• Opsie

Slutat må illa i v 8 - hjälp!

Jag har mått tokilla i typ två veckor, dock utan att spy. Trött har jag också varit. Men i förrgår (på v 7+4) försvann illamåendet och tröttheten. Mår bara pyttelite illa nu men inte alls på samma sätt som tidigare och det kanske mer är för att jag är nervös nu.

Är det normalt att illamåendet försvinner eller gör ett uppehåll såhär tidigt? Trodde den skulle hänga med i ett par veckor till. Är det mf på g eller vad händer? Har inga blödningar, värk eller nåt annat men just nu är jag skitorolig. Gråter

Sover fortfarande lika halvilla som tidigare och vaknar vid samma tid på morgonen för att kissa och är gasig som en luftballong. Det är illamåendet och tröttheten som försvunnit sin kos.

• Svar på tråden Slutat må illa i v 8 - hjälp!
  • E Maria

Var glad säger jag :) men förstår din oro.. Min förra graviditet började mitt illamående i v 8... Mådde tokilla o spydde.. I v 12 försvann det bara sådär.. Mådde toppen 1 vecka.. Sen började det igen o gav sig inte förrän i v 25... Tror inte du behöver vara så orolig.. Men kontakta din bm om du ändå inte kan släppa tankarna.. En del mår ju inte illa alls.. Det är så olika sånt där..

• FruEnarsson

Det behöver absolut inte vara missfall, jag har haft perioder under båda mina graviditeter där jag har slutat att må dåligt och sedan har det kommit tillbaka. Med min son mådde jag jätte dåligt i början sen försvann det och i v 10 kom det tillbaka. Men efter v 20 försvann det helt. Med min dotter mådde jag dåligt från och till hela graviditeten men det fanns perioder på 1-3 veckor där jag faktiskt mådde bra. 
    Men är du jätte orolig ska du självklart kontakta mvc och så kanske du kan få ett ultraljud.
    Jag fick ett så kallat ma när jag var 18 år, jag fick veta att jag va gravid i v 8 mådde skit dåligt, hade världens värk i magen hela tiden, illamående, sov konstant och ömande bröst. Men jag hade en ständig oro att något var fel så när vi var hos barnmorskan pratade vi med henne om detta och hon tyckte vi skulle göra ett ultraljud. Jag var då i v 14 men det visade sig att barnet legat dött sen v 9.  

• Opsie

Ok, jag har mått lite illa idag igen och har lugnat ner mig ett par hekto. Jag hoppas allt är normalt och att symtomen kommer och går. Men fler får gärna försäkra mig om hur normalt det är och att även de har varit med om samma sak! Det är banne mig det bästa med FL, man får svar på allt man undrar och man får hjälp med att normalisera sånt som bekymrar en! Tack för det!  Hjärta

• FruEnarsson
    Opsie skrev 2012-09-13 15:41:06 följande:
    Ok, jag har mått lite illa idag igen och har lugnat ner mig ett par hekto. Jag hoppas allt är normalt och att symtomen kommer och går. Men fler får gärna försäkra mig om hur normalt det är och att även de har varit med om samma sak! Det är banne mig det bästa med FL, man får svar på allt man undrar och man får hjälp med att normalisera sånt som bekymrar en! Tack för det!  Hjärta
    Det finns något som kallas spök vecka det ska komma runt v 10, det kanske är något sådant du har, där känner man sig tydligen inte alls gravid längre.
    Jag håller med dig om att denna sidan är bäst, jag har fått så mkt hjälp och stöttning under graviditeterna och andra barn problem. 
  • Wahlund

Hej hej! Jag förstår din oro. Mitt illamående försvann i vecka 8, likaså tröttheten. Ömma bröst har jag inte haft alls. Jag kände mig helt enkelt ogravid, helt över en natt. Kom även endel hugg i höger ljumske när detta försvann. Jag ställde mig in på missfall! Ringde tillslut sjukhuset förra veckan och berättade om symptomen och min icke-gravida känsla, och fick då en tid idag! Gissa om jag blev paff när läkarn vände skärmen direkt mot mig och visa en sjövild bebis???? Det går inte att beskriva hur jag kände, men jag kände verkligen på mig att där fanns inget! Jag gick inte ens och tog blodprover till kub testet igår pga att jag var så säker! Kroppen kan verkligen spöka, och jag tror att vi ska vara lyckliga att illamåendet framförallt är borta :) Kan då även tillägga att jag har en som på 1år, och jag var aldrig orolig då, att han var där och mådde bra....det visste jag hela tiden! Tänk så olika det kan vara! Så njut av stunden, hihi.

