• Ericaelf

Laktos och glutenfri mat???

Hej. Vi ska döpa våran dotter om en vecka ca och vi ska bjuda på lunch efteråt. Tänkte att vi ska bjuda på pajer av olika slag. Har två kusiner som inte tål laktos och gluten. Eller den ena tål inte gluten och den andra inte laktos. Hur hade ni gjort? Gjort en paj glutenfri och en annan laktos fri?? Eller gjort en som är båda delarna? Kanske någon helt annan maträtt till dem? Kom gärna med olika förslag. Går även bra med tårt- och cupcakes förslag med. Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Laktos och glutenfri mat???
  • Lena

Jag hade frågat om lagrad ost var okej för den laktosintollerante, ifall det var okej hade jag gjort alla laktosfria och ett par glutenfria.

• FruEnarsson

Vår dotter är laktos fri och i början kände jag herre gud vad ska jag göra vid kalas? Nu har vi testat att göra lite till henne och även att göra allt mjölkfritt. Det bästa tycker jag var att göra allt mjölkfritt i stället för att krångla.
    Men gluten är ju väldigt komplicerat tycker jag, så frågan är hur du ska göra där. Jag hade nog kört på en gemensam paj till dom. Tänk på att laktos kan vara olika, vissa produkter finns det mjölkprotion i och vissa är helt fria. Min dotter tåler ingen mjölk och därför måste man alltid kolla extra noga trotts att det står på den mjölkfria avdelningen!

• FruEnarsson
    Lena skrev 2012-09-13 09:38:14 följande:
    Jag hade frågat om lagrad ost var okej för den laktosintollerante, ifall det var okej hade jag gjort alla laktosfria och ett par glutenfria.
    Ost innehåller mjölk!
  • Lena

Vällagrad ost inehåller nästan ingen laktos. Är personen komjölksproteinallergiker kan man använda getost och fårost.

Det gäller att hålla reda på vad personer är allergiska mot

• Lena

Laktos och mjölkprotein är helt skilda allergier

• FruEnarsson
    Lena skrev 2012-09-13 10:19:40 följande:
    Vällagrad ost inehåller nästan ingen laktos. Är personen komjölksproteinallergiker kan man använda getost och fårost.

Det gäller att hålla reda på vad personer är allergiska mot
    Min dotter får inte äta protoin och äter hon getost får hon ont i magen och dom sa på barn att man inte skulle ge det. Min man gav nämligen det till henne för han tyckte att det inte var samma sak och efter att hon hade skrikigt en hel natt frågade jag på Banr där dom sa att man inte ska ge någon ost alls.
  • Lena

De flesta ostar är spädda med komjölk. Men detta är inte intressant i den här diskussionen för det rörde en laktosintollerant

• Lena

Jag tycker även allergiker kan få variation så jag hade gjort en laktosfri, en glutenfri och en som var både laktosfri och glutenfri

Svar på tråden Laktos och glutenfri mat???