge blötmat då njurbesvär är den vanligaste sjukdomen hos katter.
    De äter blötmat också, bricka har jag provat men den som har problem med käken får inte upp mat från plan yta.
    Den äldsta har alltid ätit en tugga mjukmat, en tugga torrfoder, numera äter den främst mjukmat och rått kött och de byten han ibland tar.

Svar på tråden Tacksam för hjälp med foder-tips!