• Anonym (Hjälp!)

Herpes i ögat?!!

Brukar få herpes i näsan när jag varit förkyld eller stressad. Ett par dagar innan känner jag att det är på väg genom en diffus smärta i ansiktet typ i tänderna eller närheten av näsan. Men nu har jag samma diffusa värk i kindbenet och ögat!! Livrädd att det ska sätta sig där nu! Förutom smärtan har jag läst att man kan få nedsatt syn! Och att det kan bli långdraget och hålla på i flera veckor! Någon som haft det?

• Svar på tråden Herpes i ögat?!!
  • Anonym (jag)

Ja jag har haft herpes i ögat. jag blev väldigt röd i ögonen och kunde knappt se något, nästan på en hel dag. Läkaren trodde att det var ögoninflammation, men som du säger så känner man igen den där stickande och diffusa smärtan. Har (peppar peppar) bara haft det en gång och jag fick inga bestående men av det den gången. Jag får herpes/afte i munhålan några gånger om året, men har varit ganska så mildt.

Bästa är om du kontaktar en läkare och frågar om råd och vad man kan göra för att förebygga ev. herpesbesvär i ögonen, samt även i din näsa om du nu  brukar få det. 

• Anonym (Lisa)

Du måste uppsöka läkare, det farligt att gå med herpes i ögat obehandlat!!! Se till att kolla upp detta snarast, med lite tur så är det något annat men det låter inget bra det där.

• Anonym (kandidaten)

Sök läkare direkt, och säg att du misstänker att det är herpes!

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (jag) skrev 2012-09-13 09:44:24 följande:
    Ja jag har haft herpes i ögat. jag blev väldigt röd i ögonen och kunde knappt se något, nästan på en hel dag. Läkaren trodde att det var ögoninflammation, men som du säger så känner man igen den där stickande och diffusa smärtan. Har (peppar peppar) bara haft det en gång och jag fick inga bestående men av det den gången. Jag får herpes/afte i munhålan några gånger om året, men har varit ganska så mildt.

Bästa är om du kontaktar en läkare och frågar om råd och vad man kan göra för att förebygga ev. herpesbesvär i ögonen, samt även i din näsa om du nu  brukar få det. 
    Fick du blåsor då på hornhinnan eller på ögonlocken? Vad fick du för behandling? Var förloppet desamma, lika länge som vanligtvis? 
  • Anonym (jag)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2012-09-13 12:05:27 följande:
    Fick du blåsor då på hornhinnan eller på ögonlocken? Vad fick du för behandling? Var förloppet desamma, lika länge som vanligtvis? 
    Nej det förekom inga blåsor alls. Ibland kan man ju känna av herpes bara av att det ligger latent (det där stickande och ibland brännande känslan) och det var ungefär vad jag kände samt att jag var helt röd i ögonen och jag kunde knappt alls öppna dem då det kändes som om jag tittade direkt på solen, det sved liksom. Jag har haft ögoninflammation flera gånger förr och det kändes inte som det den gången. Jag tror jag minns att jag fick utskrivet läkemedel mot ögoninflammation. Läkaren såg inga blåsor, men nu var ju det en allmänläkare och ingen ögonläkare. Det försvann efter en dag iaf, så förloppet var inte alls detsamma som herpesförlopp i munnen eller på handflatan (som jag brukar få under stress ibland).

Men sök läkare och säg att du misstänker herpes så vet läkaren vad för sorts undersökning som kommer krävas! 
  • Längtar Igen

Jag har fått herpes i ögat. Hade inte pnt ännu, men fick uddig syn. Började behandlingen direkt och det hann inte bli värre. Men det är jätteviktigt att behandla det direkt!!!

Svar på tråden Herpes i ögat?!!