• FruEnarsson
    Wahlund skrev 2012-09-13 20:38:47 följande:
    Hej hej! Jag förstår din oro. Mitt illamående försvann i vecka 8, likaså tröttheten. Ömma bröst har jag inte haft alls. Jag kände mig helt enkelt ogravid, helt över en natt. Kom även endel hugg i höger ljumske när detta försvann. Jag ställde mig in på missfall! Ringde tillslut sjukhuset förra veckan och berättade om symptomen och min icke-gravida känsla, och fick då en tid idag! Gissa om jag blev paff när läkarn vände skärmen direkt mot mig och visa en sjövild bebis???? Det går inte att beskriva hur jag kände, men jag kände verkligen på mig att där fanns inget! Jag gick inte ens och tog blodprover till kub testet igår pga att jag var så säker! Kroppen kan verkligen spöka, och jag tror att vi ska vara lyckliga att illamåendet framförallt är borta :) Kan då även tillägga att jag har en som på 1år, och jag var aldrig orolig då, att han var där och mådde bra....det visste jag hela tiden! Tänk så olika det kan vara! Så njut av stunden, hihi.
    När jag väntade min son hade jag oxå hugg i ljumsken oftast bara i höger höll i sig under flera veckor. Fick du någon förklaring till vad det kunde vara? Har funderat mkt på varför jag hade det.
  • Wahlund

Ja hon sa att det garanterat var växt värk. Jag kände aldrig något sånt under min förra graviditet! Ibland står jag dubbelviken för det känns som någon sätter en kniv i ljumsken på mig! Men det står man ju ut med så länge allt ser bra ut :)

• Opsie
    Wahlund skrev 2012-09-13 20:38:47 följande:
    Ok, det var ett skönt svar!
    Vilken vecka är du i nu? Och hur mår du nu jämfört med v 8? Jag har bestämt mig för att inte rusa iväg till läkaren om det inte verkar vara absolut nödvändigt för det kan så lätt gå spinn i hysterin för mig och jag vill inte tillbringa nio månader med att gå runt och vara panikslagen. Så så länge inget konkret visar på att nåt är fel så försöker jag utgå ifrån att även min bebis är sjövild därinne tills det är dags för KUB. Glad
  • Wahlund

Jag är i vecka 11+0 idag, och det stämde bra med måtten läkaren gjorde igår. Konstigt nog så mår jag skit idag, eller egentligen sen igår kväll! Jag som inte hade några symtom. Kroppen är väldigt skum :) jag har antagligen intalat mig så bra att jag inte är gravid längre så jag inte känt av det! Jag tycker inte du ska oroa dig alls, symtomen kommer och går. Och ingen graviditet är den andra lik! Så man får inte jämföra för mycket.. Men OM du oroar dig så är nog det bästa att kolla upp det. Men så länge du inte har fasligt ont, blöder eller har färgade flytningar så behöver man absolut inte oroa sig!! Och nu har jag haft allt det där, inte blödning denna graviditet (än) men förra och han är frisk som en nötkärna :)

• FruEnarsson
    Wahlund skrev 2012-09-14 08:20:43 följande:
    Ja hon sa att det garanterat var växt värk. Jag kände aldrig något sånt under min förra graviditet! Ibland står jag dubbelviken för det känns som någon sätter en kniv i ljumsken på mig! Men det står man ju ut med så länge allt ser bra ut :)
    Okej där ser man. Ja det gör man verkligen :)
  • AnnikaMamma

Hej Opsie,

hur gick det för dig sedan, du slutade må illa i v. 8, i september. Har det gått bra??

Svar på tråden Slutat må illa i v 8 - hjälp!